Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SAAB 9-3 1999 beter sig lustigt när den är kall

  1. #1

    SAAB 9-3 1999 beter sig lustigt när den är kall

    Hej hallå!
    Jag måste genast tala om att jag inte kan något om bilar mer än att dom har fyra hjul. Oftast. Men nu är det så att min mor har skaffat sig en SAAB 9-3 årsmodell 1999. 200 hästkrafter.

    Vi, mest jag, har börjat märka att växellådan, eller något i den stilen inte riktigt är som den ska. På mornar, eller då bilen stått ett tag då det är ca 15 grader ute eller mindre, så tar det ett tag innan man kommer iväg.

    När man startat bilen, och sedan ska köra iväg så får man hålla gas och koppling vid dragläget i några sekunder, 3 sekunder eller ibland mer, tills det är som om någon "spärr" går loss, bilen rycker till och sen börjar den rulla. Förstår ni?

    Jag har också provat att lägga i ettan innan jag försöker backa. Det är väldigt trögt att få ur backen, och lika trögt att få i ettan. Fast så fort den är i ettan så går det utmärkt att köra iväg.

    Allt detta är dock bara då bilen är kall och inte körts på några timmar.
    När man sedan kör går det relativt bra att växla. Lite svårt att få ur femmans växel ibland, man får prova två gånger. Sen är backen ibland seg att lägga i igen också..

    Jag skriver här för att jag bara vill ha lite tips, eller råd och vad ni tror felet kan vara och isåfall på ett ungefär kan kosta att reparera från er SAAB experter :-)
    Att lämna in bilen på en verkstad är inte riktigt läge då vi inte har särskilt gott om pengar just nu...

    Tack på förhand!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Torsås
    Inlägg
    11

    Re: SAAB 9-3 1999 beter sig lustigt när den är kall

    Citat Ursprungligen postat av Colortones
    Hej hallå!
    Jag måste genast tala om att jag inte kan något om bilar mer än att dom har fyra hjul. Oftast. Men nu är det så att min mor har skaffat sig en SAAB 9-3 årsmodell 1999. 200 hästkrafter.

    Vi, mest jag, har börjat märka att växellådan, eller något i den stilen inte riktigt är som den ska. På mornar, eller då bilen stått ett tag då det är ca 15 grader ute eller mindre, så tar det ett tag innan man kommer iväg.

    När man startat bilen, och sedan ska köra iväg så får man hålla gas och koppling vid dragläget i några sekunder, 3 sekunder eller ibland mer, tills det är som om någon "spärr" går loss, bilen rycker till och sen börjar den rulla. Förstår ni?

    Jag har också provat att lägga i ettan innan jag försöker backa. Det är väldigt trögt att få ur backen, och lika trögt att få i ettan. Fast så fort den är i ettan så går det utmärkt att köra iväg.

    Allt detta är dock bara då bilen är kall och inte körts på några timmar.
    När man sedan kör går det relativt bra att växla. Lite svårt att få ur femmans växel ibland, man får prova två gånger. Sen är backen ibland seg att lägga i igen också..

    Jag skriver här för att jag bara vill ha lite tips, eller råd och vad ni tror felet kan vara och isåfall på ett ungefär kan kosta att reparera från er SAAB experter :-)
    Att lämna in bilen på en verkstad är inte riktigt läge då vi inte har särskilt gott om pengar just nu...

    Tack på förhand!
    Jag är ingen expert men det kanske kan vara växellådsoljan? eller nåt lagar eller synkning , oljan kan du byta själv men utan kunskap så är det ganska jobbigt att plocka ut lådan o renovera den

  3. #3

    Re: SAAB 9-3 1999 beter sig lustigt när den är kall

    Det låter som att det är dags att renovera handbromsen.
    Signaturlös

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    207

    SAAB 9-3 1999 beter sig lustigt när den är kall

    eller broms ok min og9-3 hade kärvande ok både fram o bak på var sin sida plus att vajern till handbromsen vänster hade kärvat fast i draget läge. kolla det. inte jätte jobbigt du behöver lossa hjul ok o skiva för att kontrollera detta en heines verkstads bok är bra o ha eller en utskrift i från en wis, det sistnämda kan nog någon på forumet hjälpa dig med. Med vänlig hälsning,
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    11937

    Re: SAAB 9-3 1999 beter sig lustigt när den är kall

    En kass växellåda burkar kännetecknas av något av dessa saker:
    - Svårt/omöjligt att få i växlar (oavsett temperatur).
    - Växlar som hoppar ut under färd
    - Totalhaveri (typ att inget händer alls oavsett växelval, kraftigt missljud o.s.v.)

    Med andra ord tror jag inte din växellåda är kass. Möjligt att den skulle bli lite mer lättväxlad om man bytte olja i den och att synkningarna är slitna som gör det bökigt att få i vissa växlar ibland, men inte värre än så.

    Ett annat alternativ till det man upplever som svårväxlad bil är kopplingsproblem (att det inte frikopplas ordentligt) eller dålig justering av växellänkaget. Men det låter långsökt i ditt fall.

    Jag tror snarare på kärvande bromsok och/eller handbroms som nämnts tidigare. Det är lätt att kolla, innan du startar bilen, hissa upp bilen (släpp handbroms och lägg växelspaken i friläge) och känn om du kan snurra på hjulen (kolla alla hjul) med handkraft. Kan du inte det så är det kärvande bromsar du har...

Liknande ämnen

  1. Lustigt "oljud" som hörs tydligt vid kall bil 9-3
    Av slixz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 00:08
  2. Lustigt beteende vid kall motor!
    Av TobbenA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 12:57
  3. Lustigt beteende Saab 9000i
    Av zovix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 01:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •