Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tvärt

  1. #1

    Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tvärt

    Hej.

    Har lite strul med min Saab 9-3, 00:a.
    Symptomen är som följer

    * Man hör ett dovt duns (under?) motorn när man startar i ettan. Ljudet kommer även när man växlar upp till 2:an och 3:an. Efter det så märker man inte av det.
    * Om man kör i jämn hastighet och tvärt släpper gasen så gungar bilen till. Samma sak om man därefter trycker plattan i mattan.
    * Motorn startar inte mjukt och fint som den gör på polarens 9-3:a, utan den hoppar liksom till lite grann så att säga. Samma sak när man stänger av den.

    I övrigt finns det inga missljud eller något sånt. Växlarna går i fint och de har aldrig hoppat ur eller gjort några oljud.
    Alla jag talat med säger att det förmodligen nån bussning som e kass men det jag har kollat änsålänge, som man förmodligen kan utesluta är:

    * Subframen sitter hårt åtdragen. Inga lösa bultar
    * Bussningarna till länkarm, hjälparm, krängningshäm. är alla hela & glappar inte
    * Motorfästena är bytta nyligen

    Kan inte förstå vad det kan vara. Har varit under bilen med bräckjärn och hylsnycklar men kan inte hitta någon lös bult eller någon dålig bussning??

    MvH!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Det låter ju onekligen som dåliga motorfästen. Bytte du alla 3?

  3. #3

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det låter ju onekligen som dåliga motorfästen. Bytte du alla 3?
    Ja.

  4. #4

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Ingen?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 441

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Mitt första tips är också motorfästena, är du helt säker på att de är OK?

    Annars kan det vara något som är löst, exempelvis kylaren, batteriet eller avgassystemet.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Motorfästena _kan_ ju faktiskt ha gått sönder igen, det är ju inte fullständigt omöjligt. Just att motorn flyttar på sig och det dunsar låter väldigt mycket som motorfästena. Hissa bilen och spana in dem, bänd lite i dem så får du ju se.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 502

    Sv: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Eller att fästena inte sitter fast klokt. Har själv glömt dom 2 muttrarna till bakre fästet, då dunsar det sådär som du förklarar.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  8. #8

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Motorfästena _kan_ ju faktiskt ha gått sönder igen, det är ju inte fullständigt omöjligt. Just att motorn flyttar på sig och det dunsar låter väldigt mycket som motorfästena. Hissa bilen och spana in dem, bänd lite i dem så får du ju se.
    Jag förstår. Men det konstiga är att efter vi bytt de 3 motorfästena så gick bilen fortfarande som en traktor.
    Men det var mycket lättare att få i växlarna.

    Jag ska genast kolla motorfästena igen och kolla så inte kylare, batteri eller avgassystem sitter löst!

    Ni får jättegärna komma med fler förslag på vad det kan vara! Det är ju ni som är Saab-experterna.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 441

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Första frågan är ju om det ÄR ett ryck eller om du uppfattar det som ett ryck när det egentligen är en duns?

    ÄR det ett ryck så är det ju något i motor/växellåda/subframe/hjulupphängning som inte sitter fast ordentligt och därför rör sig vid belastning.

    Är det en duns så kan det vara något annat som rör sig, exempelvis batteri, kylare, avgassystem, säte eller vad som helst.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Jag kan fortfarande inte hitta felet trots att jag ryckt och slitit i allt jag hittar.
    Ingenting sitter löst. Inte kylare, batteri eller avgassystem och jag hittar inget onormalt glapp i någon av bussningarna.
    Varken i framvagn eller bakvagn.

    Det "dunsar" alltså till när man når dragläget. Smällen är olika hög beroende på hur försiktigt man kopplar. Släpper jag upp kopplingen vääldigt försiktigt så är dunsen i stort sett obenfintlig. Släpper jag upp den fort så dunsar det som f-n.

    Ett annat tillägg: Om jag kör iväg i ettans växel, gasar upp han i 3-4000 rpm och
    släpper gasen tvärt så rycker bilen rejält. Den liksom gungar fram och tillbaka.

    Jag som ville slänga i steg 1 men det känns dumt att göra när jag inte ens vet hur allvarligt problemet är.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 441

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Kan det vara glapp i tryckplattan till kopplingen, eller sladdriga fjädrar i den som kan göra så att den rycker?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Kan det vara glapp i tryckplattan till kopplingen, eller sladdriga fjädrar i den som kan göra så att den rycker?
    Ingen aning. Hoppas verkligen inte det.

    Men att den rycker när man tvärt släpper gasen och att rycker till lite när man startar motorn talar väl inte direkt för att det skulle vara kopplingen?

    Är det en stor operation att kolla om det är det som är problemet?
    Måste man plocka ner hela lådan eller går det att göra med lådan kvar i bilen?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 441

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Jag är osäker själv på om dessa kopplingar har fjädrat centrum och om det isf kan uppkomma detta problem, det var bara en tanke.....vet ej....
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Hejsan! Har exakt samma problem med min 9-5 2002. Hittade du felet? hade vart till stor hjälp! har bytt främre och bakre motorfästena. tack på förhand!

  15. #15
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 059

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    kolla drivaxelklockan som sitter i växellådan på vänster sida. kolla om den glappar mycket när du tar tag i drivaxel å ruckar i den. vanligt på og9-3 vilket skapar konstiga ljud.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    halmstad
    Inlägg
    36

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Har haft detta symptomet på en saab 9000, då var det bultarna som håller ihop vxllåda och motorn som på något vis hade lossnat å gängat ut sej några mm, kanske e långsökt men inte omöjligt

  17. #17

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    testade rycka i den drivaxeln men den glappa mindre denna saaben än min gamla og9-3 -01 och den hade inga sånahära symptom. Hade vart kul o veta vad Kalle_Koffein hade för fel på sin. blir galen på detta! låter som man inte kan köra bil när de gungar o rycker :S

  18. #18

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Hade helt glömt bort den här tråden.

    Bilen lider fortfarande av samma problem och jag har ännu inte hittat lösningen.
    På senare har jag inte heller brytt mig nämnvärt då problemet inte blivit värre, men det är fortfarande irriterande.

    Var och besiktigade bilen igår och den gick igenom med blankt papper.

    Smäller som värst när man kör från stillastående eller växlar upp från 1 till 2.
    Är jag riktigt oförsiktig med kopplingen så smäller det jävlar i det från stillastående.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    10

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Hej!

    Har en OG93 Aero och upplever exakt samma sak som du beskriver! Dock endast från 1an till 2an. Aldrig sett det som något problem, "dunsen" upphör helt om jag möter upp kopplingen med lite mer gas, men kanske är något som bör åtgärdas då.. Vore kul att se om någon hittar en lösning!

  20. #20
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 114

    Re: Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tv

    Knivigt problem!

    Går det inte att palla upp bilen och "provköra i luften" för att utreda vart problemen kommer ifrån då?

    Observera att vara väldigt försiktig, då det kan sluta åt h-vete. Dvs gör det inte helt ensam utan ta hjälp av några polare.....som du inte är rädd om... hehe

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

Liknande ämnen

  1. Saab NG900 rycker när man släpper gasen
    Av SAAB-900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 17:20
  2. Dör när man släpper gasen
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 13:39
  3. Rycker när jag släpper gasen
    Av kjellsixten i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 12:50
  4. Låter när man släpper gasen?
    Av Palmisaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 08:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •