Resultat 1 till 20 av 608

Ämne: Röde Baronen - Arvtagaren...

Trådad visning

  1. #1
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    919
    Medlem#
    8839

    Röde Baronen - Arvtagaren...

    Hej på er...

    Satt länge och väl och funderade på om jag skulle lägga en tråd eller inte, men nu blev det så iaf..

    Historien börjar för styvt 2 månader sen när ämnet billigare bil kom på tal i hushållet. Inte för att vi på något sätt var missnöjda med vår fyrkrafsande dieseltysk, tvärtom. Problemet var väl snarare att den kostade alltför många sköna slantar i förhållandet till hur mycket den egentligen användes. Sagt och gjort. Det började funderas på lämplig ersättare för väldigt lite pengar med tanke på att bilar i familjen numera används just väldigt lite.. Efter lite samspråkande med min mekguru Micke så föll valet på en 95 SC och letandet kunde börja.

    Att valet föll på en 95 SC är ganska logiskt. Med frugans familj och min egen familj på avstånd som inte understiger 30mil enkel väg så behövdes en bil som är en landsvägsmaskin av rang där samtliga i familjen åker kungligt. Att hunden sen lätt och ledigt får plats i skuffen även om man delar av den med galler och bur är en fördel. Dessutom tycker jag att SC:n är snyggare än sedanmodellen..

    Det dröjde ungefär två timmar innan vi hittade bilen. En silvrig 95 SC vector 2.3t för det facila priset av 20 000 riksdaler och efter provkörning och översyn bjöds 15k för bilen. Budet accepterades och Den Sletne (95:an kommer härmed att kallas för Den Sletne) intog sin plats i garaget i väntan på att tysken skulle omplaceras. Efter någon vecka kom ett par glada norrlänningar (från överkalix !!!) ner med flyg och hämtade tysken men det är en annan historia.

    Nu kunde rustningen börja på allvar. Som det låga priset skvallrar om så var det lite av en GDS-bil. Kopplingen var ju tokslut, inget snack om saken så en ny Aero-koppling med tillbehör beställdes raskt, likaså bromsskivor och klossar runt om. Nu började jag dock misstänka en rasad topplockspackning varför en sådan sattes upp på listan över saker att fixa när vi ändå var igång. Vi misstänkte även ett turbohaveri och en td04-15t beställdes med rörsats och allt. När vi kommit så långt så kom vi fram till att det enklaste blir väl att slita ur motorn och fixa allt med motorn ute så då vart det ju lika bra att uppgradera vevhusvetilationen och byta kamkedjan med allt vad det innebär också. Bränslepumpen gav ifrån sej lite otrevliga läten så med tanke på en eventuell E85 konvertering så beställdes en walbro 255 från de glada gossarna i Örebro.

    Ett bränslefilter sattes upp på listan över delar och sen var det bara lite ettor och nollor som fattades. Dessa fattas fortfarande pga semestrar och det lilla faktum att jag har en familj som prioriteras framför bilen numera.

    Efter en helgs mekande och ett par veckokvällar så hade maskinen åkt ur, rivits isär, fått nya delar lite här och var, satts in igen och startats med gott resultat. Allt annat hade förvånat mej högeligen med tanke på vem det var som skötte motorskruvandet när jag gjorde de enklare grejorna som bytte bromsskivor och sånt lågt arbete..

    Det som är kvar är en hel del, men som det står nu så är det en bit på väg iaf.

    Ny 15t med tillbehör
    Ny topp-packning
    Ny kamkedjesats
    Ny Aero-koppling
    Nya bromsar runt om
    Vevhusvent uppdaterad
    Ny startmotor
    Nytt batteri
    Ny bränslepump Walbro 255
    Ny värmekran
    Nya vacuumslangar
    Ett trasigt dimljus bytt (konstigt nog på passagerarsidan. verkar bara vara de som går sönder)
    Sportluftfilter (insats) från de glada gossarna i Örebro
    Sid hjälpligt fixad till 90%-funktion. Blir en vända till england för den inom kort.

    Listan på saker som är kvar att göras kan ju revideras i oändlighet beroende på vad man vill ha ut av bilen, men med tanke på vad jag vill ha ut av den så blir den inte så lång, men det finns en tanke bakom det mesta.

    Projektet är ett rullande projekt där delar kommer att bytas ut när det behövs dvs när skiten går sönder eller jag tröttnar. Det ska inte byggas en rödljusräser av rang utan en pålitlig och rolig familjekärra som ser bra ut och kan bita ifrån lite. Runt 270 kusar och 430 nm räcker gott till att börja med. 350 hk spisen får vänta tills nästa gång även om den kanske påbörjas så smått.. Finns ju en del rasobjekt man kan plocka delar från

    I skrivande stund är polyuretanbussningar beställda och på väg hem. Bakvagnen svajar mer än en pissfull fjortis med förbundna ögon..

    Så nästa steg blir till att byta bussningarna i bakvagnen och efter det så blir det lite ettor och nollor som ska ner i styrboxen och bränslefiltret ska bytas. Efter det så står ett stötdämparbyte med tillhörande sänkning runtom högst på listan, men det får vänta ett par månader tills utlandssemestern är avklarad.

    Sammanfattningsvis så blir det en hyfsad lista, men jag har inte bråttom

    Lite lampor här och där ska bytas och lyktglas ska renoveras.
    Backsensorn ska fixas (givetvis ur funktion)
    Litet problem med ac:n ska ordnas till (styrtappen gått av)
    SID ska skickas till England på spa
    Rost ska fixas
    Några mindre lackskador ska fixas
    Efter att ha blivit attackerad av en ivrig hund så ska en del av inredningen i bakluckan bytas ut mot hela delar istället för söndertuggade.

    Men sen kommer det roliga.

    Ny IC skaffas fram
    Lister o handtag lackas
    En vinge till bakluckan ska dit
    En Aero-nos och akter ska dit
    Stötar och sänkfjädrar ska monteras i höst
    Andra och större fälgar ska dit
    Hatthylla ska införskaffas då förre ägaren hade använt den befintliga som odlingsbänk för penicillin
    Ett twinpipe-system hade gjort rumpan på bilen betydligt sexigare och lite trevligare ljud från motorn skadar ju inte.
    Ny stereo hade inte gjort ont, men det är inte så noga. Kanske blir ett AUX-kit istället.
    Vill inte ha en massa onödiga påhälsningar så orginal känns bäst.

    Sist men inte minst så kan det mycket väl bli frågan om att lacka om bilen helt och hållet beroende på hur allt artar sej.

    Ett enormt tack till Micke för ovärderlig hjälp.




    *edit*
    Det verkar onekligen som att en hel del av bilderna har försvunnit från servern jag använde mej av tidigare.
    Detta är nu uppstyrt och annan server städslad för ändamålet. *end edit*
    Senast redigerat av Aero_Masse den 2016-03-16 klockan 00:06.
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

Liknande ämnen

  1. tefcar behandlad
    Av ratzy78 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 01:02
  2. Historien om hur jag blev saabägare!
    Av Devil4D i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-07, 21:11
  3. "Pötsligt händer det" Historien om en reflexramp.
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 22:19
  4. Turtle Wax Supertvätt på Ditec behandlad bil?
    Av Rubby i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 00:24
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •