Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hög och svajande tomgång

  1. #1

    Hög och svajande tomgång

    Tjenare, har en saab 900 2.0t 98- som aldrig har haft några större fel. Tills jag bestämde mig för att ställa på turbon till 1 bar genom att sätta dit en ventil så jag kan styra allt manuellt. men jag är inte häller säker på ifall det därför den beter sig som den gör,jag körde i kanske, 30-45 min. Sen märkte jag att tomgången var mycket högre än vanligt, den svajjar runt 1500-2300 varv. Har läst runt lite om vad felet kan vara, testade att göra rent tomgångsmotorn, ingen skillnad. koppla bort minus kabeln från batteriet, fortfarande ingen skillnad. bytte även ut lite spruckna och snuskiga slangar. Men inget hände. Tänkte ifall det finns någon här som kan ha en aning om vad det kan vara som spökar i min älskade saab.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Hög och svajande tomgång

    Med lite tur är det bara luftläckage någonstans, och inget som gått sönder för att du kört med pysventil som man absolut inte bör göra. Kolla alla anslutningar till tryckrör samt vaccumslangar.

    Ta helst bort pysventilen med, men det är ju din bil så det gör du givetvis som du vill med. Det är fel sorts kärlek du gett din älskade saab
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Hög och svajande tomgång

    Har du testat att demontera pysventilen och skarva ihop den slangen och sett om felet kvarstår?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Svajande tomgång
    Av Arfide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 23:34
  2. Svajande tomgång
    Av jensa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 23:07
  3. Svajande tomgång.
    Av VIKINGMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •