Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 76 av 76

Ämne: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

  1. #61

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Jag har med hört & läst att fodrerna är svaga. Jag har inte bytt kolvar i min och det har hållt än sålänge och då har jag pressat bilen hårt. På min går allt annat sönder istället =S Med detta sagt så menar jag absolut inte att man inte behöver byta kolvar ändå. Jag gasar inte med gott samvete & för mig är ända anledningen till att jag inte bytt att jag haft strul med så mkt annat på bilen & fått lägga så mkt pengar på det. Att köra tills kolvarna rasar för att så bekräfta vad dom håller för verkar ärligt talat inte som nån bra ide Emilss. Ett kolvras kostar väl så mkt mer än ett byte bara samt hur kul är det med kolvras när man ska dra mot nån =D får jag ordning på min bil nu så blir nästa uppgradering nya kolvar.

    Ska även säga att jag har inte läst eller hört nån som fått kolvras än men kanske bara missat dom trådarna?

    Som jag ser det med den infon jag tagit åt mig så är kolvbyte i förebyggande syfte dvs det kan hålla & det kan rasa med en massa faktorer som påverkar som körstil, programvara, hårdvara mm mm
    Hej Direkta! DU om ingen annan vet ju, har ett "hum" vad maskin klarar
    Vissa tror att kolvar IS the magic, o byter man dem så klarar man sig till hundra! Nog finns det andra komponenter i motorn som är minst lika svaga som kolvar, tex foder/block!

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Jag har med hört & läst att fodrerna är svaga. Jag har inte bytt kolvar i min och det har hållt än sålänge och då har jag pressat bilen hårt. På min går allt annat sönder istället =S Med detta sagt så menar jag absolut inte att man inte behöver byta kolvar ändå. Jag gasar inte med gott samvete & för mig är ända anledningen till att jag inte bytt att jag haft strul med så mkt annat på bilen & fått lägga så mkt pengar på det. Att köra tills kolvarna rasar för att så bekräfta vad dom håller för verkar ärligt talat inte som nån bra ide Emilss. Ett kolvras kostar väl så mkt mer än ett byte bara samt hur kul är det med kolvras när man ska dra mot nån =D får jag ordning på min bil nu så blir nästa uppgradering nya kolvar.

    Ska även säga att jag har inte läst eller hört nån som fått kolvras än men kanske bara missat dom trådarna?

    Som jag ser det med den infon jag tagit åt mig så är kolvbyte i förebyggande syfte dvs det kan hålla & det kan rasa med en massa faktorer som påverkar som körstil, programvara, hårdvara mm mm
    Hej Direkta! DU om ingen annan vet ju, har ett "hum" vad maskin klarar
    Vissa tror att kolvar IS the magic, o byter man dem så klarar man sig till hundra! Nog finns det andra komponenter i motorn som är minst lika svaga som kolvar, tex foder/block!
    Ja jag vet att Min motor hållt än sålänge men iof har den nog inte gått hårt,länge med just max effekten 360hk /540Nm som ska finnas under min huv. Jovisst är det andra komponenter man bör byta ut men man måste ju börja nånstans =D just över 300hk kanske kolvarna är det som ger sig lättast?. Man litar ju på dom som har mest erfarenhet & kunskap vilket tex maptun, nordic lär ha. Jag har trimmat en 9-3ss & dom har trimmat bra mkt fler så dom om några SKA ju veta vad man bör byta vid viss effekt och att man bör byta kolvar lär dom väl inte tagit från tomma intet utan av erfarenhet? Det kan ju bara va ren tur att min hållt sålänge =D
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  3. #63

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Ja jag vet att Min motor hållt än sålänge men iof har den nog inte gått hårt,länge med just max effekten 360hk /540Nm som ska finnas under min huv. Jovisst är det andra komponenter man bör byta ut men man måste ju börja nånstans =D just över 300hk kanske kolvarna är det som ger sig lättast?. Man litar ju på dom som har mest erfarenhet & kunskap vilket tex maptun, nordic lär ha. Jag har trimmat en 9-3ss & dom har trimmat bra mkt fler så dom om några SKA ju veta vad man bör byta vid viss effekt och att man bör byta kolvar lär dom väl inte tagit från tomma intet utan av erfarenhet? Det kan ju bara va ren tur att min hållt sålänge =D
    Då kan man lika väl byta ut hela motorn! Fodret o blocket kanske är det första man ska byta ut, vem vet ?

    Varför grundar man allt på KOLVAR KOLVAR KOLVAR, jo av den enkla anledningen att man tittar bakåt i historien på dem äldre/förra generationers motorer! B207 har absolute inga kolvproblem/ringar/oljesludge som dem äldre, B207 kanske rent av har svagare länkar än just kolvar?

  4. #64

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Vad är en Smidd kolv egentligen? Jag är självklart medveten om vissa saker! men det finns säkert massa egenskaperna jag inte känner till om just Smidda kolvar!

    Något jag vet om smidda kolvar är tex
    *Är tillverkade av en annan hårdare legering/material
    *Tål högre temperaturer
    *Tål högre RPM/varvtal, lättare kolvtyp, OFTAST anledningen varför man byter ut till SMIDD!
    *Bättre hålfastighet..

    Detta innebär inte att en org gjuten kolv klarar dem saker jag tar upp, bara att en smidd sköter det på ett bättre sätt!

    Någon som har bredare kunskap? Fyll gärna i

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Ja jag vet att Min motor hållt än sålänge men iof har den nog inte gått hårt,länge med just max effekten 360hk /540Nm som ska finnas under min huv. Jovisst är det andra komponenter man bör byta ut men man måste ju börja nånstans =D just över 300hk kanske kolvarna är det som ger sig lättast?. Man litar ju på dom som har mest erfarenhet & kunskap vilket tex maptun, nordic lär ha. Jag har trimmat en 9-3ss & dom har trimmat bra mkt fler så dom om några SKA ju veta vad man bör byta vid viss effekt och att man bör byta kolvar lär dom väl inte tagit från tomma intet utan av erfarenhet? Det kan ju bara va ren tur att min hållt sålänge =D
    Då kan man lika väl byta ut hela motorn! Fodret o blocket kanske är det första man ska byta ut, vem vet ?

    Varför grundar man allt på KOLVAR KOLVAR KOLVAR, jo av den enkla anledningen att man tittar bakåt i historien på dem äldre/förra generationers motorer! B207 har absolute inga kolvproblem/ringar/oljesludge som dem äldre, B207 kanske rent av har svagare länkar än just kolvar?
    Är det nån som rasat sina kolvar, foder mm vid den effekten som tråden handlar om? Kanske nån företagsrepresentant kan förklara vad ni grundar kolvbyte på B207 på. Är det som Emil säger eller har ni haft ras innan pga inga kolvar bytta? Jag skulle förstå om man går på historiken med äldre motorer då jag inte hade velat chansa med kolvras som företagare. Är ju inte billigt direkt och ryktet är man rädd om =D
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  6. #66
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    En smidd kolv är ofta mycket lättare och klarar således högre varvtal.
    Att något är "smitt" innebär att du ändrat strukturen i materialet. Du smider genom att slå/pressa det hårt och materialet blir mindre poröst. Därav klarar det högre tryck och mer påfrestningar.

  7. #67
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    hålfastighet

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    .

  9. #69
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    hålfastighet
    Att håna en medmänniska ang stavning är vidrigt

    Det har inget angående tänkande att göra.

    Hånar man dito i smyg på tex facebook är det ju ännu sorgligare.

  10. #70
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    17

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Detta är helt klart en av de mer spårade trådarna jag läst...

    Jag har en 2005 Aero med 300 HK på etanol, har kört på de i ett över ett halvår.
    Och att låta någon annan är just UhrJr trimma min bil kommer inte att ske!
    Eller de skulle vara rolf då...

    Kan bara meddela att jag är mycket nöjd med Nordic och hur bilen går efter ha lämnat Nordic.

    Allt jag har att komma med är att i min bil är de 300HK och motorn är orginal.

  11. #71

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Att håna en medmänniska ang stavning är vidrigt

    Det har inget angående tänkande att göra.

    Hånar man dito i smyg på tex facebook är det ju ännu sorgligare.
    Roliga ni är, menar så klart , hållfasthet, lätt att man börjar stava galet o så när man har 3000 som går till attack!

  12. #72

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Bengi
    Detta är helt klart en av de mer spårade trådarna jag läst...

    Jag har en 2005 Aero med 300 HK på etanol, har kört på de i ett över ett halvår.
    Och att låta någon annan är just UhrJr trimma min bil kommer inte att ske!
    Eller de skulle vara rolf då...

    Kan bara meddela att jag är mycket nöjd med Nordic och hur bilen går efter ha lämnat Nordic.

    Allt jag har att komma med är att i min bil är de 300HK och motorn är orginal.
    Roligt att du är nöjd! Får man fråga, vad har du för hårdvara ?

  13. #73
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Ang det där med smitt kontra gjutet så menar man oftast att den smidda delen är en bearbetad klump som sedan blivit en kolv med hjälp av en svarv och en fräs exempelvis.

    Den gjutna är ju just som det låter upphettad metall som hälls flytande i en form. Detta för att spara en himla massa tid. Dom smidda delarna tål oftast mer pga att man kan behandla dessa på ett annat sätt ang värme mm. En bieffekt av att gjuta är ju tyvärr oftast att man får ett mer poröst material som har tendens att spricka eller liknande när man anstränger det får hårt medans den smidda då hellre böjer/flexar på ett annat sätt.

    Summa sumarum är ju att man tjänar massor i belastningstålighet med smitt gentemot gjutet.

    JAG, ( alltså jag personligen ) hade bytt kolvar för att just som boost skriver kunna sova gott om nätterna.

    Finns inga biltillverkare idag (troligtvis iaf) som bygger en motor och beräknar kolv area/tjocklek på kolvtopp mm för att kunna pressas med skyhöga förbränningstryck mm.
    annat var det ju på t5 tiden då det faktiskt höll för 450hk utan att krokna, men det finns ju folk som rasat sådana kolvar med så.

    Sen en sak till. jag VET flera bilar som rasat kolvar i B207 motorer, men inte några som har haft problem med fodren, även om det har snackats om att det är motorn svaghet.
    Sen när man har snackat om att fodret är motorn svaghet så är ju detta redan på original nivå. Fodret påverkas inte i lika hög grad av förbränningstrycket som kolvtoppen gör.

    Nä, nu spårade detta ut betydligt mer än jag tänkt.'

    Hoppsa att jag inte lurat nån stackare att tänka som mej nu bara.


    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Ang det där med smitt kontra gjutet så menar man oftast att den smidda delen är en bearbetad klump som sedan blivit en kolv med hjälp av en svarv och en fräs exempelvis.

    Den gjutna är ju just som det låter upphettad metall som hälls flytande i en form. Detta för att spara en himla massa tid. Dom smidda delarna tål oftast mer pga att man kan behandla dessa på ett annat sätt ang värme mm. En bieffekt av att gjuta är ju tyvärr oftast att man får ett mer poröst material som har tendens att spricka eller liknande när man anstränger det får hårt medans den smidda då hellre böjer/flexar på ett annat sätt.

    Summa sumarum är ju att man tjänar massor i belastningstålighet med smitt gentemot gjutet.

    JAG, ( alltså jag personligen ) hade bytt kolvar för att just som boost skriver kunna sova gott om nätterna.

    Finns inga biltillverkare idag (troligtvis iaf) som bygger en motor och beräknar kolv area/tjocklek på kolvtopp mm för att kunna pressas med skyhöga förbränningstryck mm.
    annat var det ju på t5 tiden då det faktiskt höll för 450hk utan att krokna, men det finns ju folk som rasat sådana kolvar med så.

    Sen en sak till. jag VET flera bilar som rasat kolvar i B207 motorer, men inte några som har haft problem med fodren, även om det har snackats om att det är motorn svaghet.
    Sen när man har snackat om att fodret är motorn svaghet så är ju detta redan på original nivå. Fodret påverkas inte i lika hög grad av förbränningstrycket som kolvtoppen gör.

    Nä, nu spårade detta ut betydligt mer än jag tänkt.'

    Hoppsa att jag inte lurat nån stackare att tänka som mej nu bara.


    Mvh Fredrik
    Bra info!! Vilken effekt hade alla du vet rasat sina kolvar?
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  15. #75

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Ang det där med smitt kontra gjutet så menar man oftast att den smidda delen är en bearbetad klump som sedan blivit en kolv med hjälp av en svarv och en fräs exempelvis.

    Den gjutna är ju just som det låter upphettad metall som hälls flytande i en form. Detta för att spara en himla massa tid. Dom smidda delarna tål oftast mer pga att man kan behandla dessa på ett annat sätt ang värme mm. En bieffekt av att gjuta är ju tyvärr oftast att man får ett mer poröst material som har tendens att spricka eller liknande när man anstränger det får hårt medans den smidda då hellre böjer/flexar på ett annat sätt.

    Summa sumarum är ju att man tjänar massor i belastningstålighet med smitt gentemot gjutet.

    JAG, ( alltså jag personligen ) hade bytt kolvar för att just som boost skriver kunna sova gott om nätterna.

    Finns inga biltillverkare idag (troligtvis iaf) som bygger en motor och beräknar kolv area/tjocklek på kolvtopp mm för att kunna pressas med skyhöga förbränningstryck mm.
    annat var det ju på t5 tiden då det faktiskt höll för 450hk utan att krokna, men det finns ju folk som rasat sådana kolvar med så.

    Sen en sak till. jag VET flera bilar som rasat kolvar i B207 motorer, men inte några som har haft problem med fodren, även om det har snackats om att det är motorn svaghet.
    Sen när man har snackat om att fodret är motorn svaghet så är ju detta redan på original nivå. Fodret påverkas inte i lika hög grad av förbränningstrycket som kolvtoppen gör.

    Nä, nu spårade detta ut betydligt mer än jag tänkt.'

    Hoppsa att jag inte lurat nån stackare att tänka som mej nu bara.


    Mvh Fredrik
    Bra o nyttig info! Som Direkta skriver så skulle det vara roligt o veta lite mer specifikt/info varför just det blev kolvras.. Alla ras kan väl inte beror på högt förbränningstryck, även om majoriteten är det.... Finns många olika orsaker

  16. #76
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Direkta

    Bra info!! Vilken effekt hade alla du vet rasat sina kolvar?

    Finns folk som skrivit i tråden som kan svara på det mkt bättre än freeboo.

    Jag hade gått rakt på det trim leverantören rekommenderar. Både nordic och maptun har mkt erfarenhet om detta!
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

Liknande ämnen

  1. Maptun eller Nordic ?
    Av Onko i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 11:52
  2. Nordic, Maptun eller BSR trim?
    Av Boggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 13:45
  3. SQR, MapTun eller Nordic???
    Av Schön i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 00:05
  4. Nordic vs speedparts vs Maptun??
    Av TaAeroMator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 00:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •