Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 76

Ämne: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

  1. #41
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr

    ...Och helst ska den gå bättre än alla andra bilar för att kunna bevisa något? Jag vet, jag har sett den här utmaningen förut. Går bilen lika bra eller något sämre så är det skit. Går den bättre så är det ena stunden fusk, och i nästa stund ignoreras det och glöms bort.

    Jag fortsätter inte med det här, för det leder ingenvart.
    Precis, man skall trimma sin bil så att den går som alla andra tycker, inte som man själv tycker. Fattar du väl...??
    Min är säkert helt feltrimmad. Alla andra Saabar jag haft har säkert varit generalfeltrimmade...


    ..../319
    Där har du helt rätt
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  2. #42

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Näe, det håller ju för Emil...
    Perr: HELT ärligt! Du om ingen annan vet ju bättre än så här! jag har följt dig o din bil
    länge! Du har aldrig haft problem med "STOCK motorn" o din effekt, vad jag vet!! Nu helt plötsligt vänder du! Jag som är dum o hjälper folk , jag tycker skam att jag gör det!

  3. #43
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    För Guds skull, EmilSS!
    Vad är ditt problem egentligen? Nu får du ju ta och skärpa till dig och hålla dig ifrån att posta på detta forum om du inte kan skriva något utan att starta bråk.
    Du tycks missförstå vad folk skriver, med flit, bara för att få fram en reaktion av folk. Det är inte ett okej beteende.

    Jag säger därför till dig, här och nu, att åtminstone försöka växa upp lite, och lyckas du inte med det så får du helt enkelt läsa, utan att skriva.

    Har du några frågor på detta så är du välkommen att använda den eminenta PM-funktionen, som tyvärr verkar glömmas bort av allt för många medlemmar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr

    De enda bilarna som går bra är de som ingen vet effekten på
    Så otroligt sant och otroligt bra
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #45

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Ett enkelt knep som jag kommer hålla mig till är att, jag byter när det blir kolv ras! Då vet jag med säkerhet o ren fakta vad motorn klarade o inte klarade!
    Jag kommer garanterat medla o skriva om det, o inte gömma mig i buske, trust på det !

  6. #46
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Fan, vi är grundlurade...
    Yupp!

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Varför bytte du
    Flera skäl:
    - För att sova gott som DrBoost brukar säga
    - För att av misstag kanske våga toucha varvstoppet när man åker fullt och växlar seeeent, alltså, för att våga åka 110% när som helst utan att fundera...
    - För att få mer effekt, vilket var planen från början.
    - För att jag hade råd.

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Perr: HELT ärligt! Du om ingen annan vet ju bättre än så här! jag har följt dig o din bil
    länge! Du har aldrig haft problem med "STOCK motorn" o din effekt, vad jag vet!! Nu helt plötsligt vänder du! Jag som är dum o hjälper folk , jag tycker skam att jag gör det!
    Ironi är svårt i skriven text...

    Och att min "STOCK motor" har hållit ihop med ett försiktigt mappat ca 320 hk under de säkert 100-150 mil den rullat innan kolvbytet är ju inte direkt nåt att skriva hem om. (Nedställt vrid på låga varv tex för att inte fresta på i onödan.)
    Jag hade ju tänkt att motorn skall hålla ihop nästa 10.000 mil oxo, därför följer jag råden jag får av de som skruvat saabar länge, vilket inte alla verkar tycka man behöver.
    Och så himla länge har du ju inte följt in bil, den har gått trimmad sen i mars/april... Alltså ett knappt kvartal, varav den mest stått i garaget pga av jobb och väder.

    Jag fick i princip samma råd av Roffe som av F1 när det gäller vilken hw som behövs för mina effktmål. Att det blev Maptun beror ju på att jag jobbar på andra sidan vägen. Rätt bekvämt om man måste fixa nåt... Jag har alltid varit nöjd med mina Nordic bilar oxo.

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Ett enkelt knep som jag kommer hålla mig till är att, jag byter när det blir kolv ras! Då vet jag med säkerhet o ren fakta vad motorn klarade o inte klarade!
    Jag kommer garanterat medla o skriva om det, o inte gömma mig i buske, trust på det !
    Du vet vad DIN motor klarade, inte vad en generell NG 9-3 motor klarar. Alla motorer är inte exakt lika.
    De flesta är inte intresserad av hur mycket den håller för.
    De flesta är intresserad av ATT den håller.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #47
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av perr

    Flera skäl:
    - För att sova gott som DrBoost brukar säga
    - För att av misstag kanske våga toucha varvstoppet när man åker fullt och växlar seeeent, alltså, för att våga åka 110% när som helst utan att fundera...
    - För att få mer effekt, vilket var planen från början.
    - För att jag hade råd.
    [/color]
    Hade blivit besviken om du svarat något annat
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #48

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Ingen har väl blivit grundlurade?
    Kolvar är säkert jätte bra att byta, jag tänker inte göra det! Finns flera saker som har gjort mig osäker när det gäller kolvbyten! Har läst på Amerikanska hemsidor där dom har testat B207 och uppnått runt 400hk med stock motor..

    Jag har aldrig närmare 2 år fått reda på vad motorn klarar, det verkar inte vara någon som vet!
    Alla kör hejvilt gissningslek, inte änns "proffsen" vet, jo dom utgår att alla lågfriktionsmotorer ger sig inom en 300hk radie, vilket är TOTALT GALET FEL!
    Jag har pratat med F1, han har med EGNA ord sagt att BLOCKET är ett av det känsligaste när det gäller B207, den klarar tyvärr inte så massiv vridmoment, vad hjälper SUPER kolvar om blocket är för mesigt o tunt? I min värld inget!
    Aja, finns säkert fler saker att ta upp men detta var ett exempel!

  9. #49
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Ett enkelt knep som jag kommer hålla mig till är att, jag byter när det blir kolv ras! Då vet jag med säkerhet o ren fakta vad motorn klarade o inte klarade!
    Jag kommer garanterat medla o skriva om det, o inte gömma mig i buske, trust på det !
    Fan vilket smart knep! Du e ju en kul kille du, man undrar ju vad du sitter på för erfarenheter eftersom du vet ditten o datten om det mesta. Har du ett eget motorlabb hemma i källar´n eller läser du dig till allt på webben?

    Vet ni, jag har läst på internet att man kan flyga till månen på en Puch Dakota

    För att återkoppla lite till topic:

    Jag hade ringt runt till olika Saabtrimmare med din frågeställning. Ju fler olika aktörer du frågar desto bättre. Du bör kunna få ett hum om vilken riktning svaret på din fråga hamnar. Detta är en metod jag brukar använda när jag står inför ett problem/dilemma. Sprid frågan till så många som du kan, ta sedan hand om den info du har fått och dra en slutsats. Säger merparten av de tillfrågade att du kanske bör byta kolvar...ja, då är det kanske inte en så dum idé ändå.

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Ett enkelt knep som jag kommer hålla mig till är att, jag byter när det blir kolv ras! Då vet jag med säkerhet o ren fakta vad motorn klarade o inte klarade!
    Jag kommer garanterat medla o skriva om det, o inte gömma mig i buske, trust på det !
    Fan vilket smart knep! Du e ju en kul kille du, man undrar ju vad du sitter på för erfarenheter eftersom du vet ditten o datten om det mesta. Har du ett eget motorlabb hemma i källar´n eller läser du dig till allt på webben?

    Vet ni, jag har läst på internet att man kan flyga till månen på en Puch Dakota

    För att återkoppla lite till topic:

    Jag hade ringt runt till olika Saabtrimmare med din frågeställning. Ju fler olika aktörer du frågar desto bättre. Du bör kunna få ett hum om vilken riktning svaret på din fråga hamnar. Detta är en metod jag brukar använda när jag står inför ett problem/dilemma. Sprid frågan till så många som du kan, ta sedan hand om den info du har fått och dra en slutsats. Säger merparten av de tillfrågade att du kanske bör byta kolvar...ja, då är det kanske inte en så dum idé ändå.
    Oh snap! Sådäär ja! Ett av de vettigaste inläggen hittills!

    EmilSS - för i h*lvete! Man FÖRSÖKER verkligen följa denna tråd då dess ursprungliga topic intresserar mig. Men som jag märkt av alltför ofta så lyckas du på något konstigt vänster vrida till det så tråden får en taskig attityd & helt urspårade diskussioner.

    Om du vill föra en hetsig diskussion med taskig attityd med människor så har jag hört att en högstadieskola med finniga tonåringar ska lämpa sig för det! Annars, shut it!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  11. #51
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    594
    Medlem#
    5788

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Jag har pratat med F1, han har med EGNA ord sagt att BLOCKET är ett av det känsligaste när det gäller B207, den klarar tyvärr inte så massiv vridmoment, vad hjälper SUPER kolvar om blocket är för mesigt o tunt? I min värld inget!
    Aja, finns säkert fler saker att ta upp men detta var ett exempel!
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    OM ni upplever att jag reagerar starkt så gör jag det enbart det för jag läser så mycket
    rent av "SKIT" snack o utan någon fakta eller belägg.. Denna tråd passar mig helt utmärkt o jag ska försöka hjälpa trådskaparen vad jag vet och har erfarenheter av!
    Jag kan många gånger undra ,VARFÖR man ska göra inlägg om man inte VET eller har fakta/belägg om saken..
    Nu är väl inte jag någon expert på just B207, men är det inte fodren som är den svaga punkten??

    Vill minnas att det fanns nån info om det nånstans, isf borde väl det komma fram som fakta om saker o ting samt att inte blocken är den svaga punkten??

    För då är ju den tråden inge bra i upplysningssyfte om den ger fel info..

    Men jag kan ju ha fel också, men rätta mej gärna då så köper jag det..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    97

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    vilket jävla ös det är på er grabbar

    det här är som att börja tjata om saabs vxl lådor, antingen håller det eller så håller det inte, inga produkter som inte är anpassade för effekt håller väll inte för evigt då heller

    man går ju aldrig säkert med en motor, så fort man trimmat den? eller ja en motor går väll aldrig säker så fort man vridigt på nyckeln och den är igång!
    Det kan ju faktiskt bli billigare att göra det riktigt ifrån början, än att vänta och se om det gick eller ej!
    men det är ju oftast plånboken/frugan som säger ja eller nej till pengafronten

    och sen därhär med vad som står på si och så hemsida?
    tex maptun, där står det inget om kolvbyte? men det står heller inget om att man ska igentligen kanske behöva en , rakskuren quaifedrevsats och diff för effekten på ett steg 6 eller liknande :P
    http://www.garaget.org/Gidlund
    Saab 9-5 Aero "Performance by Nordic"

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Synd att den här tråden skulle spåra så fruktansvärt. Jag var med väldigt nyfiken på att höra resonomangen i det här ämnet. Att få ta del av den kunskap och erfarenhet som finns här. Även Emils erfarenheter hade, såklart, varit intressanta om dem framförts på ett mer moget sett. Nu blir det, som någon skrev tidigare, väldigt svårt att ta dig på allvar. Istället för en meningsfull diskussion blev det istället en jävla pajkastning.
    Och det är synd. Jävligt synd.

    Men om vi nu håller oss till trådens ämne. Emil, du nämnde något amerikanskt test och eftersom du är så mycket för fakta och belägg. Är det något du skulle ha lust att dela med dig av? Väldigt nyfiken som sagt.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  14. #54
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    suck, vad har hänt med detta forum?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  15. #55
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Som alltid ta det säkra före det osäkra. Man har ju inte sex med en redan använd kondom.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    97

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Nej precis man kör helt utan , som johnny drama sa i Entourage, Life is for the adventures! haaa haaaa :P
    http://www.garaget.org/Gidlund
    Saab 9-5 Aero "Performance by Nordic"

  17. #57

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Jag skrev heller inget annat.
    Är det nån som kan detta så är det Uhr-gänget...alla jäkla bonntrimmare kan drömma vidare!


  18. #58
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Trickster
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Jag skrev heller inget annat.
    Är det nån som kan detta så är det Uhr-gänget...alla jäkla bonntrimmare kan drömma vidare!

    Sade forumräven med ett inlägg
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  19. #59

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    vittu perkele sa en finne... emil SS tror du borde kanske vara bara tyst och ignorera hela threaden och bara försöka njuta av de sista sommar dagarna, och inte sitta framför datorn

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Maptun/Nordic 300hk+ 9-3 SS/SC 08:a 2.0t, byte kolvar?

    Jag har med hört & läst att fodrerna är svaga. Jag har inte bytt kolvar i min och det har hållt än sålänge och då har jag pressat bilen hårt. På min går allt annat sönder istället =S Med detta sagt så menar jag absolut inte att man inte behöver byta kolvar ändå. Jag gasar inte med gott samvete & för mig är ända anledningen till att jag inte bytt att jag haft strul med så mkt annat på bilen & fått lägga så mkt pengar på det. Att köra tills kolvarna rasar för att så bekräfta vad dom håller för verkar ärligt talat inte som nån bra ide Emilss. Ett kolvras kostar väl så mkt mer än ett byte bara samt hur kul är det med kolvras när man ska dra mot nån =D får jag ordning på min bil nu så blir nästa uppgradering nya kolvar.

    Ska även säga att jag har inte läst eller hört nån som fått kolvras än men kanske bara missat dom trådarna?

    Som jag ser det med den infon jag tagit åt mig så är kolvbyte i förebyggande syfte dvs det kan hålla & det kan rasa med en massa faktorer som påverkar som körstil, programvara, hårdvara mm mm
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

Liknande ämnen

  1. Maptun eller Nordic ?
    Av Onko i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 11:52
  2. Nordic, Maptun eller BSR trim?
    Av Boggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 13:45
  3. SQR, MapTun eller Nordic???
    Av Schön i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 00:05
  4. Nordic vs speedparts vs Maptun??
    Av TaAeroMator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 00:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •