Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ny cim till bilen

  1. #1

    Ny cim till bilen

    Hej!
    Jag har ett stort problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
    Det är nämligen så att jag har blivit bestulen på min enda nyckel till min Saab 9-3 aero -04 och nu har jag fixat en begagnad cim med nyckel.
    Tyvärr så är det ej rätt spakar då de skickade hela paketet innanför ratten till mig och inte bara cim delen.
    Min fråga är, går det plocka ut cimen i den nya och sätta in den i min gamla som tillhör bilen orginal?
    Eller måste man ha hela paketet rätt med torkar reglage och regn sensor komplett?

    Mycket taksam för svar så jag får igång min pärla snart

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86

    Re: Ny cim till bilen

    Mig veterligen funkar CIM med nycklar till en bil, och en bil endast. Bör inte fungera att plocka en från en skrotad bil för att sätta in i en annan bil. Lite stöldrisk det där..
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Ny cim till bilen

    Det är troligen så att du kan montera CIMen och programmera in den med nyckeln som tillhör den CIMen. Samtidigt lägger du till 2 nya kompletta nycklar. Sedan får man vänta ca 10 minuter och programmera nycklar igen, då med de 2 nya endast. Sedan skrotar du nyckeln som följde med CIMen.

    DOCK kan det vara så att den beggade CIMen inte är av rätt modell för bilar med ESP osv. Alltså fel artikelnummer på den. Den kommer troligen kunna gå att "gifta in", men du kommer inte kunna speca upp den med din utrustning i bilen om den inte är av helt rätt modell.

    Jag tror alltså att du kan använda en begagnad CIM om du fått med minst en nyckelfjärr till den. Då kommer du få bilen körbar. Men om alla funktioner finns och om alla varningslampor slockar? Oklart, beroende på CIM-modell.

  4. #4

    Re: Ny cim till bilen

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    DOCK kan det vara så att den beggade CIMen inte är av rätt modell för bilar med ESP osv. Alltså fel artikelnummer på den.
    Enligt EPC finns det 50 olika artikelnummer för CIM! Olika frekvenser (remote), olika chassinummer, med eller utan ESP osv. Alla varianter hittar vi inte i Sverige (olika remote-frekvenser på olika marknader) men det finns i alla fall mer än en, dvs det kan vara fel.

    Vester, vad har dina CIM-moduler för artikelnummer?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Ny cim till bilen

    Cim'n är hela plastenheten bakom ratten, bör inte plockas isär, då det sitter roliga fjädrar och plastbitar som trillar huller om buller om man tar ur kretskortet.
    Spakarna är väldigt lätta att flytta över.

    MEN du kan aldrig montera en CIM som varit inprogrammerad i en bil på någon annan, trots att du har fjärrarna, och skroten säger att dom gift ur den. Likadant med fjärrarna, är dom ingifta i en bil innan, så kan dom inte giftas in med en annan bil.

    Som sagts tidigare är det också viktigt att beställa rätt CIM, med ESP eller UTAN ESP, och alla bilar i Sverige har 433Mhz.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Ny cim till bilen

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    MEN du kan aldrig montera en CIM som varit inprogrammerad i en bil på någon annan, trots att du har fjärrarna, och skroten säger att dom gift ur den.
    Är du säker på det? De gånger jag testat detta på jobbet har det aldrig varit problem med att det inte ska gå att lägga till den i en annan bil, däremot säger Tech2 att "Denna CIM har redan en nyckel programmerad till sig" om man försöker använda en begagnad CIM utan tillhörande fjärr. Då blir det tvärnit.

    Nu var det dock ganska länge sedan jag provade, så jag kanske minns fel

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Sv: Re: Ny cim till bilen

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    MEN du kan aldrig montera en CIM som varit inprogrammerad i en bil på någon annan, trots att du har fjärrarna, och skroten säger att dom gift ur den.
    Är du säker på det? De gånger jag testat detta på jobbet har det aldrig varit problem med att det inte ska gå att lägga till den i en annan bil, däremot säger Tech2 att "Denna CIM har redan en nyckel programmerad till sig" om man försöker använda en begagnad CIM utan tillhörande fjärr. Då blir det tvärnit.

    Nu var det dock ganska länge sedan jag provade, så jag kanske minns fel
    Jag köpte en beggad från SDCC där artikelnumret var annorlunda jämfört med originalet, fick med 2 nycklar och den gick att gifta in utan problem.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  8. #8

    Re: Ny cim till bilen

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    DOCK kan det vara så att den beggade CIMen inte är av rätt modell för bilar med ESP osv. Alltså fel artikelnummer på den.
    Enligt EPC finns det 50 olika artikelnummer för CIM! Olika frekvenser (remote), olika chassinummer, med eller utan ESP osv. Alla varianter hittar vi inte i Sverige (olika remote-frekvenser på olika marknader) men det finns i alla fall mer än en, dvs det kan vara fel.

    Vester, vad har dina CIM-moduler för artikelnummer?
    128.05.204AA

  9. #9

    Re: Ny cim till bilen

    Jag testade att montera cimen men bilen vill ej lägga ur tändnings låset och ratt låset släpper ej heller. Det går att låsa bilen och larma den men starta går ej. Kanske fungerar inte cimen med styrenheten i bilen?
    Blir nog tyvärr bergning och att lämna den på Saab verkstad. Blir dyrt men har man klantat sig så....

    Vet ni pris på ny cim?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571

    Re: Ny cim till bilen

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Cim'n är hela plastenheten bakom ratten, bör inte plockas isär, då det sitter roliga fjädrar och plastbitar som trillar huller om buller om man tar ur kretskortet.
    Spakarna är väldigt lätta att flytta över.

    MEN du kan aldrig montera en CIM som varit inprogrammerad i en bil på någon annan, trots att du har fjärrarna, och skroten säger att dom gift ur den. Likadant med fjärrarna, är dom ingifta i en bil innan, så kan dom inte giftas in med en annan bil.

    Som sagts tidigare är det också viktigt att beställa rätt CIM, med ESP eller UTAN ESP, och alla bilar i Sverige har 433Mhz.
    Även jag har använt beggad CIM..
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Ny cim till bilen

    Citat Ursprungligen postat av vester
    Jag testade att montera cimen men bilen vill ej lägga ur tändnings låset och ratt låset släpper ej heller. Det går att låsa bilen och larma den men starta går ej. Kanske fungerar inte cimen med styrenheten i bilen?
    Blir nog tyvärr bergning och att lämna den på Saab verkstad. Blir dyrt men har man klantat sig så....

    Vet ni pris på ny cim?
    Du måste åka till en verkstad och programmera in den också.

  12. #12

    Re: Ny cim till bilen

    Citat Ursprungligen postat av vester
    Vester, vad har dina CIM-moduler för artikelnummer?
    128.05.204AA[/quote]
    Var det inte olika artikelnummer på dina två CIM-moduler?

    12 805 204 är ersatt av 12 805 196 och har beskrivningen "Elektronikenhet 2004 AU,CA,EU,GB,LA,US 433.92MHz ESP".
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Ny cim till bilen

    Väldigt mycket off-topic men en rolig anekdot, en gammal reservdelskille på jobbet råkade beställa fel CIM förut till en bil då han fick för sig att "ESP" stod för Espana - Spanien.

Liknande ämnen

  1. Ska jag slå till på den här bilen?
    Av Flåklypa i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •