Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Etanol konvertering och besiktning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Etanol konvertering och besiktning

    Hej!

    Jag undrar bara om min 900ng Set skulle gå igenom besiktningen om jag skulle etanol konvertera den?

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Etanol konvertering och besiktning

    Görs det rätt så får bilen bättre avgasvärden än innan, så ja.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Etanol konvertering och besiktning

    dom märkte ingenting när jag körde igenom min på e85 så

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644

    Re: Etanol konvertering och besiktning

    Precis som tidigare sagts, så länge avgasvärdena är inom gränserna så är det lugnt

    Jag säger gärna till besiktningsmannen att jag har sprit i tanken då man ibland kan få ett obetalbart ansiktsutryck tillbaka som svar

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Gustafs
    Inlägg
    36

    Re: Etanol konvertering och besiktning

    Teori och praktik är väl olika saker har jag hört.
    I teorin krävs en registreringsbesiktning, eftersom det står bensin som drivmedel i dina papper. Samma sak som om du kommer dit med en pedal för lite eller mycket, eller en krok för släpvagnen som inte finns i papperet.

    Men i praktiken, så länge avgasvärdet är ok, och avgasslangen är på plats, så lär det inte vara någon som har en aning. Och jag tänker iallafall inte chansa, det finns dåliga dagar och griniga besiktningsmän och kvinnor. Därför tänker jag bara vara alldeles tyst

    Men jag vet ju att jag har en bil som är lite gladare i sprit, och det är inte helt tokigt för miljön heller!

    Eller?
    SAAB 9-3 Aero CAB -02 Silver

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644

    Re: Etanol konvertering och besiktning

    Citat Ursprungligen postat av sm4vzk
    Teori och praktik är väl olika saker har jag hört.
    I teorin krävs en registreringsbesiktning, eftersom det står bensin som drivmedel i dina papper. Samma sak som om du kommer dit med en pedal för lite eller mycket, eller en krok för släpvagnen som inte finns i papperet.

    Men i praktiken, så länge avgasvärdet är ok, och avgasslangen är på plats, så lär det inte vara någon som har en aning. Och jag tänker iallafall inte chansa, det finns dåliga dagar och griniga besiktningsmän och kvinnor. Därför tänker jag bara vara alldeles tyst

    Men jag vet ju att jag har en bil som är lite gladare i sprit, och det är inte helt tokigt för miljön heller!

    Eller?
    Sedan 1 juli 2008 är det lagligt att etanolkonvertera så länge man håller sig inom avgasvärderna. Att typa om till kräver en satans massa pappersarbete och byta ut delar, och det är väl bara BSR som har fått någon kärra typad?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Etanol konvertering och besiktning

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av sm4vzk
    Teori och praktik är väl olika saker har jag hört.
    I teorin krävs en registreringsbesiktning, eftersom det står bensin som drivmedel i dina papper. Samma sak som om du kommer dit med en pedal för lite eller mycket, eller en krok för släpvagnen som inte finns i papperet.

    Men i praktiken, så länge avgasvärdet är ok, och avgasslangen är på plats, så lär det inte vara någon som har en aning. Och jag tänker iallafall inte chansa, det finns dåliga dagar och griniga besiktningsmän och kvinnor. Därför tänker jag bara vara alldeles tyst

    Men jag vet ju att jag har en bil som är lite gladare i sprit, och det är inte helt tokigt för miljön heller!

    Eller?
    Sedan 1 juli 2008 är det lagligt att etanolkonvertera så länge man håller sig inom avgasvärderna. Att typa om till kräver en satans massa pappersarbete och byta ut delar, och det är väl bara BSR som har fått någon kärra typad?
    nordic kan också typa.

    och egentligen är de vel inte lagligt, man måste bänka bilen för att visa att effekten inte ökats för mycket och så måste man ha intyg att bränslesystemet tål etanol, innan man kan typa den på etanol.

    men kan inte tänka mig att man skulle åka fast för de.

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644

    Re: Etanol konvertering och besiktning

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    Citat Ursprungligen postat av Echonator

    Sedan 1 juli 2008 är det lagligt att etanolkonvertera så länge man håller sig inom avgasvärderna. Att typa om till kräver en satans massa pappersarbete och byta ut delar, och det är väl bara BSR som har fått någon kärra typad?
    nordic kan också typa.

    och egentligen är de vel inte lagligt, man måste bänka bilen för att visa att effekten inte ökats för mycket och så måste man ha intyg att bränslesystemet tål etanol, innan man kan typa den på etanol.

    men kan inte tänka mig att man skulle åka fast för de.
    Det gäller bara om man ska typa, att köra på sprit i en bensinare är helt lagligt sedan 2008 men då får man ju inte reducerad skatt, inga trängselskattförmåner osv

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Etanol konvertering och besiktning

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av zimm

    nordic kan också typa.

    och egentligen är de vel inte lagligt, man måste bänka bilen för att visa att effekten inte ökats för mycket och så måste man ha intyg att bränslesystemet tål etanol, innan man kan typa den på etanol.

    men kan inte tänka mig att man skulle åka fast för de.
    Det gäller bara om man ska typa, att köra på sprit i en bensinare är helt lagligt sedan 2008 men då får man ju inte reducerad skatt, inga trängselskattförmåner osv
    Precis.
    Typningen är till för att få rätt beskattning och fördelar i olika städer mm. (vilket garanterat ändå kommer tas bort i denna bilfria framtid)

Liknande ämnen

  1. Etanol E85 konvertering
    Av Ne_Mesis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •