Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Få en B204E piggare..

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Få en B204E piggare..

    Om ditt största bekymmer är att den är seg på låga varvtal så ska du ju inte trycka dit en Aero-snurra. Snarare ska du leta efter en "myggturbo" - fast eftersom man inte både kan äta kakan och ha den kvar, så innebär det att du inte kan klämma så hög effekt. Men nöjer man sig med 154 hk så går det ju bra. Teoretiskt så borde också T7-kammar med sin snällare duration ge bättre lågvarvsdrag i en T5-motor, men då måste ju ngn mappa ett program som inte "finns på hyllan", då det troligtvis aldrig gjorts förut.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Få en B204E piggare..

    Från vad jag sett på ltt 154hk 9-3 så kan det nog räcka att montera en magnetventil för att få dem att bli 185hk. Laddtrycksstyrning finns redan igång i originalprogrammet och begärt laddtryck kring 0,7-0,8. Apc säkring har alltid funnits monterad. Att köra utan VSS i boxen går bra på dessa.


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    84

    Re: Få en B204E piggare..

    Ska förklara mer ingående så folk förstår.
    jag har ingen og9-3 bil utan bara motor och kabelhärva med styrbox från en og9-3 -00 och det är en B204E T5 2.0 Turbo. Eftersom jag inte har alla prylar för immobilizer så vill jag gärna ta bort denna i boxen och många säger att det går, men går inte det så får jag försöker fixa mottagaren vid nyckeln, för chippet i nyckeln har jag.

    Sen när det gäller turboval så hade jag en väldigt död turbo på motorn då när jag fick den och fick tag i en aero snurra väldigt väldigt väldigt billigt.

    Och nu vill jag bara se om jag har fattat det här rätt nu...

    Så med andra ord så får jag inte ta bort startspärren enligt alla?
    Det är inge bra o köra med aero agg även om jag har originalprogramvaran?
    Att T5 kammarna är pigga på låga varv?

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Få en B204E piggare..

    T7 kammarna är piggare på låga varv än T5, men du måste anpassa mjukvaran efter dem.

    Jag har tagit bort startspärren i ett par boxar utan problem. Hur detta fungerar utan resten av bilen vet jag inte men det borde fungera.


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Få en B204E piggare..

    Inga problem att få maskinen att funka i en annan bil bara att be nån som kan ta bort vss i boxen
    Blir lite nyfiken på vad för bil som ska få en riktigt motor
    Bygger Corsaab b204 t

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    84

    Re: Få en B204E piggare..

    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Inga problem att få maskinen att funka i en annan bil bara att be nån som kan ta bort vss i boxen
    Blir lite nyfiken på vad för bil som ska få en riktigt motor
    he he samma som dig min vectra -92 som får ny motor. http://www.garaget.org/two40

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Få en B204E piggare..

    Citat Ursprungligen postat av two40
    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Inga problem att få maskinen att funka i en annan bil bara att be nån som kan ta bort vss i boxen
    Blir lite nyfiken på vad för bil som ska få en riktigt motor
    he he samma som dig min vectra -92 som får ny motor. http://www.garaget.org/two40
    Najs kul med andra bilar med Saab spisar i,blir den omreggad eller blir det ett ombyggt fordon(SFRO)?
    Bygger Corsaab b204 t

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    84

    Re: Få en B204E piggare..

    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Citat Ursprungligen postat av two40

    he he samma som dig min vectra -92 som får ny motor. http://www.garaget.org/two40
    Najs kul med andra bilar med Saab spisar i,blir den omreggad eller blir det ett ombyggt fordon(SFRO)?
    Jag ska försöka regga om den, har större bromsar runt om och 154hk, hoppas det inte ska vara några problem för original finns min bil med 150hk och mindre bromsar runt om.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Få en B204E piggare..

    Citat Ursprungligen postat av two40
    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Najs kul med andra bilar med Saab spisar i,blir den omreggad eller blir det ett ombyggt fordon(SFRO)?
    Jag ska försöka regga om den, har större bromsar runt om och 154hk, hoppas det inte ska vara några problem för original finns min bil med 150hk och mindre bromsar runt om.
    Ok,lycka till med bygget!
    Bygger Corsaab b204 t

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Få en B204E piggare..

    Mina tankar om dom är värda något.

    Mer bottenork i SAAB/GM-grejor är inget eftesträvansvärt om man vill att prylarna (växellådan) skall hålla. Växellådan finns där av en anledning så använd spaken.

    En B204E kan du klämma ur ganska mycket varv så jag skulle vilja säga att ta bort balansaxlarna och fixa upp bottendelen med polerad och balanserad vevaxel, linehona blocket och väg in kolvar och stakar. Matchporta grenrör och insugsrör, polera avgaskanalen och ta bort gjutskägg på inloppskanalen, inte mycket till bearbetning jag tror du förlorar mer av din önskade karaktär på att ta upp arean.

    Med T5-kammar bör du ha en bra kompromiss mellan låg och högvarvsegenskaper. B202-kammar i en T7-motor resulterar i ett högre laddtryck för att behålla önskad luftmassa så dom behövs om du har betydligt större motorvolym och/eller skall ta ut varvtal vid gränsen för vad stakarna håller.

    Jag tycker att det som ger mest pang för pengarna är att ta bort balansaxlarna och plugga den smörjkretsen. Sätta på ett Td04-15T #6, 3"dp och sportavgas. och hålla sig inom original varvtalsområde.

    Skaffa en Comibadapter ifrån JohnC, EGT-probe ifrån Vems.hu och tanka hem T5Suite så har du snabbt en bra program med fin kompromiss i prestandan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Mycket piggare vid kall väderlek OG9-5
    Av gropis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 09:30
  2. [LÖST] 900 -94/95 B204L box i 9k -96 B204E
    Av forester i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 23:32
  3. V-låda B204E
    Av Arc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 23:40
  4. Kan bilen bli piggare av kamkedjebyte?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 13:37
  5. Renovering av B204E
    Av Estranged i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •