Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: ng9-3 V6 startar inte

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    ng9-3 V6 startar inte

    Hej!

    Har fått ett problem med en 9-3 V6 my06 á 3000 mil.
    Den startar inte efter att ha stått still i ca två timmar. Innan dess gick den problemfritt.
    Det har varit "vädligt" varmt och bilen stod nedcabbad, men jag tycker inte att det ska vara några problem?

    Rattlåset fungerar och tändningen går att slå på, i SID kommer "systemkontroll pågår, systemkontroll OK" upp, men när man vrider till sista läget på tändningslåset så händer det ingenting.
    Batteriet känns fräscht och all övrig elektronik fungerar som det ska, elhissar, cabfällning, stereo etc.
    Bilen har stått spänningslös i ca 1 minut och batteriet har laddats, ingetdera hjälpte.

    Några idéer eller någon som varit med om samma sak?
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192

    Sv: ng9-3 V6 startar inte

    Det är väl inte helt ovanligt att tändningslåset glappar. Har själv haft liknande symtom, men löst genom att trycka upprepade gånger på bottenplattan i låset.
    Som om det oxiderat eller fjädern blivit dålig.
    Tydligen enkelt att byta vid behov. Runt 1000lappen för låset.

    Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  3. #3

    Re: ng9-3 V6 startar inte

    Har det löst sig? Om inte prova följande:

    På pluskabeln vid batteriet sitter det en liten svart dosa med en liten rund gul knapp på. Testa att trycka på den...

    //Tommy
    Tommy Gravéus
    Växjö

    9-3 aero-06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: ng9-3 V6 startar inte

    Det har inte löst sig ännu, bilen gick inte att bogsera igång så startmotorn är det inte i alla fall.
    Så den är inbogserad till SAAB som läste ur 30 (!) felkoder... Vet inte om ett gäng av dessa kan bero på bogseringen?
    Det är två felkoder som kvarstår efter nollning, en som har med bromspedalen att göra och en som felindikerar styrdonet. Får exakta felkoderna imorgon hoppas jag så jag kan lägga upp dem / kolla vad de handlar om mer exakt.

    Som tilläggsinfo så åkte det i ett steg 1 för ca 150 mil sedan, bilen har gått helt problemfritt med steget men kan det ha påverkat styrdonet?
    På T5 kan man ju "bränna" minnena vid skrivning, men jag vet inte alls hur styrsystemet till V6an fungerar...
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Sv: ng9-3 V6 startar inte

    Kan det vara bromsljus kontakten som är trasig? Fast den borde ju gå att starta ändå?

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •