Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Justera ratten så att den står rätt - göra själv?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Justera ratten så att den står rätt - göra själv?

    Hej,

    Min bil har varit inne ett par svängar på Däckspecialen i Stockholm för att få den att gå så rakt som möjligt. Dom justerade även ratten så att när den stod "rätt" för att köra rakt fram så resulterade det istället att den står nu lite åt höger vilket är irriterande. Jag påpekade detta två gånger men dom löste inte det - annars har dom löst allt och inte ens tagit betalt så supernöjd med deras bemötande annars. Hur som helst, jag tänkte kolla om någon vet om det är något enkelt att justera själv utan att påverka framvagnsinställningen?

    Tack på förhand!
    Bilhistorik: Seat Ibiza -99, Smart Fortwo -07, Volvo S40 -06, Mini Cooper S -07, Fiat 500 TurboDiesel -10 och nuvarande SAAB 9-3 SE 2.0T -99

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Justera ratten så att den står rätt - göra själv?

    Citat Ursprungligen postat av benis
    Hej,

    Min bil har varit inne ett par svängar på Däckspecialen i Stockholm för att få den att gå så rakt som möjligt. Dom justerade även ratten så att när den stod "rätt" för att köra rakt fram så resulterade det istället att den står nu lite åt höger vilket är irriterande. Jag påpekade detta två gånger men dom löste inte det - annars har dom löst allt och inte ens tagit betalt så supernöjd med deras bemötande annars. Hur som helst, jag tänkte kolla om någon vet om det är något enkelt att justera själv utan att påverka framvagnsinställningen?

    Tack på förhand!
    Jag har själv haft det problemet ett par ggr. Min däcksverkstad har fixat det i samband med framvagnsinställning. Vad de berättat så låser de fast ratten i "rätt" läge med någon yttre anordning därefter gör de själva framvagnsinställningen och då blir allt rätt. Problem uppstår om det föreligger glapp någonstans btw styrleder hjullager etc. Då funkar det inte! Varken framvagnsinställningen eller rattläget. En seriös samvetsgrann däcksverkstad ska naturligtvis kolla sådant innan de ger sig på att ställa in alla vinklar.

    Annars brukar ratten sitta med splines på rattaxeln. Om delningen är den rätta så skulle det räcka att rycka av ratten och flytta den ett hack eller 2.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Justera ratten så att den står rätt - göra själv?

    Om det är ganska lite snett, jämfört med ett helt rattvarv alltså, så blir det nog för mycket att flytta den en hel spline på rattstången. Det man då kan göra, är att själv justera P-ändarna vid framhjulen. Justerar man lika mycket på båda sidorna åt varsitt håll, d.v.s in på ena sidan och ut på andra sidan, så påverkas inte hjulinställningen. Däremot flyttas rattens centrering. Prova med bara något halvt varv åt gången.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4

    Re: Justera ratten så att den står rätt - göra själv?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Annars brukar ratten sitta med splines på rattaxeln. Om delningen är den rätta så skulle det räcka att rycka av ratten och flytta den ett hack eller 2.
    Detta gäller inte för de bilmodeller Saab har byggt de senaste åren. Ratten passar bara i ett läge. Om rattvinkeln är fel justeras detta i framvagnen. Om bilen har EPS måste även rattvinkelgivaren kalibreras efter justering.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-05-03, 00:01
  2. Knäcker när jag står still/rullfart när jag vrider på ratten
    Av Aeropojk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 02:18
  3. Ratten står på sne
    Av mytho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 02:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •