Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Klonkande ljud framvagn 9-3-07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    15

    Klonkande ljud framvagn 9-3-07

    Hejsan.

    Jag har en 9-3 kombi årsmod-07.

    Bilen har gått ca 8000 mil. Jag har fått ett klonkande ljud ifrån framvagnen som jag tycker mig lokalisera på höger sida.

    Ljudet uppstår enbart i vissa gupp..tex när man kör över en "asfaltskant" i vägen..kant mellan ny och gammal asfaltsbeläggning alltså..
    Ljudet hörs inte när man kör över mjukare gupp tex vägbulor och liknande.( i alla fall absolut inte lika markant)
    Jag ser inte att någon fjäder eller liknande är brusten..

    Är det någon som vet någon specifik del som tar stryk mer än någon annan..?
    Ingenting anmärktes på senaste besiktningen. Jag hade "klonkljudet" i bilen innan besiktningen.
    Med andra ord antar jag att det inte är någon bärarm eller liknande som det är fel på då man tycker detta borde ha upptäckts på bes.? Eller?

    Jag vet att det är svårt att säga vad det är för fel till 100% men jag är nyfiken på att höra någon åsikt i detta och om någon vet någon överrepresenterad del/bussning eller liknande som brukar ta slut..

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: Klonkande ljud framvagn 9-3-07

    Ett enkelt test är att skruva bort det högra staget till krängningshämmaren och sedan provköra. Kvarstår ljudet så skulle jag misstänka stötdämparen.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  3. #3

    Re: Klonkande ljud framvagn 9-3-07

    Jag hade ett liknande ljud i vänster framvagn på min Vectra kombi OPC -08. Då framvagnen upplevdes som lite mjuk efter trimnning blev det byte av fjäderbenslager och styvare fjädrar. Efter det är klonket helt borta och bilen känns som ny igen. Det kan också vara så enkelt som att en sten har fastnat i fjäderbenstallriken. Vilket jag råkade ut för nyligen på semestern...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    15

    Re: Klonkande ljud framvagn 9-3-07

    Citat Ursprungligen postat av Belker
    Ett enkelt test är att skruva bort det högra staget till krängningshämmaren och sedan provköra. Kvarstår ljudet så skulle jag misstänka stötdämparen.
    Tack för tipset. Antar att du menar det "lilla" 35cm staget som sitter ovanför bärarmen "typ"? kallas ibland för knakstag?
    Eller?

    Detta stag sitter väl bara med bult/mutter?
    Behöver man ha bilen uppallad/frigående eller kan bilen stå på sina hjul utan att det krånglar till demontage/montage?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    15

    Re: Klonkande ljud framvagn 9-3-07

    Citat Ursprungligen postat av ajson
    Citat Ursprungligen postat av Belker
    Ett enkelt test är att skruva bort det högra staget till krängningshämmaren och sedan provköra. Kvarstår ljudet så skulle jag misstänka stötdämparen.
    Tack för tipset. Antar att du menar det "lilla" 35cm staget som sitter ovanför bärarmen "typ"? kallas ibland för knakstag?
    Eller?
    Detta stag sitter väl bara med bult/mutter?
    Behöver man ha bilen uppallad/frigående eller kan bilen stå på sina hjul utan att det krånglar till demontage/montage?
    Vill bara meddela att allting berodde trots allt på en brusten fjäder. Fjädern var brusten i sitt nedersta varv och "hölls ihop" utav ett plastliknande hölje runt fjädern enbart.. därför det inte syntes först att fjädern var av..
    Nu är fjädrarna bytta och allt är tyst i framvagnen igen

Liknande ämnen

  1. Klonkande ljud framvagn 9-3 aero 00
    Av Jonas_b i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 19:30
  2. klonkande ljud framvagn..
    Av Jonas_b i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 16:35
  3. Klonkande i framvagn
    Av painball i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 00:56
  4. Klonkande framvagn og9-3
    Av Majkel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 16:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •