Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kvitto för bilinköp till FB?!?!

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744

    Kvitto för bilinköp till FB?!?!

    Hej!

    Rakar ut för en sak som inte är vardaglig?

    Inte jag men nära vän till mig.
    Det som har hänt : Bilen köptes privat för mindre en 3 V. sen..men blev tottal kvaddad i en vålt-avåkning

    Vid denna tillfäle va den helförsäkrad och nu när kontakt med FB gördes för att värdera bilen ville försäkrings gubbe se på kvitto??

    Vad har han för rättigheter att kräva detta?

    Kan bara säga att bilen köptes biligt med en del saker som skulle fixas , föra ägaren visste men sa alldrig om dessa fel, där av priset.

    Man har ju laggt en del pengar för att fixa allt till sin rätta och om man skulle visa kvitto skulle FB gubbe gå effter denna för att värdera bilen.

    Det är ju en 9K CSE 95:an LTT med 20.000 mil och skinn som man gav xx kronor för och byte delar mot kvitto för närmare 15.000:-

    Vad ska man göra?

    För att om man ska effter en bil i denna klasen måste man ge ca: 65.000 och upp.

    Någon?
    CD65R

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Vad jag minns och har hört så har FB ingen rätt att se kvitton. De har all rätt att begära det, men om du inte har det så har de ingen rätt att vare sig vägra eller sänka ersättning p.g.a. avsaknad av kvitto.

    Vid lösöre är ju kvittot viktigt för att kunna "styrka innehav", men det kan man även göra med t ex fotografier, intyg m.m.

    När det gäller en bil så är den ju reggad och skriven på en viss person, så innehavet är det ju inte så mycket att snacka om.

    Däremot kan det ju vara bra att på nåt sätt kunna visa vilket skick bilen var i innan olyckan, och då kan ju kvitton vara bra att ha...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    564
    visa ev kvitton på delarna du köpt till bilen, inte det andra
    9-5 SE 2,3t -98 Black

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883
    Försök fixa ett kvitto från säljaren på högre belopp än det bilen köptes för.
    En del säljare/köpare gör så just för ev. försäkringskrångel. Sägs det.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    En del säljare/köpare gör så just för ev. försäkringskrångel. Sägs det.
    Aldrig hört talas om...
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Försök fixa ett kvitto från säljaren på högre belopp än det bilen köptes för.
    En del säljare/köpare gör så just för ev. försäkringskrångel. Sägs det.
    Hm.. säljare tyckte att det är en brotslig hansling!! ???

    OK..ingen kvitto till dom men kvitto på växellådan och andra saker ska skickas till dom?
    CD65R

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Presho,

    Det kan ju absolut inte vara någon nackdel att skicka kvitton på delar m.m till FB. Däremot kan man ju alltid hävda att kvittot på själva bilen "kommit på avvägar". Det skall INTE spela någon roll för värderingen vad man själv har gett för den. Värderingen skall spegla marknadsvärdet, inget annat.

    Trevlig helg!

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Tack detsamma!!
    CD65R

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Nu har svarta pärlan fått lite välbehövlig uppmärksamhet, och ikväll blir det 1200 cc Yamaha vattenskoter... Så det lär bli en trevlig helg. 57 knop två decimeter från vattenytan...

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Nej vadå. Vill man inte visa kvitto kan man ju alltid säga att man inte har något. Jag ska ärligt säga att jag inte vet var mitt är.
    Finns inget krav på kvittoinnehav för att försäkra en bil....

    Om nu FB kräver kvitto borde det ju innebära att det står på kvittot är det som utbetalas. Säkert....
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Tackar alla som svarade och tippsade mig att inte komma med kvitto.
    Allt avklarad nu, med nöjje på varan sida

    Ska på jakt effter en 9K AERO för ca: 65-70" (94-95??)

    Någon som vet nån?
    CD65R

Liknande ämnen

  1. Hur skriver man kvitto vid bilbyte?
    Av AndreasOstman i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 10:57
  2. Kvitto till bankörning?
    Av FaeN i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 10:54
  3. Kvitto på garantijobb 9-5?
    Av Jeppe9KTurboS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 10:05
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 01:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •