Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: og9-3 startar inte trots bränsle och gnista

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13

    og9-3 startar inte trots bränsle och gnista

    Hej. har en saab 93 2.0 -00.. de här hände mig för 3 dagar sen. Jag råka lägga i backen utan ha koplingen i sen tvär dog bilen och den vägrar starta. försökte med start hjälp men nej de gick inte. jag hör att bensinpumpen går när jag vrider på nyckeln. startmotorn går. bytte tändstift, bilbatteri, fördelarlock efter som det inte fanns några piggar kvar på två av dom. men varje morgon och kväll så när jag tästar att starta den så går den nästan igång den vill men går inte. har även fixat en felkodsläsare från kell och company en Diamex DX65. men får inte fram något där.

    blir galen för vi skulle vart i småland nu idag och bilen vill inte starta.. hjälp snälla..

  2. #2

    Re: bilen död...

    Inte till så mycket hjälp men...

    Har samma problem, trodde det var pumpen så den råkade bli utbytt. Gnista finns också...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13

    Re: bilen död...

    gnista finns.. tästade med start gas gick 2 sek sen la den av igen. och inte nog me de så tickar det snabbt i relä vid motorn. =(

  4. #4

    Re: bilen död...

    Körde min en minut med en medhjälpare som sprutade in startgas under tiden. Verkar som vi har exakt samma problem...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 491

    Re: bilen död...

    Tickar relä vid motorn? Det är inte spjällhuset som tickar när du vrider på tändningen?

    Isf har det hoppat i limp home..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6

    Re: bilen död...

    hur undvika det? men limp home borde den ju starta på?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13

    Re: bilen död...

    bytte batteri den va död därför tickade det. har försökt att starta bilen för många gånger så batteriet vart ur laddat. min gamla körskol lärarare kom för bi och tog en flukt över bilen och misstänkte immobiliser har slagit till och låst allt. så de ser ut som man får boxera bilen till verkstan eller finns det något som man kan dra ur eller så. så man får bort spärren.....

  8. #8

    Re: bilen död...

    Misstänker immobilizer jag med, men tycker det är skitskumt att jag har både tändning och soppa.. Om nu inte stöldskyddet slår ifrån just spridarna.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13

    Re: bilen död...

    Citat Ursprungligen postat av Antonol
    Misstänker immobilizer jag med, men tycker det är skitskumt att jag har både tändning och soppa.. Om nu inte stöldskyddet slår ifrån just spridarna.
    De är de den gör slår ut spridarna så du inte ska/kunna snobilen lätt..

    blir verkstan imorgon antar om jag får verkstads tid vid säga. efter som jag har lovat min dotter astrid lindgrens värld i småland så måste jag ha igång den... men jag meddelar vad dom sa imorgon..

  10. #10

    Re: og9-3 startar inte trots bränsle och gnista

    Väntar spänt.. För att göra din dag bättre kan jag visa hur det ser ut på uppfarten just nu, den främre har då skurit på vevlagret och jag länsade sparkontot för att köpa det andra liket och "rädda sommaren"... Rätt nära nervöst sammanbrott när den inte ville starta utanför konsum.


  11. #11

    Re: og9-3 startar inte trots bränsle och gnista

    Hur gick de för dig?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13

    Re: og9-3 startar inte trots bränsle och gnista

    hej fick verkstads tid på måndag.. får veta mer då.. har upptäkt ett relä som klickar när jag slår på tändningen. tog bort och byte men de låter licka dant.. man blir lite iriterad.. men får se vad dom säger på måndag..

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    11

    og9-3 startar inte trots bränsle och gnista

    Har samma fel på min 9000. Är ett relä som klickar. Böt box till en utan startspärr och då slutade det klicka och bilen startade.

  14. #14

    Re: og9-3 startar inte trots bränsle och gnista

    pillade ur chipet till immobilizern, men då gick startmotorn inte runt ens. Kopplade in min nya felkodsläsare, absolut inget fel alls.. Ska man vara tvungen att leta upp en ny ecu? Har öppet till soppapumpen och den surrar fint bakom mig

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13

    Re: og9-3 startar inte trots bränsle och gnista

    Ja då va bilen på verkstan.. och så ringer bilmeken från verkstan och säger de man inte vill höra din bränslepump är sönder.. okej sa jag men den lätt när jag vred om nyckeln. jo den kan låta fast den är sönder.. okej. men när du endå håller på kan du byta bränslefiltret fylla på servo olja med tanke på att jag bytt servoslang fram. fixa min handbroms, och min tutta har lagt av.. inga problem vi gör så här bränslepumpen + filtret går på 4000 tusen sen kommer jobbet på de så då landar vi på 6000 sen bjuder jag på tuttan, servo oljabytet, handbromsen. plus går igenom och fixar alla felkoder.. säger bara de fan vilken servis.
    Men har fixat så förra ägaren min jobbar kolega står för kallaset med tanke på att den inte har blivit servad sen 8000 mil och den har gått 24500 mil.


    så 6000kr för allt.

Liknande ämnen

  1. VW Caddy startar inte trots gnista/bensin/komp
    Av Saaben i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 16:44
  2. ng900 2.0T -95 startar inte? Bränsle och gnista finnes.
    Av vonAppen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 02:53
  3. [LÖST] Startproblem NG900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •