Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Svårkörd 9-3 Aero-01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    4

    Svårkörd 9-3 Aero-01

    Detta är alltså en 9-3 Aero 2001, vad jag vet så är den oskruvad..
    Bilen uppför sig som om effekten varierar mellan 200-300hk, ibland behövs knappt någon gas alls typ 1/5 del och det bara skenar iväg, ibland går den i mina ögon perfekt, inga ryck, laddar mjukt och går in på det röda först vid full gas, jag uppskattar det till ca 200hk alltså inga problem, sen vid nästa omkörning har man fullt sjå med att hålla sig på vägen, jag har noterat att när bilen skenar så skenar inte laddtrycksmätaren ....
    om jag när bilen skenar trycker full gas så dör den av någon sekund för att sedan gå utav helvete igen.
    Jag har gjort följande:
    Bytt samtliga vakumslangar, bytt bränslefilter, luftfilter, magnetventil, tändstift, smort och juckat på wastegaten, dragit samtliga slangklämmor, blåst och sugit i alla backventiler och tillhörande slangar till vevhusventilationen(som är ny), rengjort LMM, även EVAP eller va det heter är kollat, samtliga givare och kontakter rengjorda, jag hade en "Check Engine" som Saab kollade med Tech II, hade 1 felkod på LMM, jag bytte packningen som var sönder mellan LMM och luftboxen, sen dess är det lugnt med CE.

    Ja typ, där är jag idag....förslag?
    9-3 Aero 2001

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Re: Svårkörd 9-3 Aero-01

    Antagandet med att den är oskruvad kanske bara gäller hårdvaran. Någon kanske har varit och pillat lite på mjukvaran. Antingen ber du någon vänlig själ kolla annars kan ju alltid en saab verkstad lägga in senaste.

    /M
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    4

    Re: Svårkörd 9-3 Aero-01

    Citat Ursprungligen postat av mattias claesson
    Antagandet med att den är oskruvad kanske bara gäller hårdvaran. Någon kanske har varit och pillat lite på mjukvaran. Antingen ber du någon vänlig själ kolla annars kan ju alltid en saab verkstad lägga in senaste.

    /M
    Ja Mattias, det är en tanke som slagit mig också, kan jag se om någon pillat med boxen? är den plomberad eller nått?
    Jag har en bra kille på Saab som får kolla det, det vore en sak om bilen alltid gick dåligt men stundvis går den ju felfritt.....Japp, så är det, bilen har parkinson...."bugg" i hjärnan helt enkelt
    Tackar för korrespondansen
    9-3 Aero 2001

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Re: Svårkörd 9-3 Aero-01

    Citat Ursprungligen postat av mrAndersson
    Ja Mattias, det är en tanke som slagit mig också, kan jag se om någon pillat med boxen? är den plomberad eller nått?
    Jag har en bra kille på Saab som får kolla det, det vore en sak om bilen alltid gick dåligt men stundvis går den ju felfritt.....Japp, så är det, bilen har parkinson...."bugg" i hjärnan helt enkelt
    Tackar för korrespondansen
    Hej,

    Vissa trimföretag skickade förut boxar till folk, numera är det vanligare med en liten handdator som man uppdaterar sin egna box med.

    Är det en utbytes box så kan den vara "brandad" eller står det bara något skoj på den.

    Om den är uppdaterad med en sådan handator eller med en laptop + för detta avsedd mjukvara så syns givetvis inget utanpå.

    Förresten: Prova att trycka på plus och minus vid färddatorn när bilen är igång? Händer något spännande?

    /M
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  5. #5

    Re: Svårkörd 9-3 Aero-01

    Hej !

    Om du inte redan har prov bytt LMM, do it

    //Fabbe

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    4

    Re: Svårkörd 9-3 Aero-01

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Hej !

    Om du inte redan har prov bytt LMM, do it

    //Fabbe
    Japp, jag ska hämta en LMM ikväll och testa med!
    9-3 Aero 2001

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    4

    Re: Svårkörd 9-3 Aero-01

    Citat Ursprungligen postat av mrAndersson
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Hej !

    Om du inte redan har prov bytt LMM, do it

    //Fabbe
    Japp, jag ska hämta en LMM ikväll och testa med!
    Ja jävlar, ..:-)..Bytte LMM och nu går bilen PERFEKT ta mig satan i helvete!....vilken seger!
    Tackar Mattias och Fabbe!
    9-3 Aero 2001

  8. #8

    Re: Svårkörd 9-3 Aero-01

    skönt att de löste sig !

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårkörd vid kallstart NG9-3 B207 BioPower
    Av Rckryddan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 11:17
  2. Sinterkoppling grymt svårkörd
    Av Davvva i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •