Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04

  1. #1

    Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04

    Tjena, har letat runt lite på nätet på möjliga lösningar till mitt problem när jag snubblade över denna sida!

    Köpte en 9-3 -04 förra veckan och har lagt märke till att det var dåligt ljud bak i bilen jämfört med fram, såg att det var små fjuttiga högtalare bak så tänkte att det måste ju vara dem som helt enkelt är för klena!

    Inhandlade därför ett par 250W från biltema för 500kr och trodde att det skulle vara bra mycket mer krut i dem då dem är minst 3 ggr större än dem som redan sitter i bilen. Satte i dem i bilen och de var lika dåliga som dem som redan satt där?

    Provat att ändra + och - men ingen skillnad.

    Har även provat högtalarna inne i min förstärkare och det var bättre ljud, lite svårt att höra dock då man inte får så mycket bas när man har dem öppet i rummet i jämfört med i en låda i bilen?

    Sammanfattning:
    I princip ingen bas i bakre högtalarna och allmänt dålig ljudkvalité/volym.

    Har (som ni kanske märkt) inte speciellt stor koll på vad jag sysslar med här!

    All hjälp uppskattas! Tack på förhand

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04

    Välkommen till forumet!

    Du skriver inte vilken stereo du har men jag antar att det helt enkelt inte är den största, så därav har du då 4" högtalare bak i hatthyllan (och inte de extra 6x9'orna som ingår i 300w systemet.
    Frekvensdelningen till de bakre högtalarna gör att det i princip inte kommer någon bas alls från dem och att byta ut spelar noll roll tyvärr.

    Det finns mycket matnyttig info om ljudsystemet (och de få möjligheter som finns att förbättra ljudet utan allt för stora ingrepp) i din bil om du kollar i FAQ-tråden för just detta ämne:
    viewtopic.php?f=30&t=162959
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3

    Re: Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04

    Okej tack för snabbt svar!

    Ska absolut läsa igenom FAQ-Tråden men skulle du rekommendera att jag helt enkelt lämnar tillbaka högtalarna jag köpt då det inte finns så mycket att göra åt saken?

  4. #4

    Re: Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04

    Ser att han har skrivit i tråden: "Den, enligt mig, första och enklaste uppgraderingen är att byta ut panel och hatthyllehögtalarna."

    Det är väl exakt det jag har gjort?

    Något jag glömde nämna är att jag tog kablarna som var till 4" I hatthyllan och använde dem till mina 6x9 som jag inhandlade.

  5. #5

    Re: Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04

    Citat Ursprungligen postat av cactuz

    Du skriver inte vilken stereo du har men jag antar att det helt enkelt inte är den största,
    Enligt tråden så har jag AS2 systemet!

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04

    Citat Ursprungligen postat av Goding
    Ser att han har skrivit i tråden: "Den, enligt mig, första och enklaste uppgraderingen är att byta ut panel och hatthyllehögtalarna."

    Det är väl exakt det jag har gjort?

    Något jag glömde nämna är att jag tog kablarna som var till 4" I hatthyllan och använde dem till mina 6x9 som jag inhandlade.
    Frekvensen är fortfarande delad så att du kommer aldrig få någon bas ur högtalarna i hatthyllan.
    Vad man kan göra är att byta mot andra 4" högtalare i hatthyllan t.ex. men det ger inte särskilt mycket det heller annat än något renare diskant (jag har själv bytt till ett par Kickers KS40 där bak för att jag hade ett par "över").

    Om du vill använda 6x9"'or i hatthyllan så föreslår jag att du kollar lite på att löda in dig på AMP1 (som sitter under förarsätet) för att få ut en helt odelad högnivå-signal som du sedan gör om till lågnivå och kopplar till ett nytt slutsteg som du sedan driver 6x9'or med.
    Det finns länkar till beskrivningar i FAQ för hur man gör den operationen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7

    Re: Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av Goding

    Om du vill använda 6x9"'or i hatthyllan så föreslår jag att du kollar lite på att löda in dig på AMP1 (som sitter under förarsätet) för att få ut en helt odelad högnivå-signal som du sedan gör om till lågnivå och kopplar till ett nytt slutsteg som du sedan driver 6x9'or med.
    Det finns länkar till beskrivningar i FAQ för hur man gör den operationen.
    Okej, kommer jag då få ut mycket bas ur mina 6x9"or? Ska definitivt fundera på detta alternativet!

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04

    Citat Ursprungligen postat av Goding
    Okej, kommer jag då få ut mycket bas ur mina 6x9"or?
    Det beror på hur bra lågnivåkonverterare, slutsteg och högtalare du använder såklart.
    Men du kommer iaf få en vettig högnivåsignal som du kommer kunna använda till skillnad från idag.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. Bilen går väldigt dåligt.
    Av DeNK@N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 22:56
  2. Väldigt konstiga stereo problem saab9-5 -00 as2
    Av jari99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 22:33
  3. Bromsarna tar väldigt dåligt!
    Av Xaitra i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •