Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trönödal (Söderhamn)
    Inlägg
    58

    SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Har en Aero 9-5 02a Automat som började spy ut olja ut oljesticke röret. Komptestade bilen & har 4kg i komp på 4ans cyl. 12 i dom andra. Hälde i 2kapsyler olja & fick 6kg i komp. Inga missljud merän att den gick lite dåligt på tomgång. Inge blårök heller. (15500 mil) så det måste vara kol eller kolvringar,,, eller??

    Men för att ta bort kolven & kontrollera skadorna om det är lönt att sätta i en ny kolv så behöver jag veta vad som är lämpligast väg.

    1). Byta underifrån. bort med tråg, vevaxel ,växellåda (automat)?

    2), Byta uppifrån.. Tråg, Toppen?

    Alla Ideer är välkommna!!
    ____
    Saab 9-5 Aero -02
    Cheva Blazer -97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Det går inte under. Bort med topp och Ta den över.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trönödal (Söderhamn)
    Inlägg
    58

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Tackar!

    En Haynes bok är på väg hem nu,

    om det nu är enbart kolven som är kass kan man då byta endast den kolven? om man nu kör med saab orginal? eller måste man byta alla fyra?

    såg att varken mekonomen eller skruvat har kolvar... & smidda är väl lite överkurs eller?
    ____
    Saab 9-5 Aero -02
    Cheva Blazer -97

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Citat Ursprungligen postat av GTA
    Tackar!

    En Haynes bok är på väg hem nu,

    om det nu är enbart kolven som är kass kan man då byta endast den kolven? om man nu kör med saab orginal? eller måste man byta alla fyra?

    såg att varken mekonomen eller skruvat har kolvar... & smidda är väl lite överkurs eller?

    om du ändå ska göra jobbet så tycker jag du ska byta till t5 kolvar och stakar. nya lager/kolvringar då har du en hållbarare motor samt lite renoverad.

    Så hade jag gjort iaf.

    mvh
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Frågan är varför kolven gått sönder i första taget. Är bilen original?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Byta kolv uppifrån!!!!????
    Om man byter en kolv då lyfter man motorn och inget annat och gör man inte det så skall
    man lämpligen inte skruva alls.
    Sätt sedan lämpligen i 4 st T5 kolvar och stakar så behöver du inte bry dig om eventuella ras
    inna 40000 mil
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Det går alldeles utmärkt att byta kolv uppifrån. Loss med topp och tråg,lossa överfallet till staken och trycka ur kolven.

    Är det fel tänker du? Så görs i dom flesta fall då det är enklast och billigast,har dock själv alltid plockat ur motorn och bytt allt i slitageväg.



    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Byta kolv uppifrån!!!!????
    Om man byter en kolv då lyfter man motorn och inget annat och gör man inte det så skall
    man lämpligen inte skruva alls.
    Sätt sedan lämpligen i 4 st T5 kolvar och stakar så behöver du inte bry dig om eventuella ras
    inna 40000 mil
    Förklara varför man måste Ta ner motorn för att byta en kolv om man vill göra det enklast... Gärna!
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Byta kolv uppifrån!!!!????
    Om man byter en kolv då lyfter man motorn och inget annat och gör man inte det så skall
    man lämpligen inte skruva alls.
    Sätt sedan lämpligen i 4 st T5 kolvar och stakar så behöver du inte bry dig om eventuella ras
    inna 40000 mil
    Man lyfter topp och tar bort sump,ut med kolv,inte svårare än så.
    Tycker man det är för lite jobb kan man ta ut motor.
    Skruvar du av huven när du kollar oljan med?
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  10. #10
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Tillägger att även om det bara verkar vara en (1) kolv som är trasig, så byter man de andra också. Iom att dessa motorer tenderar att rasa ihop förr eller senare så kommer de andra kolvarna följa den förstas spår inom kort.


    Och du behöver inte ta ur motorn för att byta kolvar.
    Ner med tråget och av med toppen, som de andra skrev.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trönödal (Söderhamn)
    Inlägg
    58

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Tack för infon.


    Byta till T5 kolvar & stakar låter dyrt.. jag ska inte trimma bilen i framtiden utan detta är en bruksbil med automat.

    (om det är ett chipp i bilen nu vet jag inte.. finns det nått bra sett att kolla detta)?

    så orginal kolvar borde räcka för min del då eller? Vart får man tag i dessa till en bra peng?
    ____
    Saab 9-5 Aero -02
    Cheva Blazer -97

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Byta kolv uppifrån!!!!????
    Om man byter en kolv då lyfter man motorn och inget annat och gör man inte det så skall
    man lämpligen inte skruva alls.
    Sätt sedan lämpligen i 4 st T5 kolvar och stakar så behöver du inte bry dig om eventuella ras
    inna 40000 mil
    Här är en till som undrar varför man enligt dig inte ska byta kolvar med motorn i bilen. Till och med Saab själva har som riktlinje att byta utan att ta ur motorn.

    1 användare gillar detta inlägg


    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Citat Ursprungligen postat av GTA
    så orginal kolvar borde räcka för min del då eller? Vart får man tag i dessa till en bra peng?
    Ja de duger till långt mer effekt än du tänkt dig.
    De säljs lite då och då här på forumet. Lägg ut en köpesannons så kanske någon har en uppsättning. Skrotarna tar gärna överpriser.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Det är klart att man KAN byta en kolv utan lyfta maskin.
    Jag sa att man skall lyfta om man vill vara noga och göra ett ordentligt jobb.
    Allt annat är fulmek och lathet.
    Man arbetar bättre med motorn ur i ett förslagsvis ett motorstöd, man kan kontrollera övriga eventuella skador bättre, rengöra bättre, hona loppet ( som förhoppningsvis är oskadat)
    Allt blir bättre om man tar ut maskin, så är det bara. Sen är det en helt annan sak att man KAN.
    Jag har renoverat motorer i 30 år som levebröd så jag är ingen praktikant.
    Att Saab byter kolv utan att lyfta motorn bekräftar bara det faktum som jag redan visste att
    "Märkesmekare" har inte många rätt idag, ingen yrkesheder utan bara slarv och det gäller inte bara Saab.
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    9000cse95:

    Handlar det verkligen om heder när kunden betalar 10 000kr istället för 40 000kr?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Det är klart att man KAN byta en kolv utan lyfta maskin.
    Jag sa att man skall lyfta om man vill vara noga och göra ett ordentligt jobb.
    Allt annat är fulmek och lathet.
    Man arbetar bättre med motorn ur i ett förslagsvis ett motorstöd, man kan kontrollera övriga eventuella skador bättre, rengöra bättre, hona loppet ( som förhoppningsvis är oskadat)
    Allt blir bättre om man tar ut maskin, så är det bara. Sen är det en helt annan sak att man KAN.
    Jag har renoverat motorer i 30 år som levebröd så jag är ingen praktikant.
    Att Saab byter kolv utan att lyfta motorn bekräftar bara det faktum som jag redan visste att
    "Märkesmekare" har inte många rätt idag, ingen yrkesheder utan bara slarv och det gäller inte bara Saab.
    Jag håller fullständigt med "9000cse95". Råkar man ut för en sån här typ av sak så är det lika bra att vara noggrann. Jag håller med tidigare talare om utbyte till t5-grejjer på alla 4:a. Med motorn ute skulle jag även byta ramlager, vevaxeltätning mot koppling/låda samt noggrant besikta eller byta kamkedja + kamkedjestyrningar ("släpor"). (Kanske t.o.m. koppling). Listan kan göras längre men då blir det bra. Står man med brallorna nere så kan man lika väl göra saker och ting ordentligt. Utan hafs.
    Tycker man kostnaden blir för stor rekommenderar jag utbytesmotor alt. beg. motor.
    /Lufto

    (Edit: Brasklapp där med koppling då bilen var en auto)

  17. #17
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Citat Ursprungligen postat av Lufto
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Det är klart att man KAN byta en kolv utan lyfta maskin.
    Jag sa att man skall lyfta om man vill vara noga och göra ett ordentligt jobb.
    Allt annat är fulmek och lathet.
    Man arbetar bättre med motorn ur i ett förslagsvis ett motorstöd, man kan kontrollera övriga eventuella skador bättre, rengöra bättre, hona loppet ( som förhoppningsvis är oskadat)
    Allt blir bättre om man tar ut maskin, så är det bara. Sen är det en helt annan sak att man KAN.
    Jag har renoverat motorer i 30 år som levebröd så jag är ingen praktikant.
    Att Saab byter kolv utan att lyfta motorn bekräftar bara det faktum som jag redan visste att
    "Märkesmekare" har inte många rätt idag, ingen yrkesheder utan bara slarv och det gäller inte bara Saab.
    Jag håller fullständigt med "9000cse95". Råkar man ut för en sån här typ av sak så är det lika bra att vara noggrann. Jag håller med tidigare talare om utbyte till t5-grejjer på alla 4:a. Med motorn ute skulle jag även byta ramlager, vevaxeltätning mot koppling/låda samt noggrant besikta eller byta kamkedja + kamkedjestyrningar ("släpor"). (Kanske t.o.m. koppling). Listan kan göras längre men då blir det bra. Står man med brallorna nere så kan man lika väl göra saker och ting ordentligt. Utan hafs.
    Tycker man kostnaden blir för stor rekommenderar jag utbytesmotor alt. beg. motor.
    /Lufto

    (Edit: Brasklapp där med koppling då bilen var en auto)

    Byta koppling och vevaxeltätningar för att det är spricka i en kolv. Vart går gränsen? Lackar ni om bilarna när ni ändå håller på?
    Alla får göra på sitt sätt, men att häva ur sig att verkstäder är oseriösa för att de inte byter ut tyget i baksätet när däcken ska pumpas är bara drygt.

  18. #18

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Det är klart att man KAN byta en kolv utan lyfta maskin.
    Jag sa att man skall lyfta om man vill vara noga och göra ett ordentligt jobb.
    Allt annat är fulmek och lathet.
    Man arbetar bättre med motorn ur i ett förslagsvis ett motorstöd, man kan kontrollera övriga eventuella skador bättre, rengöra bättre, hona loppet ( som förhoppningsvis är oskadat)
    Allt blir bättre om man tar ut maskin, så är det bara. Sen är det en helt annan sak att man KAN.
    Jag har renoverat motorer i 30 år som levebröd så jag är ingen praktikant.
    Att Saab byter kolv utan att lyfta motorn bekräftar bara det faktum som jag redan visste att
    "Märkesmekare" har inte många rätt idag, ingen yrkesheder utan bara slarv och det gäller inte bara Saab.
    Måste vara bland det dummaste jag hört, lyfta ur motorn för att byta kolvar, plockar du ner bakaxel för att byta hjullager också? Jag menar så du kommer åt att göra rent....
    men men, finns många sidor på ett järnspett. Men att "lura" på kunder onödiga timmar för att tjäna pengar är väll ok då.......

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Som vanligt här på Saab Turbo Club så blir det alltid en hätsk debatt. Fula ord, gliringar eller citat som inte riktigt platsar. (Tycker jag).

    Den första riktigt seriösa människa (i denna tråd) tycker jag var 9000sce95.
    Jag har precis som honom "en del erfarenhet".
    Jag tycker , i och för sig, att alla kan få byta kolvar hur dom vill.
    Folk får gärna "levitera" in kolvar. Gör hur som helst.
    Jag hade gjort på mitt sätt för att ev. upptäcka mer fel, t.o.m. förorsakande fel etc.

    Det seriösa sättet vinner alltid i längden.

    /Lufto

  20. #20
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: SAAB 9-5 Aero Hur ska man smidigast byta kolv?

    Citat Ursprungligen postat av Lufto
    Som vanligt här på Saab Turbo Club så blir det alltid en hätsk debatt. Fula ord, gliringar eller citat som inte riktigt platsar. (Tycker jag).

    Den första riktigt seriösa människa (i denna tråd) tycker jag var 9000sce95.
    Jag har precis som honom "en del erfarenhet".
    Jag tycker , i och för sig, att alla kan få byta kolvar hur dom vill.
    Folk får gärna "levitera" in kolvar. Gör hur som helst.
    Jag hade gjort på mitt sätt för att ev. upptäcka mer fel, t.o.m. förorsakande fel etc.

    Det seriösa sättet vinner alltid i längden.

    /Lufto

    Du missade uppenbarligen att det var 9000sce95 som började med gliringarna och påhoppen. Det brukar sätta igång diskutioner. Det som stör mig är att lekmän bestämmer över verkstäder vad som är seriöst och inte. Givetvis kan man rycka ur hela maskin och plocka isär den i molekyler, men det finns ingen som vill betala för det arbetet.

Liknande ämnen

  1. Rasad kolv/kolvring, byta T7-T5 vad behövs
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 08:56
  2. Kolvskador....Slipa eller byta kolv...??
    Av turbo200 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 13:52
  3. [LÖST] Hur byta multirem smidigast på 9000 2,3T -92
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 11:43
  4. motor haveri saab 95 aero med några kolv bilder på länk
    Av hellas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 21:52
  5. Hur byta motor snabbt och smidigast?
    Av AllDante i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •