Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Trasig LMM T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Trasig LMM T7

    Skrev en tråd tidigare om min 9-3 00a (t7) att turbon inte ville ladda som den skulle den gick precis upp mot det gula, har läst runt lite på nätet och kommit fram till att det kanske är lmm som strular?? provade förut att koppla ur den, och drog en repa, bilen gick precis som vanligt på tomgång, och när jag accelererade så stack helt plötsligt turbomätarn strax upp mot det röda. Stämmer det att om bilen går lika bra/bättre när lmm är urkopplad så ligger oftast felet där?? vore tacksam för svar då jag isf får slänga ut 1500 kr för en beg på SDCC.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: Trasig lmm???

    Kan du inte låna en och prova?
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Trasig lmm???

    Citat Ursprungligen postat av Giorgos81
    Kan du inte låna en och prova?
    Har ingen att låna av tyvärr. Vill egentligen bara veta om nån vet symptomen på trasig lmm. och om min beter sig som om den vore dålig.

  4. #4

    Re: Trasig lmm???

    Testa att rengöra lmm. Skruva loss den och öppna den så ser du några tunna trådar i den.
    De finns speciell spray på tex mekonomen. Rör inte trådarna eftersom de är väldigt ömtåliga!

    Bara spraya på med rengöringen och låta torka

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Trasig lmm???

    Citat Ursprungligen postat av Zettervall
    Testa att rengöra lmm. Skruva loss den och öppna den så ser du några tunna trådar i den.
    De finns speciell spray på tex mekonomen. Rör inte trådarna eftersom de är väldigt ömtåliga!

    Bara spraya på med rengöringen och låta torka
    Har hört att man kan använda bräkleen (stavning)?? det är ju universalavfettning, eller finns det någon spray som ni rekommenderar? kan ju vara värt ett försök iaf tack för tipset.

  6. #6

    Re: Trasig lmm???

    Citat Ursprungligen postat av kimbjo
    Citat Ursprungligen postat av Zettervall
    Testa att rengöra lmm. Skruva loss den och öppna den så ser du några tunna trådar i den.
    De finns speciell spray på tex mekonomen. Rör inte trådarna eftersom de är väldigt ömtåliga!

    Bara spraya på med rengöringen och låta torka
    Har hört att man kan använda bräkleen (stavning)?? det är ju universalavfettning, eller finns det någon spray som ni rekommenderar? kan ju vara värt ett försök iaf tack för tipset.
    Är det bosch lmm i dessa? Bör ju vara försiktig med att överhuvudtaget göra nåt med dem.. känsliga. Dem skall renbrännas av sig själva.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Trasig lmm???

    Så, nu har jag tagit loss och gjort rent lmm med crc airsensor cleaner. har även vart på VAG och köpt nya backventiler och bytt hela slangpaketet till tankurluftningen. Men endast en liten förbättring blev det! nu går nålen in på halva gula, men man känner ändå inte att turbon jobbar?? Kanske ska köpa en beg lmm och prova ist, eller har ni andra förslag? Mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    114

    Trasig lmm???

    Byt lmm min 9-3a gjorde likadant som din men efter att ha bytt lmm så gick bilen normalt och laddade upp i rött

    Mvh bobco

  9. #9

    Re: Trasig lmm???

    Har du kollat så inte wastegate stången lossnat på turbon?
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Trasig lmm???

    Citat Ursprungligen postat av Bobco
    Byt lmm min 9-3a gjorde likadant som din men efter att ha bytt lmm så gick bilen normalt och laddade upp i rött

    Mvh bobco
    Får nog testa detta

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Trasig lmm???

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    Har du kollat så inte wastegate stången lossnat på turbon?
    Uffe.
    Jo då, den har jag allt kollat. Har bytt allt vad vakuumslang heter så det är nytt o fräscht. Ska ta o testa en ny lmm och se, annars vet jag faktiskt inte vad jag ska kolla efter.

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: Trasig lmm???

    Får motorstyr inte rätt signaler från HLM`en så går den som en påse nötter. Jag hade problem på 9000 efter en motortvätt. Det vatten som skadade min HLM gjorde så att bilen gick fett. Så ja din HLM kan göra så att bilen inte laddar. Samt drar man ur kontakten till HLM så går motorstyret in i ett safe mode. Bilen går så att inget kan ta skada vid borttappad signal från HLM.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Trasig lmm???

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Får motorstyr inte rätt signaler från HLM`en så går den som en påse nötter. Jag hade problem på 9000 efter en motortvätt. Det vatten som skadade min HLM gjorde så att bilen gick fett. Så ja din HLM kan göra så att bilen inte laddar. Samt drar man ur kontakten till HLM så går motorstyret in i ett safe mode. Bilen går så att inget kan ta skada vid borttappad signal från HLM.

    mvh Mr_Lööf
    Som sag så har jag provat att koppla ur (HLM) f.ö tyska för LMM då gick den som innan med lite förbättring på laddet. Har hört att om Lmm e kass så ska den gå bättre än med den inkopplad, och det gjorde den ju. Nån som vet om Lmm från 9-5 2.0t är likadan, för isf kan jag låna en och testa.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 189

    Re: Trasig lmm???

    Citat Ursprungligen postat av kimbjo
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Får motorstyr inte rätt signaler från HLM`en så går den som en påse nötter. Jag hade problem på 9000 efter en motortvätt. Det vatten som skadade min HLM gjorde så att bilen gick fett. Så ja din HLM kan göra så att bilen inte laddar. Samt drar man ur kontakten till HLM så går motorstyret in i ett safe mode. Bilen går så att inget kan ta skada vid borttappad signal från HLM.

    mvh Mr_Lööf
    Som sag så har jag provat att koppla ur (HLM) f.ö tyska för LMM då gick den som innan med lite förbättring på laddet. Har hört att om Lmm e kass så ska den gå bättre än med den inkopplad, och det gjorde den ju. Nån som vet om Lmm från 9-5 2.0t är likadan, för isf kan jag låna en och testa.
    Den har en likadan.

Liknande ämnen

  1. Trasig AC
    Av Pajje i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 23:43
  2. Trasig AC...
    Av jontebus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 19:40
  3. Hmm trasig IC!
    Av Noobe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •