Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

  1. #1

    Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Hej, har köpt min första saab 9-5 2,3T 1998! Automatlåda.

    Jag har haft bilen i 3 veckor och upptäckte att när man kör på motorvägen så går den lite "ryckigt" men med mjuka ryckningar, inte som att den misständer.

    Läste här på forumet om att det kunde vara gasspjället som spökade. Följdfråga , kan jag lossa gasspjället och ta loss kontakten utan att ha dator till bilen? Eller känner den av den direkt om jag kopplar in den igen?

    Såg i tidigare trådar att man kunde testa rengöra samt öppna spjället och kolla kablar osv.

    Annars får man väl tyvärr misstänka att det är lådan som spökar?

    Tacksam för hjälp.

    /Robin

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Hur ofta kommer ryckningarna? är det med 15 se mellanrum?? isf kan det vara ac-pumpens tillsalag du känner av. Alltså när magnetkopplingen på ac pumpen slår till för att driva pumpen, har haft en 9000 samt en 9-5 som har bettett sig så. pröva att trycka på ECON när du kör, då stänger den av ac,n helt och hållet. och upphör ryckningarna då så är det det som är felet.

  3. #3

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Citat Ursprungligen postat av kimbjo
    Hur ofta kommer ryckningarna? är det med 15 se mellanrum?? isf kan det vara ac-pumpens tillsalag du känner av. Alltså när magnetkopplingen på ac pumpen slår till för att driva pumpen, har haft en 9000 samt en 9-5 som har bettett sig så. pröva att trycka på ECON när du kör, då stänger den av ac,n helt och hållet. och upphör ryckningarna då så är det det som är felet.

    Hej, tack för snabbt svar!
    Jag ska testa det , dock så är ryckningarna med jämnare mellanrum än 15sek , snarare 5 sek Men helt klart värt och testa!

    Du har ingen aning om hur det är med gasspjället om man skulle lossa den samt kontakten? Så den inte får något spel och man måste justera om "felkoder" osv.
    /Robin

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Det kan ju som sagt komma med tätare mellanrum det beror på hur ac,n mår. Jag hade testat det först. Gasspjället vågar jag inte säga nåt om då jag aldrig grejjat med det.

  5. #5

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Tack jag ska testa det.

    Finns det någon annan som kan svara på min fråga kanske? (:
    Stött på liknande scenario och löst problemet? De tidigare trådarna har trådskaparn inte skrivit hur det har gått med problemet...

    /Robin

  6. #6

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Citat Ursprungligen postat av Granlov
    Tack jag ska testa det.

    Finns det någon annan som kan svara på min fråga kanske? (:
    Stött på liknande scenario och löst problemet? De tidigare trådarna har trådskaparn inte skrivit hur det har gått med problemet...

    /Robin
    Hej,

    Min 9-5:a -03 har haft och har liknande "mjuka ryckningar". På min bil märks det mest när man accelererar långsamt,(turbomätaren lite in på det gula). Jag lämnade in bilen för felsökning till en duktig verkstad. Han fick signal på att spjälhuset gav felmedelande. Han sa också att man kunde uppdatera mjukvaran med en senare som hade mer förlåtande toleranser. Annars vad det bara att byta spällhuset.

    Jag har inte åtgärdat felet eftersom det numer bara uppträder ibland och att det enligt honom inte var skadligt för motorn.

    /M
    Saab 9-5 Aero 2,3T -03 Salomon line
    Saab 9-3 Aero V6 2,8T -07
    Porsche 944 S2 CAB -91

  7. #7

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Citat Ursprungligen postat av Aero Göteborg
    Citat Ursprungligen postat av Granlov
    Tack jag ska testa det.

    Finns det någon annan som kan svara på min fråga kanske? (:
    Stött på liknande scenario och löst problemet? De tidigare trådarna har trådskaparn inte skrivit hur det har gått med problemet...

    /Robin
    Hej,

    Min 9-5:a -03 har haft och har liknande "mjuka ryckningar". På min bil märks det mest när man accelererar långsamt,(turbomätaren lite in på det gula). Jag lämnade in bilen för felsökning till en duktig verkstad. Han fick signal på att spjälhuset gav felmedelande. Han sa också att man kunde uppdatera mjukvaran med en senare som hade mer förlåtande toleranser. Annars vad det bara att byta spällhuset.

    Jag har inte åtgärdat felet eftersom det numer bara uppträder ibland och att det enligt honom inte var skadligt för motorn.

    /M

    Aaa men det låter exakt som på min Jag har dock ingen turbomätare på min men när man accelerar långsamt och speciellt i högre farter..
    Okej men vad bra då vet jag vart jag kan börja, det med att stänga av ECON fungerade inte, testade igår!

    /Robin

  8. #8

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Idag dog bilen mitt på Nynäsvägen Så nu blir det till och kolla vad som kan tänkas vara fel. Borde vara tändkasetten eller gasspjället. Updates kommer.
    Dock så har inte spjället gått in i Limp home läge? Vilket den borde innan den totalkraschar? Då ska den ju drivas via vajern istället för elektroniskt?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    28
    Medlem#
    12030

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Citat Ursprungligen postat av Granlov
    Idag dog bilen mitt på Nynäsvägen Så nu blir det till och kolla vad som kan tänkas vara fel. Borde vara tändkasetten eller gasspjället. Updates kommer.
    Dock så har inte spjället gått in i Limp home läge? Vilket den borde innan den totalkraschar? Då ska den ju drivas via vajern istället för elektroniskt?

    Låter som tändkassetten isf. Tänk även på att sätta i RÄTT sorts stift när du byter kassetten, felaktiga tändstift är inte bra!
    9-5 2.3T SC Aero -04
    9-3 SS Aero 2.0T -04 steg 2 *såld
    9-5 2.0t -99 steg 2 *såld*

  10. #10

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Hej,
    Det var soppapumpen som hade gett upp. provade driva den med batteriladdare och likamed noll. Beställde ny från speedparts och då startade bilen igen. Dock så går den
    väldigt oroligt.. Felsökte med dator med hjälp av en kompis och fick attspjälllägesgivare 1 & 2 var fel.
    Vi släckte den felkoden och testkörde , den går oroligt på tomgång och imorse så dog den 3-4 gånger på vägen, först gick den med mjuka ryckningar, sen reagerade den inte på gasen utan dog sakta " gick ner i varv tills den dog". N'r man sedan stannat och starade bilen gick den igång direkt och gick att köra med en bit tills det hände igen.
    Kan det vara tändkasetten? Ska inte det gå att läsa ut felkod om den är trasig? Jag tycker inte att bilen misständer?

    Finns det någon som har tips på vart man billigt kan få tag på gasspjäll "spjällhus"?

    Jättetacksam för all hjälp!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Bytte du även bränslefilter med pumpen?
    Utan Saab

  12. #12

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Hej.

    Att demontera spjället är inte så svårt.
    Bakom plastkåpan sitter vridmotorn som styr spjället. Demontera den och kolla ledningarna som går till spjällägesgivarna. De brukar ha krackelerad isolering.
    Lödde själv lös dem och monterade krympslang. Kontaktbanan för lägesgivaren på vridmotorsidan kan du rengöra med elektronikspray. Avråder att gå vidare och försöka rengöra på sidan där gasvajern sitter.
    Värt att prova innan du köper nytt.

    mvh
    loca

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Såhär ser det ut i spjällhuset i min 9-5.




    Och en översiktsbild.

    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  14. #14

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Hej tack för väldigt bra svar! Väldigt bra forum det här!

    Jag har bytt gasspjäll nu iom att den var dålig och vi fick felkoder för denna. Nu återstår ändå dock problemet att bilen dör ibland , gasar man på så går den ryckigt/ som att den inte får tillräckligt med soppa. Åkte med luckan öppen till soppa pumpen och den lät väldigt konstigt när dessa "ryck" uppträdde.

    Jag köpte via Speedparts denna http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 22694.html

    kan det vara så att vi har missat att plocka bort någon slags plugg? Eller annat som man måste göra innan montering?

    Någonting som man som amatör kan göra fel när man monterar i pumpen? Vi har satt i pumpen med strecket mot strecket något sånär exakt mot varann.

    Det vi tyckte var konstigt var att man förde ner pumpen och sen bara fick pressa den neråt och på med ringen utan att den lixom "föll på plats" .

    Felkoder är lästa idag och fanns inga alls förrutom på AC:N och den ska inte påverka något av detta.

    Förslag någon?? hur felsöker jag nu manuellt på bästa sätt. Jag tror på pumpen eftersom den lät konstigt...

  15. #15

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Update, jag har nu efter byte av gasspjäll ( till helt nytt) , hely ny soppapump plus filter så står jag fortf med problem.
    Bilen går taskigt vid gaspådrag , tappar lixom orken, och vid bytet av soppafilter så gick den väldigt hackigt på tomgång, nästan som den misstände, men när man varvade upp med pytte gas så gick den bra.

    Vad kan detta tänkas vara? jag lyckades bryta av de plast grejjerna på armaturen till pumpen så byggde en egen slags bricka som pressar ner slangarna. Dock så var det extremt svårt att få i tryckslangen i det plaströrer på armaturen. Jag knackade och bankade men kändes inte som den "klickade i " dock så läcker det ju ingen soppa så är nog mest jag som ororar mig i onödan.

    Felkoder fanns det som sagt inga..

  16. #16

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    UPDATE!

    Felet på detta gamla problem till mina nästa Saab vänner. Den backventil som sitter på soppaslangen (tror den är gul original) köpte jag på Mekonomen.
    Tydligen så vill den inte lira för efter ett par dagar så sväller gummit i den och låser sig..
    Jagade rätt på en original backventil och nu funkar bilen perfekt.

    Fick tipset av Tullinge verkstaden vid macken. Mycket hygglo kille.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Intressant!! Har du ett artnr ? Var sitter denna..många här som har samma problem


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  18. #18

    Re: Bilen går med mjuka ryckningar 9-5 - 98

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Intressant!! Har du ett artnr ? Var sitter denna..många här som har samma problem

    Jag har tyvärr inte artikelnummer..... skillnade är dock att på originalet så är det en stålkula i ,alltså originalet har bara gummit runt en metallkula i nippeln. på mekonomens skit så är det plast och gumi runt, och denna kunde tydligen svälla och låsa sig.

    Ska väl poängtera att de mjuka ryckningarna förmodligen berodde på gasspjället och inte denna backventil.. backventilen gjorde så att bilen gick taskigt vid kraftigt gaspådrag och att soppapumpen lät därefter illa.
    _

Liknande ämnen

  1. Mjuka vevstakar?
    Av J.K Nilsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 10:16
  2. mjuka ryckningar vid gaspådrag??
    Av Foppa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 21:08
  3. Mjuka bussningar bak 9-5
    Av Svart CD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 20:25
  4. Mjuka dubbdäck i 9-5?
    Av Trooper_75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •