Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vattenpump från Biltema

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Vattenpump från Biltema

    Hej!

    Jag har tänkt att byta vattenpumpen i förebyggande syfte i samband med drivrem byte.

    Är det något att ha?

    Sen vid byte, ska man passa på att byta termostat och kylarvatten? Eller "behöver" man inte göra det? tror nämligen att det är bytt ganska nyligen.

    Tack!
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Vattenpump från Biltema

    Passar till vad? Vad har du för bil?
    På Speedparts hemsida så är det olika artikelnummer på vattenpumparna för T5 och T7motorer. Att då Biltema anger att den passar till båda tycker jag verkar märkligt.
    Jag hade behållt min originalpump istället för att byta. Om man kollar runt lite på forumet så verkar det som om många icke original rasar rätt fort.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Re: Vattenpump från Biltema

    Ja, sorry. Det är 9-5 -02 det gäller.

    Behålla den som suttit där sedan ny? Håller dom i all evighet?
    Vattenpump känns som en förbrukningsvara, eller?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Vattenpump från Biltema

    Nä givetvis håller dom inte i all evighet. Det jag säger är att eftermarknadspumpar bevisligen inte brukar hålla så bra.
    Så om din vattenpump inte är trasig i nuläget eller går trögt runt/läcker vatten så skulle jag behållt den framför att byta till Biltemapump.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 441

    Re: Vattenpump från Biltema

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Så om din vattenpump inte är trasig i nuläget eller går trögt runt/läcker vatten så skulle jag behållt den framför att byta till Biltemapump.
    Beroende på hur långt bilen gått kanske, men jag förmodar att en -02:a har en del mil under hjulen.
    Enligt Mr Murphys lag så lär det strax börja läcka eller låta illa efter ett par mil om man inte byter i samband med rem och rullbytet. - Inte så kul att göra om jobbet några dagar senare.
    Jag skulle lägga på den dubbla penningen och köpa en pump från Mekonomen, AD eller Meca istället. Oftast samma som original, bara annan kartong. Vad kostar en original på Saab annars?
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Re: Vattenpump från Biltema

    den är inte trasig i nuläget utan jag tänkte byta innan den går sönder.
    Rem+hjul och spännare ska bytas samtidigt.

    Bilen har rullat nästan exakt 18' mil.

    Saab org kostar ca 1300kr.
    Är det samma sak med Speedparts? också sämre kvalitet?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Vattenpump från Biltema

    Tror inte att det är någon större skillnad på en från Speedparts eller Biltema.
    Det är original eller annan pump från en erkänns bra tillverkare som gäller om man ska vara helt säker.

    Men jag tycker faktiskt att du ska känna på pumpen hur det verkar. Är den stum, tät och snurrar lätt så behåll den och byt när den börjar låta.
    De brukar förvarna i god tid

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798

    Re: Vattenpump från Biltema

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Så om din vattenpump inte är trasig i nuläget eller går trögt runt/läcker vatten så skulle jag behållt den framför att byta till Biltemapump.
    Beroende på hur långt bilen gått kanske, men jag förmodar att en -02:a har en del mil under hjulen.
    Enligt Mr Murphys lag så lär det strax börja läcka eller låta illa efter ett par mil om man inte byter i samband med rem och rullbytet. - Inte så kul att göra om jobbet några dagar senare.
    Jag skulle lägga på den dubbla penningen och köpa en pump från Mekonomen, AD eller Meca istället. Oftast samma som original, bara annan kartong. Vad kostar en original på Saab annars?
    Saker och ting brukar följa kurvan nedan när det gäller haverier, så även om man köper en ny pump så finns risken att man göra om jobbet några dagar senare.


  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 441

    Re: Vattenpump från Biltema

    Visst, det finns risker i allt. Men sannolikheten att en ny kvalitetspump ( = i Saab original förpackning eller från originalleverantören), med 0 km ska gå sönder dagar efter bytet, jämfört att man underlåter att byta ut befintlig pump med kanske 200 000 km är nog inte speciellt stor.
    Vid en enkel riskanalys förstår nog de flesta att sannolikheten att den gamla pumpen går sönder först. Byter man, som jag förordar i det här fallet, rem, spännhjulen, spännare och vattenpumpen blir det i princip fabriksstandard på denna utrustning.
    Naturligtvis skulle man ju kunna tänka sig ett fabrikationsfel på någon av detaljerna så man måste göra om jobbet.
    Men en komet kan ju även trilla ner i skallen på oss vilken minut som helst. Går aldrig att helt försäkra sig, däremot försöka förebygga att slippa bli stående med läckande/skuren vattenpump mitt i 10-milaskogen en mörk natt.

    Beträffande kvalité eller hållbarhet på en pump från Biltema eller annan No Name vill jag inte uttala mig om. Men oftast brukar man få vad man betalar för. Så där kan det visserligen finnas ett riskmoment att en s.k. piratpump kan gå sönder före den gamle trotjänaren.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-09 klockan 15:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    351

    Re: Vattenpump från Biltema

    "Badkarskurvan" är säkert något som de flesta ingenjörer, tekniker etc. känner till. Visst är det så; i mer komplexa system, i vid bemärkelse, fastigheter, anläggningar etc., behöver de inledande problemen inte vara länkade till fabrikationsfel utan kan även vara kopplade till "injustering". Jag håller med Slättabjörnen; sannolikheten är mycket lägre, och det anser säkert SaabJohan också; men det går inte att helt bortse ifrån.

    Det är til syvende og sidst en bedömningsfråga om man vill byta; vissa saker byts alldeles oavsett om de kunde ha rullat några mil till, olja, stift etc. Många andra saker kanske man passar på när man ändå håller på att riva i delarna. Andra väntar man tills problem uppstår. Har bilen rullat långt, och planerar man att fortsätta använda den, så är det väl en fråga om hur man ser på att utföra arbetet med att plocka ned delarna. Sedan kan det ju vara så att vissa delar är kända för att hålla sämre på vissa bilmodeller, vilket naturligtvis påverkar ovanstående resonemang i högsta grad. Om det går att undersöka status någorlunda, och om delen "förvarnar", så kanske det inte finns skäl ännu. En bedömningsfråga som måste sättas i ett sammanhang, som sagt; bilens status, hur bilen används, hur ägaren ser på arbete och kostnader, risk för haveri etc. Sedan är det Murphy ... ställer man en fråga, och sedan väljer att inte följa de råd som man fick, ökar sannolikheten för haveri något enastående.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re: Vattenpump från Biltema

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Jag håller med Slättabjörnen; sannolikheten är mycket lägre, och det anser säkert SaabJohan också; men det går inte att helt bortse ifrån.
    Jag arbetar inom flygplanunderhåll och vi monterar ur fullt fungerande apparater ur flygplan "för att vara säker" och ersätta med nytillsedda eller nytillverkade delar. I början av ett flygplanssystems livstid så är alla dessa apparater som ligger och väntar på inmontering nytillverkade och det är här som systemets inkörningsproblem till största delen ligger. Det kommer ett nytillverkat flygplan och efter 10 flygtimmar har redan två apparater fallerat så de byts till nytillverkade. De första 50 flygtimmarna är inget annat än idiotskruvande, när apparaterna repareras eller justeras så har vi en tid när dessa rutiner och förmågor skall trimmas in. Men en apparat som varit in på kontroll kommer att ha en sannolikhet för att inte fungera vid montering.

    I flygvärlden håller man på att gå ifrån det här med förebyggande byten av apparater till att göra kontroller och byta först när behovet uppstår, just därför att vi skruvar in fler fel än vi förebygger genom att byta fullt fungerande apparater.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    351

    Re: Vattenpump från Biltema

    Exakt. Man befinner sig någonstans i mitten av kurvan, grovt förenklat (hanterar man kritiska system, flygplan och annat har man nog bra koll på medeltid mellan fel etc.), och byter mot en helt ny, eller "renoverad till ny", då förflyttar man sig i ett steg till ett något mer okänt territorium (återigen grovt förenklat), början av kurvan; och där vet vi att problem kan uppstå med högre frekvens.

    Som jag sade, i det högst allmänna resonemanget, om det är en del som kan kontrolleras, och som ger en viss förvarning, då tycker nog de flesta att det är bättre att vänta.

    Ibland planerar man underhåll för att det ska kunna ske samtidigt och på ett smidigt sätt; ska man omfärga en fasad och några år senare renovera fönster på ett flerbostadshus? Det är naturligtvis oftast bättre att dra samman planerat underhåll som berör samma delar av en konstruktion; t.ex. när ställningar ändå är uppe.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: Vattenpump från Biltema

    Enligt min mening finns det många skäl till att byta grejor i en bil innan de havererar (dvs förebyggande underhåll):
    - bildelar ligger i en helt annan prisklass än "certifierade" flygplansdelar. Det är i allmänhet inte speciellt dyrt att byta en bildel
    - Badkarskurva eller inte så torde sannolikheten för att en ny del skall gå sönder vara mindre än en väl använd del. Det torde således vara större risk att en vattenpump som gått 20.000 mil skall gå sönder under "nästa resa" än en ny vattenpump gör det.
    - I moderna bilar är det ofta mycket trångt under motorhuven. Själv brukar jag passa på att byta delar som sitter besvärligt till när jag ändå är i närheten och grejar av ett annat skäl.
    - Det är inte helt ovanligt att man byter bil för att den börjat "krångla" så mycket. Om man inte jobbar systematiskt förebyggande utan samlar på sig små och stor problem innan de fixas kommer man lätt till ett läge då det känns bättre att byta bil än att fixa "alla dessa fel". Min BMW från -72 har gått 75.000 mil och jag har jobbat förebyggande hela tiden. En gång på 60.000 mil har jag inte kommit dit jag skulle. Då gick kardanaxeln av och det lyckades jag inte förebygga. Under de senaste 20 åren har jag fått en anmärkning på besiktningen. En ny kontrollbesiktning behövdes dock inte för det felet. Jobbar jag lika förebyggande även i fortsättningen kommer jag att kunna köra många bekymmersfria år ytterligare med bilen. I detta jobb ingår definitivt att i förebyggande syfte byta ut slitna men fungerande delar.

    Per L

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Vattenpump från Biltema

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    - Badkarskurva eller inte så torde sannolikheten för att en ny del skall gå sönder vara mindre än en väl använd del. Det torde således vara större risk att en vattenpump som gått 20.000 mil skall gå sönder under "nästa resa" än en ny vattenpump gör det.
    Det handlar egentligen inte om att en ny del går sönder, det handlar mer om att den faktiskt är defekt från början eller blir det under själva bytet.
    Ett litet fabrikationsfel, en fraktskada, felaktig montering, en liten packning eller oring som kläms sönder under bytet och massor med liknande faktorer måste tas med i beräkningen.

    Om tex en vattenpump har gått 20.000 mil helt utan några som helst problem, så är sannolikheten att den skär i morgon ganska liten.
    Om du monterar på en helt ny pump i kväll, så är sannolikheten att just den pumpen inte fungerar eller att ett relaterat följdfel uppstår i morgon troligtvis större än sannolikheten för att den gamla pumpen skulle ge upp.

    Det hela bygger på att så fort du ändrar, rör eller byter ut något, så har du massvis med osäkerhetsfaktorer som måste tas med i beräkningen. Dessa "planar ut" efter en tid, därav den s.k badkarskurvan.
    Så när man pratar just "nästa resa", så tror jag faktiskt att risken för haveri är större med en ny pump än om man låter den gamla sitta. Pratar man däremot nästa resa, och nästa, och nästa, och nästa, så vinner den nya pumpen mer och mer tillförlitlighet för varje resa, medan den gamla pumpen tappar tillförlitlighet ju mer tiden går.

    Så vill du ha driftsäkerhet i närtid, rör ingenting.
    Vill du ha säkerhet långsiktigt, byt allt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: Vattenpump från Biltema

    Teoretiskt sett har du säkert rätt men med ditt resonemang (för en privatperson) blir den praktiska konsekvensen att du ökar risken för att får ett haveri och blir stående efter vägen under "nästa resa"!
    Det förutsätter förstås att "vattenpumpen" har levt ett "långt liv" och du börjar bli osäker på hur länge den skall hålla ytterligare.

    Ett problem med ditt resonemang är att du inte har den blekaste aning om vad du har för skalor på din badkarskurva för "vattenpumpen". Du vet inte när den tänker gå sönder och du vet inte riskerna för haveri på en ny, en halvgammal och en gammal "vattenpump!

    Därför kommer inte badkarskurvsteorin att fungera som beslutsunderlag i en verklig situation för en normalsvensson. Där blir det mer av en bedömning "vore det inte dags att för säkerhets skull byta pump nu efter 20.000 mil?, "har den inte börjat bli litet glapp?", "hänger det inte en liten vattendroppe under pumpen?, "har den inte börjat mala litet grann?", "usch vad oxiderad och ful pumpen börjar bli!" osv

    Men var och en resonerar naturligtvis som man vill och så att man blir nöjd med sin egen bil
    För mig tycker jag att jag fått tillräckliga "bevis" för att jag resonerat rätt med mina bilar. 75.000 mil med en gammal BMW med i det närmaste 100% driftssäkerhet räcker för att jag skall fortsätta som jag gjort hittills och byta delar som fortfarande fungerar men som "troligen" börjat bli slitna och som riskerar att haverera vid "nästa resa".

    Per L

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Re: Vattenpump från Biltema

    Tack för intressant läsning och teorier

    Vattenpumpen sitter till vänster om jag står framför bilen? och det är bara "ta tag" i den o känna hur den känns? Eller bör jag göra på något annat sätt?

    Funderar på att köpa från Neo Brothers + spännare hjul m.m
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Vattenpump från Biltema

    Om den inte läcker, varför byta? Typ 30-35000 mil håller den om man haft glykol i kylvätskan hela tiden.

    Låter den illa?

    Ta en lampa o lys ner så du ser baksidan på pumpen. E de torrt o fint, sluta oroa dig.
    E de fuktigtt, byt pump, om den dragit kylvätska.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Re: Vattenpump från Biltema

    Det är en bra fråga Låter toppen om dom håller så pass länge (vid bra skötsel).
    Jag vill egentligen försöka slippa att bli stående mitt i natten med motortemp i taket.

    Börjar med att byta hjul, spännare och drivrem.

    Kan man känna på vattenpumpen om den är i OK skick eller ej?

    Ärligt talat så har jag ingen aning om hur dom ska låta och/eller om den låter illa.
    Tyckte inte jag såg något läckage. Några droppar på en slang på vänster sida (framifrån-under). Vätskan luktade inget, gissar att det är kondens från ACn?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

Liknande ämnen

  1. Biltema vattenpump till B2x5
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-08-03, 13:21
  2. Byte vattenslang från vattenpump till kylare OG900 T16 1991
    Av TurboLamko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 00:00
  3. Ramp från Biltema
    Av MaMa i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 15:49
  4. Bromskivor från Biltema
    Av crazy d i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 00:09
  5. Skivor från biltema!?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 13:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •