Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: NG900 2.0t -98 blockerad katalysator?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    NG900 2.0t -98 blockerad katalysator?

    Jag var på väg upp till Stockholm från Nyköping och ungefär halvvägs upp så rycker bilen till (inget våldsamt) och APC nålen fladdra till lite. Efter detta kändes bilen lite orklös..inte mycket men tillräckligt för mig att uppfatta de så.

    Jag höll ett koll på alla mätare etc i ca 10km då jag och en passagerare fram känner hur det börjar bli ovanligt varmt i sätena. Jag tittar i backspegeln och ser en vääldigt tunn dimma av moln snabbt innan den försvinner.

    Jag hoppar av första avfarten som kommer och vi parkerar bilen och börjar kolla runt motorn.

    Det första vi märkte var att det luktade uppvärmd stål/järn nästan samma lukt som när man kört bromsskivorna glödheta. Fast en snabb koll på alla skivor visade sig vara normala.

    Vi kikade lite mer och alla fyra bultar från grenröret till turbon hade tydligen blivit så heta att dom såg knapriga ut på ytan.

    Idag har jag plockat isär katten, men den "ser" OK ut när man lyser med ficklampa från den bakre delen. Innan jag tog av den satte jag på bilen och gick bak till avgasröret och kände med handen så att det kom ut avgaser: Japp.

    En kompis gasade lite 2-2.5k varv och jag vill säga att det kom ut mindre avgas då när jag hade handen för samt att den var myycket varmare.

    Någon som har varit med om liknande eller har några andra tips om vad jag kan kolla innan jag byter katalysatorn eller slår hål igenom den tillfälligt?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86

    Re: NG900 2.0t -98 blockerad katalysator?

    Min gamla 900 blev slöare och slöare, en dag på väg utfrån en rondel gasade jag på, turbon laddade sen sa det pang, moln bakom bilen. Visade sig vara bakre dämparn, materialet "liknande stål ull" som jag sköt ut, legat o täppt till. Efter dämpar bytet var det en ny bil.

    Vet dock inte om det kan vara samma som dig, då det varken luktade bränt eller glödde någonstans, men har du original dämpare så kolla den bakre.
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    NG900 2.0t -98 blockerad katalysator?

    Hmm, låter som det kan vara de eftersom jag han åka en bra bit på motorvägs fart med delvis blockerad system. Kan se att det blir varmt väldigt snabbt då. Jag ska ta och kolla bakre dämparen!

    Tack!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    NG900 2.0t -98 blockerad katalysator?

    Bankat skiten ur katten och det verkar ha släppt nu så jag får köra tills skroten öppnar 6/8.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: NG900 2.0t -98 blockerad katalysator?

    kolla så allt annat är ok, så katten inte gick sönder av nån anledning. tex oljeläcka vid turbon osv..

    Katten behöver du ju inte förens det är dags att besikta igen
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    NG900 2.0t -98 blockerad katalysator?

    Har kollat så det inte var läckage vid turbon och så. Legat under bilen hela dan så det såg bra ut runt turbon etc.

    Ska hålla koll på bilen kommande dagarna. Hoppas på en E60 M5 denna vecka

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    NG900 2.0t -98 blockerad katalysator?

    Hittade felet igår!

    AC kompressorn hade kärvat fast och sen gått sönder. Det skramlade ganska fint om den igår så jag satte på en 9-3 rem och hoppade över hjulet i mitten.

    Bilen hade fått jobba lite hårdare eftersom kompressor hjulet kärvade.

Liknande ämnen

  1. Katalysator 9-5
    Av Saabland i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 12:12
  2. Återställa blockerad fil i outlook?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 12:14
  3. Katalysator 2,3T -91
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 13:44
  4. Katalysator??????
    Av ab_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 15:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •