Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: "Stöldskydd ur funktion" - Glaskrossensor?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    "Stöldskydd ur funktion" - Glaskrossensor?

    Hej!

    Tog bort de bakre dörrsidorna på min 9-3ss pga att jag skulle drapera de silvriga listerna. Har inte haft tid att ta tag i det så jag har kört lite med bilen utan de bakre dörrsidorna. Varje gång jag startar bilen så dyker det upp i SID "Stöldskydd ur funktion, kontakta verkstad", har inte brytt mig så mkt om detta då jag vet att det berott på dörrsidorna. Under tiden som dörrsidorna var borta så fungerade alltså inte c-låset bak, så jag fick låsa dörrarna manuellt.

    Nu fick jag äntligen tummen ur och draperade listerna, satte tillbaka dörrsidorna och satte i alla kontakter. Nu trodde jag att allt skulle fungera igen men det går varken att låsa bakdörrarna med fjärren, eller dra upp/ned fönsterrutorna via knapparna. Stendött med andra ord. Jag får fortfarande upp "Stöldskydd ur funktion...." i SIDen.

    Jag misstänker lite att detta beror på att jag kört omkring med bilen utan de bakre dörrsidorna och att det nu finns någon lagrad felkod på larmet som måste raderas med Tech2. Kan det stämma eller ligger felet någon annanstans?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Standardförfarande i sådana hör situationer är att koppla ur batteriet en stund för att "nolla" systemet. Allt bör fungera efter att du kopplat in batteriet igen.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Stämmer bra. Koppla ur batteriet ca 30s sen är det löst. Du får även kalibrera rutorna så dom kan hissas ner och upp automatiskt.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Hade batteriet urkopplat i ett par minuter men det fungerade inte ändå... Får prova att ha det urkopplat en lite längre stund och se vad som händer.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Hade batteriet frånkopplat hela dagen igår utan framgång. Bakdörrarna är stendöda. Någon som har tips på vad jag ska göra?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Är alla säkringar hela? Min bil varnade för trasigt backljus, även fast lampan var okej. Räckte med att rycka ur och sätta tillbaka säkringen så var problemet löst. Varningen borta.
    Låter skumt, lossa batteripolen har funkat för mig innan, och jag har demonterat dörrsidorna ca 5ggr av olika anledningar.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Är alla säkringar hela? Min bil varnade för trasigt backljus, även fast lampan var okej. Räckte med att rycka ur och sätta tillbaka säkringen så var problemet löst. Varningen borta.
    Låter skumt, lossa batteripolen har funkat för mig innan, och jag har demonterat dörrsidorna ca 5ggr av olika anledningar.
    Ska kolla säkringarna! Jag har plockat bort dörrsidorna ett antal gånger jag med men aldrig kört omkring utan dessa monterade och kontakterna ikopplade, så tänkte att det var därför det blivit något konstigt....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Har nu letat säkringar som rör stöldlarm eller c-lås men det verkar inte finnas några sådana? Vet inte riktigt vad jag ska felsöka mer...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Prova med Tech2 och nolla felkoder. Borde funka då.

    När ni har av dörrklädslar (med tändning avslagen) så kan ni ta loss knappsatsen/dosan och koppla denna på kabeln så slipper man få felkoder mm.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Misstänkte att det är något sådant som behöver göras. Får glida förbi Saabverkstaden på måndag och se om dom kan hjälpa mig!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Har idag varit förbi saabverkstaden och Rensat felkoderna med tech2, detta hjälpte inte utan bakdörrarna var fortfarande stendöda och felmeddelandet visades fortfarande i SID.

    Körde hem och kopplade bort batteriet ännu en gång, men den här gången kopplade jag även bort kontaktstyckena till styrdonen i bakdörrarna. Kopplade tillbaka allt efter någon timme och av någon anledning så fungerar allt nu förstår inte varför men skönt att det löste sig iaf!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Okej... Bakdörrarna fungerar nu som de ska, MEN, varje gång jag startar bilen så dyker meddelandet om stöldskydd ur funktion upp.

    Jag har varit och läst av felkoder med Tech 2 som visade felkod på glaskrossensorn. Vi avaktiverade den helt och sedan dess dyker det inte upp några felkoder. Kan glaskrossensorn bara gå sönder sådär utan vidare? Kan det vara nåt glapp eller bränd säkring kanske?

    Hittade heller inga glaskrossensorer på bildelsbasen, och en ny kostar 2200... Någon som har en liggandes?

Liknande ämnen

  1. Besiktning fel "stöldskydd ur funktion" med F28 låda
    Av v.f. i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 10:37
  2. "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04
    Av Lagoona i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 16:50
  3. Varning för "baklampa ur funktion"s lampa lyser hela tiden.
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 20:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •