Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lågt oljetryck i B204

  1. #1

    Lågt oljetryck i B204

    Hej,

    Har en super seven med en B204 så motorn är nästan rakställd, med modifierat oljetråg.

    Sist jag körde på Kinnekulle-Ring så rasade jag vevlager, för att kunna få ut lite mer landsvägsmil i sommar skaffade jag en annan motor (-98 med 17.000 mil enligt utsago) som är monterad. Eftersom jag redan hade skaffat vevlager till den gamla så byttes dessa. Motorn går mkt bra....MEN...

    Vid uppstart så har jag nästan 4 bar men när oljan är varm (ca 90 grader) så sjunker trycket till 1,9-2,0 bar vid ca 2200 RPM. Vid tomgång går det ner till ca 1 bar.
    Kör på Castrol Edge 0W40.

    Jag skall väl ha minst 2,7 bar vid 2200 RPM och tryckreduceringsventilen går väl in vid 3,9 bar.
    Eftersom jag har ett högt kall-tryck borde ju tryckreduceringsventilen fungera som den skall.
    Silen sitter ~4 mm från botten.

    Men vad är inte som det skall, eller är jag bara nojjig?!

    Några tips?

    PS. Tråget skall byggas om i vinter och bafflas m.m. för det pallar inte banåka. Ovanstående är utan G-krafter DS.

    Slänger in några bilder på tråget....







    // Jocke

  2. #2

    Re: Lågt oljetryck i B204

    Mäter oljetryck vid original givare, genom en adapter

    // Jocke

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Lågt oljetryck i B204

    Min första tanke är:

    1. Har du möjlighet att kolla oljetrycket med en numrerad givare som du vet funkar? Så du utesluter att det skulle vara fel på givaren. Kan ju ibland bli rätt stora fel på elektroniska givare pga dålig jord osv.

    2. Nu vet jag inte om det är en olja som uppfyller de specifikationer som saab har på oljor. Det verkar INTE så !
    När det gäller att köra hårt verkar måna vara nöjda med "Mobil1 0-40w New Life" Denna olja finns i många som kör på bana och verkar vara bra.
    Finns ju de som kört på fel olja, oljetrycket sjunkit. De har bytt till "rätt" olja med rätt klassning och problemet har försvunnit.


    Mina gissningar ligger i givarfel alt oljefel.

    Byt till en bra olja som uppfyller rekomendationerna. Ska du köra lite insperarad körning skulle jag satsa på en "Mobil1 0-40w New Life" och byta med 1000 mils intervall eller 1 gång/år.

    Om det inte blir bättre efter bytet skulle jag kolla oljetrycket med en annan mätare.


    //Krozz

    Ps.
    Återkom så kllart om det kvarstår
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  4. #4

    Re: Lågt oljetryck i B204

    Hmmm, attans ....som jag precis har dunkat i ny olja
    Nu skall ju motorn ur i vinter och renoveras så får ta oljebytet då.

    Skall se om jag kan låna en mekanisk oljetrycksmätare....eller vet ni var det går att köpa till rimliga priser??

    Inspirerad körning....det är svårt att inte bli inspirerad

    // Jocke

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Lågt oljetryck i B204

    Har nästan exakt samma oljetryck i min helrenoverade 2,3i som nu har rullat ca 6500mil.
    Kört med Castrol Edge 0W40 också och har 2,1bar vi 2000rpm och 90° oljetemp.
    Motorn har alltid fungerat och låtit precis som den ska iaf. Vad jag vet så är oljetrycket specifierat med 10W30 mineralolja. Frågan är om det är någon skillnad med den... jag har lutat att bry mig och bilen går rätt så hårt


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567

    Re: Lågt oljetryck i B204

    Hur mår oljepumpen? Du kanske skulle passa på att byta dreven när motorn ändå är ur i vinter.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7

    Re: Lågt oljetryck i B204

    Japp, pumpen skall definitivt ha sig en översyn i vinter (minst kontroll och uppmätning, ev. byte av drev). Har skaffat grejer och manometer och skall köra en analog mätning också.
    Sen har jag upptäckt ett litet läckage, troligtvis vid främre "packbox" där pumpen sitter och det borde ju kunna påverka trycket.
    // Jocke

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Lågt oljetryck i B204

    Har också haft funderingar ang oljetryck på tomgång vid varm olja i min volvo med 2.3T saab 9000 motor. Tycker det är väl lågt när oljan är 90-100 grader trots att alla spel och toleranser mättes upp när jag satte ihop den.Dock aldrig hört några missljud eller att lampan har ens blinkat till.Enda skillnaden mot en orig.mont. motor är att det sitter ganska lång pickup pga ombyggd sump men det borde ju inte påverka. Tänkte mäta på bruks saaben(9000aero) med kalibrerad mätare för referens.Kanske är okay?Har ju ok tryck vid varv.Fler som har haft funderingar och mätt tryck och jämfört?

Liknande ämnen

  1. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  2. Mycket envist problem med oljetryck, og9-3 B204
    Av Victory i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 05:36
  3. lågt oljetryck på lågavarv.....
    Av sandet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •