Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Check Engine 9-3 tid 06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    26

    Check Engine 9-3 tid 06

    Hej!

    Var ute och drog husvagn i helgen och på vägen hem börjar Check engine lampan lysa, jag åker sista biten på "limp home" gick väldig sakta sista biten, väl hemma tar jag bort plus polen från batteriet, vilket jag kanske inte skulle gjort men, det gjorde ingen skillnad, idag på morgonen lyser inte lampan längre och bilen går som den ska igen??, behöver jag kolla upp detta? finns det någon historik man kan se? Eller är det bara att köra på? Man blir självklart nyfiken på vad som hände, blev det för mycket med husvagnen, överhettad eller nått liknande. Har alltid koll på tempmätarn men den var normal...
    SAAB 9-3 06 Vector tid
    SAAB 9-3 99 Aut
    SAAB CSE 9000 94 Aut

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Check Engine 9-3 tid 06

    Nu framgår det inte om du kör automat eller manuell men jag har läst att automatlådan kan bli överhettad vid tung last & begränsar då prestandan.

    Men det bör finnas sparat i systemet & då kan du kolla det med antingen ett besök på en Saab-verkstad eller läsa ur felkoderna med en OBD2-läsare om du har tillgång till en sådan.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    26

    Re: Check Engine 9-3 tid 06

    Jag kör med en manuell låda, får se om vi kan ta in den på en kontroll vill gärna veta om det är nått som behöver åtgärdas..
    SAAB 9-3 06 Vector tid
    SAAB 9-3 99 Aut
    SAAB CSE 9000 94 Aut

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Check Engine 9-3 tid 06

    Kolla om du har ett löst virvelspjälls stag liggandes i toppen.
    (ta av motoravtäckningen och titta ner bakom glödstiften, ligger det ett löst stag där nere? rostfritt med 4 svarta plast hållare för virvelspsjällen i insuget)

    I och för sig så borde du väldigt snart få tillbaka check engine om partickelfiltret är fullt.
    annars är det väl dax att rengöra egr ventilen.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    26

    Re: Check Engine 9-3 tid 06

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Kolla om du har ett löst virvelspjälls stag liggandes i toppen.
    (ta av motoravtäckningen och titta ner bakom glödstiften, ligger det ett löst stag där nere? rostfritt med 4 svarta plast hållare för virvelspsjällen i insuget)

    I och för sig så borde du väldigt snart få tillbaka check engine om partickelfiltret är fullt.
    annars är det väl dax att rengöra egr ventilen.

    Mvh Per
    tack för svaret!

    Rengörning av egr ventilen?, förlåt om jag är lite trög, är det något jag gör själv? Angående det lösa staget, vad innebär det om jag hittar ett löst stag?

    Med vänlig hälsning, Tom
    SAAB 9-3 06 Vector tid
    SAAB 9-3 99 Aut
    SAAB CSE 9000 94 Aut

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Check Engine 9-3 tid 06

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...velspj%C3%A4ll

    Här finns lite matnyttigt.
    EGR kan man lätt göra ren själv. skall finnas någon engelsk länk om det.

    virvelspjället tillverkas av "pierburg" (stavning?) och det finns någon länk om det med som förklarar problemet.

    Men detta är standard fel på 06'an så är det inte redan bytt så kommer det nog sen.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •