Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Går fett. Blir slö stundtals NG900 2,3i

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Går fett. Blir slö stundtals NG900 2,3i

    Har problem med min NG900 2,3l talladega.

    Stundtals går bilen fett och inte som den skall.

    När problemet uppkommer så börjar börjar bilen gå lite ryckigt, orolig på tomgång, och blir slö. Bränsleförbrukningen går märkbart upp med under denna period.

    Efter en stund kan felet försvinna och bilen går som den skall igen och kan göra detta länge innan felet kommer igen.
    Dom första gånger detta hände tände sig även "check engine" lampan.

    När vi då läste av felkoderna så hade bilen 2 felkoder.

    1) bränsleblandning går fett. (för mycket soppa)

    2) Camaxlarna "står i fel position" (hallgivare?)

    Prövade vid detta tillfälle att byta hela fördelaren (hallgivare sitter i fördelaren) och bilen fungerade bra i ca 1 vecka. Sen kom felet tillbaka. (stundtals rycker,blir slö, orolig tomgång)

    Utgick då naturligvis från att hallgivaren var defekt igen. Prövade att läsa av felkoderna för några dagar sen.
    Det konstiga var då dock att bilen ej hade några felkoder alls.??

    Va fan kan vara fel?

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Hur mår dina vakuumslangar? Tex den som går till avluftningsventilen...den har en tendens att spricka och då går bilen riktigt lurvigt, iaf när min sprack
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Tack för svar!
    Nu vet jag inte exakt vilken av slangar som just är avluftningsventilen. Men plockade ner insuget (boxen) i helgen och kollade alla slangar som satt runt insugrören. Alla där var helt okey och inga sprickor eller fel.

    Bytte även samtidigt packningen till vevhusventilationslangen som går in till topplocket.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    En sak jag dock läste på ett annat forum här i helgen var dock en kille som hade haft ett snarlikt problem med en Audi 100.

    Som jag förstod det i den tråden så löste han problemet genom byta termostat eller om det var tempgivaren.
    På min bil så går inte alltid temperaturmätaren i instrumentpanelen upp till normaltemp (mitten)
    Den lägger sig strax under mitten. Detta har visseligen den gjort sen jag köpte bilen för ett år sedan och skulle väl gissa på att det är termostaten som börjar gå på sista versen.

    Skulle detta kunna vare en del av felet?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Var med om ett liknande fenomen på en 9000 2,3i.
    Den bilen gick något bättre om man tog bort en av de små slangarna så att den sög tjuvluft.

    Problemet visade sig vara lambdasonden som gav en felaktig signal med följd att motorn gick för fett. Ny sond och nollställning av boxen och problemet var löst.

    Du kan ju prova att koppla isär kontakten som sitter på lambdakabeln samt nolla boxen.
    Nu kommer motorn att gå i ett nödläge och går den då bättre så är sannolikt problemet just sonden. (jag gjorde detta på den 9000 jag nämner i första meningen)
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Okey. Kan man mäta upp lambdan på något sätt och se ifall den fungerar korrekt?
    Har dock aldrig fått någon lampa/felkod som sagt att lambdan ska vara defekt.

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Hur många trådar har du på din lambda? Har du 3 trådar så är 2 samma färg och den tredje med egen färg ska du mäta på. Är lambdan frisk och hel skall det pendla mellan 0,3 och 0,7 volt. Är lambdan frisk och hel men motorn går fett så lär du ligga ganska stilla på ett högt värde, typ 0,8-0,9.

    Är inte omöjligt att det är något vajsing med din termostat eller motortempgivare som du själv är inne på.

    Avluftningsventilen har en slang från höger sida av spjällhuset och själva ventilen sitter vid höger fjäderben. Min ventil är dålig nu vilket resulterar i lite lurvig tomgång lite då och då.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Ska se om jag kan få loss lambdan idag. Sitter i grenröret eller strax efter om jag inte minns fel va?
    Man ska mäta med tändningen på antar jag? Och ursäka om jag är dum nu men brukar inte lambdan ha lixom en stor klump bara? Aldrig sett några med trådar?

    Finns det något sett du kan se om avluftningsventilen är dålig?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Nej, montera inte bort sonden i nuläget.
    Börja med att göra som jag beskrivit i mitt editerade inlägg ovan.
    Därefter kan du mäta om du vill, det skall göras vid kontakten, med motorn igång och sonden monterad.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Starta motorn på tomgång och testa och knacka på avluftingsventilen (magnetventilen) på H. fjäderben, inte ovanligt med fel i denna, och då går dom oroligt, kan sätta felkoder på tomgång hög osv.

    Vänta nu? avluftningsventil = magnetventil. ? Ni vet att 2,3l motorn är en sugis va?
    Det är ingen turbomotor som sitter bilen. Det är en 2,3l 150 hk sugis med motornic styrsystem.

    Magnetventil används mig vetligen bara till bilar med turbo. Eller missförstår vi varandra nu

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Nu är du ute och snurrar. Vid höger fjäderben sitter det en liten klump (avluftningsventilen). Den är ansluten med en vakuumslang till spjällhuset och en som går in i plåten vid hjulhuset. Ventilen är också ansluten med en kontakt mot kabelstammen. Om du inte hittar den nu så får jag gå till min bil och fota den.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Haha nej jag tror bara det blev en missuppfattning här.
    Jag tvekar inte på att denna så kallade avluftningsventilen sitter där du säger att den gör (kollar av denna idag)

    Men i ett inlägg här över så var det någon som benämde avluftningsventilen som "magnetventil".

    Och som sagt mig vetligen så sitter bara magnetventiler på bilar med turbo. Inte på sugisar. Har ju tex en magnetventil på min OG900 T16.

    Ville bara försäkra mig om att vi alla var införstådda med att det är en 2,3l sugis motor som sitter i min NG900. Blev nog bara en förväxling av ordval.
    I vilket fall. Kollar upp denna avluftningsventil IDAG.

    Hur vet man förresten om den är sönder eller inte?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Kommer med en uppdatering.

    Har nu lokaliserat avluftningsventilen på min bil.
    Kunde ej hitta några synliga fel på denna och alla slangarna som går in och ut i den såg okey ut utan sprickor.

    Även el kontakten satt som den skulle. Finns det något sett att se på denna ventil ifall den är dålig eller inte?

    Tog en bild men kan inte få den överförd till dator just nu men kolla denna länk.
    Antar att det är denna vi pratar om förresten?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... 42489.html

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Ja det är den

    Den behöver inte ha synliga sprickor eller skador utan den kan "kärva" på insidan...
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Var som jag trodde då.. Känns lite dumt att lägga 500 kr på att changsa. Men är detta en sak som skulle kunna ge dom felsymptomer som jag nämnt tidigare?

    Vet att ni pratat om att det kan ge orolig tomgång tidigare.. och lite små orolig tomgång har bilen haft sen jag köpte den.. Speciellt när den är kall.
    Men skulle verkligen denna ventil kunna ge effekter som att bilen går för fett och så vidare?
    Skulle ju egentligen försökt fått tag i en bättre begagnad och prövat att köra med. Ser ut som att 9-3an använder sig av samma ventil. Skulle ju eventuellt kunna sno farsans ventil från hans 9-3a en stund och pröva
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Vad har din far för årsmodell av 9-3? Den måste ha T5 annars är det kört

    Nej den ventilen bör inte orsaka alla de problem du beskriver, men är med stor sannolikhet orsak till lurvig tomgång.

    Är du säker på att den inte suger tjuvluft någonstans? Vet att jag brände min packning mellan grenröret och främre röret och då var den otät tills motorn nådde arbetstemp
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Nja naturligtvis så gick inte den iden då . Det är en 00 han har så äckliga T7 motorn sitter i.
    Såg igår när jag kolla lite nogrannare att kontaktstycket såg lite annorlunda ut med.

    Ska se om jag kan få tag i en bättre begagnad ventil eller så får jag köpa en ny.
    Termostaten byts i nästa vecka med då den sen tidigare varit lite svajig.

    Hmm mellan grenrör och främre rör har jag ej kollat om den läcket.. Smattrat dock inget men kan ju vara värt att kolla upp
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Felsökningen har legat på hyllan lite men börja titta på det i helgen igen.

    Såg då att slangen som går in till bränsletrycksregulatorn inte satt på. (den på den långa anslutnijngen) Denna slang hade hoppat helt av.

    Vet inte hur länge den varit avsatt men eftersom bilen går fett ibland och btr'en styr bränsletrycket skulle inte denna kunnat bli skadad och således inte längre fungerar så bra?

  19. #19
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Du ser, det var en vakuumslang som spökade

    Är den inte på så går bilen fett och oroligt främst på tomgång och även på låglast har jag för mig. Tryck dit den igen och kontrollera att allt är okey i övrigt, sedan lyfter du minuspolen på batteriet en liten stund så att CE släcks
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 13:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Hahah nu ska vi nog inte säga för mycket än. Satte naturligtvis tillbaka slangen och efter att ha kört i några timmar så tände sig CE lampan igen. Dock denna gång så blev det ingen märkbar skillnad på gången på bilen. Vad jag upplevde så gick den som den skulle.

    Detta har hänt ett fåtal gånger tidigare att lampan tänd sig och ibland har den varit tänd väldigt länge innan den slocknat och har inte heller då märkt någon skillnad på gången på bilen.

    Nu har dock inte lampan tänd sig på ett par dagar. Men sitter och funderar på eftersom slangen antagligenn varit av en stund till BTR'en skulle inte denna kunna tagit skada av detta? dratt i sig skit mm. Köpte mig en Saab 900 turbo års 95 för ett par dagar sen som jag skall plocka delar av och sedan skrota men någon som vet ifall det är samma BTR till en 900 turbo som till en 900 2,3l.? tänkte i såna fall byta denna och se ifall det blir bättre. Båda 2 borde väl ligga på 3 bars tryck origial? eller skickar turbo BTR'en på mer soppa och har således ett högre bar tryck?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 13:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Misständer stundtals riktigt illa, OG9-3 T7
    Av Frippegubben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-18, 07:57
  2. [LÖST] Bilen svänger stundtals okontrollerbart OG9-5
    Av Reagger i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 16:30
  3. H4 Xenon på en ng900/og9-3! Hur blir det?
    Av Per L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 17:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •