Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Går fett. Blir slö stundtals NG900 2,3i

  1. #21
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Jo det är samma BTR

    Du hade väl felkod på kamaxeln också? Har den koden kommit tillbaka?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 13:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Bra! ska testa att ta den BTR'en från min skrot 900 då.
    Nej inte sist gång jag läste av felkoder. Detta var dock ett tag sen.
    Ska in och kolla felkoder igen denna vecka om jag hinner för behöver ändå släcka felkoden för ABS som nu lyser då en givare gav sig för ett tag sen för mig men detta har jag nu bytt och ABS'en fungerar men lampan lyser fortfarande. Antar att det ska vara såhär? att du måste åka in och släcka felkoden för denna.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 13:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #23
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Nej ABS-lampan släcker sig själv när problemet är löst(?). Mina kransar är dåliga så lampan tänds ibland, men sen om man stannar och startar om bilen så slocknar lampan när man passerat typ 40km/h.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 13:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: NG 900 2,3l går fett. Blir slö stundtals

    Tänkte bara göra en summering för dom personer som har varit med i denna tråd och hjälpt till.

    Problemet/felet som beskrivits ovan verkar nu vara botat.
    Har kört ca 1,5 vecka nu (7 mil varje dag) och CE lampan har ej tänt sig och bilen har bara gått bra.

    Vad jag kan dra för slutsats av det hela kan jag ej vara helt säker på men troligen har felet berott på 2 saker.

    1) Defekt hallgivare x2 (efter att ha bytt hallgivare till en bättre begagnad efter att läst av felkoder första gången fungerade bilen bra i en vecka sedan kom felet tillbaka. Efter att ha bytt 3e gången har felet ej kommit tillbaka)

    2) Trasiga slangar vid insuget. Vid första felkodsavläsningen byttes 2 slangar som satt runt insuget då dessa var sprickor på. Felet försvann då delvis men kom tillbaka efter ett tag igen. Ett tag senare så såg jag av en ren slump att slangen till BTR'en inte satt på. Efter att denna satts på igen har felet ej kommit tillbaka.

    Hur som helst får tacka alla inblandade i denna tråd som var med och hjälpte! Speciellt tack till Echonator för din hjälp!

    // Rybbe

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    17
    Har ungefär samma fel men bara att den går ryckigt när man ska åka iväg på ettan. Ibland dör den helt på tomgång.Men detta händer bara ibland.Ska tillägga att det inte kommer upp några felkoder alls,och att bilen går klockrent när man kör på landsvägen.

    Bilen är en NG900 2.3i 1994.

    Update: Hittade anledningen till mitt fel. Spräckt fördelarlock.

Liknande ämnen

  1. Misständer stundtals riktigt illa, OG9-3 T7
    Av Frippegubben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-18, 07:57
  2. [LÖST] Bilen svänger stundtals okontrollerbart OG9-5
    Av Reagger i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 16:30
  3. H4 Xenon på en ng900/og9-3! Hur blir det?
    Av Per L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 17:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •