Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 95 Biopower går på 3 cylindrar!!

  1. #1

    Saab 95 Biopower går på 3 cylindrar!!

    Hej alla här inne. Jag är helt ny här inne och hoppas stakt på eran hjälp

    I våras köpte vi våran första Saab 95 Biopower 07 som har gått ca 29000 mil dvs fd taxi.
    Efter ca 1 mån så började bilen att starta ojämnt o lät som ett lokomotiv. Det kunde hända kanske var 3-4 gång oavsett kall eller varm start. Efter allt mellan 3-5 min så gick den över till normal tomgång och det var bara att tuta och köra. Vi lusläste på internet va felet kunde bero på och pratde med vänner och kom fram till att det kunde vara den berömda tändkassetten som behövde bytas. Sagt o gjort vi bytte den, men problemet kvarstod ..nu börjar promlemet bli lite mera påtagligare och oftare och nu kunde bilen börja gå orent mitt i körningen vid låga varv..dvs vid kurvor o rondeller..men den släppte lika fort till ren gång igen. Efter det har vi gjort sökning av felkod..finns inget som ger utslag alls. Tändstiften har nu även bytts men det hjälpte inte heller. Problemet blir nu saktare påtagligare o startar ojämt nästan varje gång o det tar längre tid att få den att gå rent. För straxt över 1 v sen skulle vi utomlands och ta bilen upp till Arlanda. Dagen innan vi ska åka tänds den berömda motorlampan..YES tänkte vi nu kanske det finns en felkod iaf. Dom gjorde en felsökning igen under tiden den stod parkerad på Arlanda. Då gav den utslag för misständning på 4:e cylindern. Bränsletillförseln är kollad och den va ok.... verstaden kunde nu inte göra mera utan nån verstad som är specilisrar sig på Saab nu behöver ta över... Så nu står vi här.. mitt i semestern och vågar inte köra bilen då vi nästan blev stående på vägen hen från Arlanda! Och bilen blir ojämn på låga varv. Alla verstäder som är tänkbara här har stängt ...förutom BIVA som jag bara vägrar pga av deras dåliga service här.... VAD KAN PROBLEMET VARA???

    Ska väl tillägga att kontakten till tändkassetten är ju vältejpad...o ganska torr plast i kontakten! Kan det ha nåt med saken att göra??

  2. #2

    Re: Saab 95 Biopower går på 3 cylindrar!!

    Byt spridare

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    567

    Re: Saab 95 Biopower går på 3 cylindrar!!

    Min gissning är att någon av bränslespridarna är dålig. Dessa bilar har en liten svaghet att de kan bli igensatta om bilarna går för länge på E85 utan att köras på BF95. Det sägs att man borde köra någon tank 95 oktan emellanåt.

    Min bil kan få ett liknande problem som ditt om jag kallstartar på E85 i temperaturer under 10 plusgrader. Men i mitt fall går bilen rent efter 5-6 sekunder. Vid varma starter - aldrig något problem. Jag har aldrig haft några felkoder eller andra ledtrådar.

    Men om problemet har gått så här långt hjälper det kanske inte att köra på BF95 ett tag. Professionell rengöring eller byte kanske krävs.

    Men som sagt, detta är min amatörmässiga gissning.

    Edit: Tvåa på bollen igen....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  4. #4

    Re: Saab 95 Biopower går på 3 cylindrar!!

    Han vi köpte bilen av har haft den privat några år och har då bara kört på bensin...tills när vi köpte den då vi direkt tankade med E85... pga av det du säger med skit i spridarna har vi kört på 95 nu ett tag o problemet kvarstår..så det kan det ju inte va. För det andra drog han bränsle som fan på E85..typ 2,5 l. Det är ju lite för mycket mot va den ska dra

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Saab 95 Biopower går på 3 cylindrar!!

    Citat Ursprungligen postat av issla
    Han vi köpte bilen av har haft den privat några år och har då bara kört på bensin...tills när vi köpte den då vi direkt tankade med E85... pga av det du säger med skit i spridarna har vi kört på 95 nu ett tag o problemet kvarstår..så det kan det ju inte va. För det andra drog han bränsle som fan på E85..typ 2,5 l. Det är ju lite för mycket mot va den ska dra
    Kass luftmassemätare? Det skulle kunna förklara varför den drar så mycket med... Eller att spridaren på fyrans burk hakat upp sig så den står öppen hela tiden?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trönödal (Söderhamn)
    Inlägg
    58

    Re: Saab 95 Biopower går på 3 cylindrar!!

    komptesta bilen... kan var så att den har svårt att få upp komp. på 4ans cyl när den är kall. kolv eller kolvring kan vara boven.
    ____
    Saab 9-5 Aero -02
    Cheva Blazer -97

Liknande ämnen

  1. 93 SS 2004 biopower maptun går på 3 cylindrar
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 20:05
  2. saab 9-3 aero går på 3 cylindrar
    Av lexman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 02:02
  3. Saab 900 2.0T -95 går på tre cylindrar
    Av Miche_a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 21:38
  4. Motorproblem saab 9-3 går på 3 cylindrar..
    Av Heenkax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 14:10
  5. Saab 9000 cse på tre cylindrar
    Av lalles i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •