Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur montera x-ljusfäste på 9000 CS/E

  1. #1

    Hur montera x-ljusfäste på 9000 CS/E

    Hej

    Skall montera 3x Bosch 225:or på min CS/E men har ej bestämt hur riktigt. Hade dom på en en -86:s 9000 tidigare o det funkade ju bra med den "lagårdsväggen" till front.

    Är det lämpligast att montera dom på fäste som skruvas fast bakom regskylten eller med ett tvärgående dito som monteras på originalfästena på baksidan av stötfångaren eller om det är bakom grillen?
    Sticker de upp störande mycket?

    Två "krav" har jag tänkt mig:
    1. Jag vill hyfsat enkelt kunna plocka bort hela x-ljusmontaget vid säsongsslut.
    2. Vill helst ej få dom sönderbackade vid parkeringar i "vilda bilvästern-staden" Östersund pga att de sticker ut "tokmycket".

    Mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329
    två alternativ...

    1. originalfästen på stötfångarbalken med tvärgående stag på för 3 ljus!

    2. www.lighton.se dock kostar hållaren 1200 för 3 ljus men då har du ett stabilt fäste som enkelt monteras av vid säsongens slut med två st vingmuttrar (heter det så?) ...innanför grillen! även stabiliseringsstagen ingår då. dom har även kabelsatser med "snabbkontakt" för snabb av/på-montering!!
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Sätter du dom i nummerplåtsfästet kommer de lite lägre men samtidigt lite längre fram.

    Med fästet bakom grillen kommer de således lite högre och längre bak... Även med den placeringen är det gränsfall på att strålkastarna sticker ut framför fångaren.

    I år har jag övergått från fästet bakom grillen till nummerplåtsfäste pga att det fäste jag hade innan skavde mot översidan av fångaren och gjorde fula märken.

    Det är ungefär lika mycket jobb att montera/demontera båda varianterna. I mitt fall måste grillen bort i båda fallen för att komma åt skarvkontakten.
    En skarvkontakt köpte jag på "Elektrodiesel" - kommer inte på vad de heter nu - MECA kanske ?

    Nu ser det ju lite annorlunda ut på en CS än på min CC med sluttande fronten, men principen blir nog densamma
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Hej

    Ja, just det jag konstaterat fr förre ägarens montage, att det nött på ovansidan av stötfångaren. Jag fick i princip hela fronten smälld så allt är nu nytt o omlackat så jag är inge sugen på sådana märken igen men ej heller att få glasen knäckta vid parkeringar. Jag får kolla om man kan pressa nått mellan stötfångaren o x-ljusen för att slippa den nötningen.

    Tack för tipset om skarvkontakten för strömmen.

    Mvh

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Hej

    Ja, just det jag konstaterat fr förre ägarens montage, att det nött på ovansidan av stötfångaren. Jag fick i princip hela fronten smälld så allt är nu nytt o omlackat så jag är inge sugen på sådana märken igen men ej heller att få glasen knäckta vid parkeringar. Jag får kolla om man kan pressa nått mellan stötfångaren o x-ljusen för att slippa den nötningen.

    Tack för tipset om snabbkopplingen för strömmen.

    Mvh
    Tror det är svårt att undvika nötning mot fångaren genom att lägga något mellan. Har provat med eltejp på fångaren men det hjälpte inte
    Oftast ligger det ju grus och annat skit därframme som hjälper till att skava.

    De fästen jag hade tidigare skruvades inte på insidan fångaren utan den klämdes fast mot den tvärgående balt som sitter mellan fångare och kylare. Det blev alltså ganska lång "hävarm" fram till strålkastarna så det kunde röra sig lite.
    Tror de fästen som skruvas direkt i baksidan av fångaren är bättre/stabilare, men man riskerar ändå att det skaver pga det är ganska trångt mellan grill och fångare.

    Med nummerplåtsfästet är det ingen fara alls att det skaver och det finns dessutom rejäla blindmuttar att skruva fast i. På min fångare var det 4st M6 skruvhål bakom nummerplåten så det blev stabilt & bra.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    17
    Hej

    Har själv en båge från OL Contruction på en CDE -95 (CS-front)
    Har haft den i 3 år och har inte noterat någon nötning.
    Har för mig att det följer med någon plastfilm som tejpas på fästet.

    Jag har 3 st Hella 200FF.

    mvh//Micke

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    103
    Jag har fem hella 3000 blue på min CS Aero! Dom sitter monterade på en OL båge med fästet brevid reg skylten! Se länk!!

    http://www.garaget.org/show.php?image=7 ... 8-9340.jpg

  8. #8
    [quote="stefan bohman"]Jag har fem hella 3000 blue på min CS Aero! Dom sitter monterade på en OL båge med fästet brevid reg skylten!

    Hallå.

    Och detta montage kompenserar du med 100 kg sand i bagaget?!
    Snyggt monterat må jag säga, men lite.., overkill för min del som på min höjd hamnar 10 mil utanför stan.

    Vet nån om x-ljusfästena i stötfångaren är lika oberoende på årsmodell?
    Det jag sett är skruvning i bilens körriktning OCH ner i järnet. Alltså totalt 4 skruvar varav de 2 ner i järnet är torx.

    Jag har beslutat mig för att montera högre och närmre grillen och ha ett svart uttjänt takräcke som tvärgående balk att sätta lyktorna på.

    Mvh

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    [
    Vet nån om x-ljusfästena i stötfångaren är lika oberoende på årsmodell?
    Mvh
    Köpte ju orginalfästen på SAAB förra veckan för 139:-st har jag för mig. De låg i en påse märkt 1991 så jag antar att de är samma för alla CS dvs från -92.
    Har inte hunnit skruva fast dessa ännu men jag måttade dit dom löst & inte verkar det vara risk för nötning mot kofångaren om det inte ramlar dit stora stenar.
    Finns en annan tråd om detta i denna kategori där det står lite om extraljusmontage.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Montera Vinge på en 9000 CDE
    Av Micke_9000 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 15:53
  2. Montera JT DP 9000 -95 =/
    Av Turbo Andy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 16:54
  3. Montera IC på 9000?
    Av PhiLLe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 17:09
  4. Montera IC på 9000 CS -93 (LTT)
    Av Bus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-03, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •