Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    96

    NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor

    Har som rubriken en 9-3 2008:a BioPower med 2.0t motorn.

    Kör idag med Maptuns steg 3 och är väldigt nöjd, men självklart så finns ju suget där efter mer så funderar på steg 5.

    Byter koppling och turbo då resten är gjort på bilen (allting som ingår i Maptuns steg 5), och nu till mina funderingar och frågor.

    Hur mycket kommer detta slita på övriga delar i motorn? jag är ingen pedal to the metal kille utan gillar snarare att göra snabba och smidiga omkörningar så min körstil är ju lugn på så sätt.

    Är det något annat man bör uppgradera i samband med trimmet eller hänger hållbarheten mer på min körstil? (se ovan).

    En väldigt personlig fråga, men hur upplevs en ökning från 250hk till 310hk samt 370Nm till 420Nm? ge en reflektion, är det bortkastade pengar eller kommer jag att märka skillnad?

    Kopplingen som Maptun erbjuder är en uppgraderad Aero koppling som ska klara 450Nm, vad tror Ni om detta? eller ska man satsa på en SPEC koppling?

    Kan tilläggas att jag inte kommer att trimma bilen mer efter detta utan jag har nått taket för vad jag tycker det är värt.

    Alla synpunkter är av intresse så posta på

  2. #2

    Re: 9-3 2.0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frå

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Har som rubriken en 9-3 2008:a BioPower med 2.0t motorn.
    Hej, roligt att du vill uppgradera till högre effekter! Jag ska försöka förklara så gott jag kan, då jag själv har haft 250hk steget med TD0414T och nu åker jag omkring med det
    "värre" agget TD04HLXT o gjort det över snart 2 år sammanlagt!

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Kör idag med Maptuns steg 3 och är väldigt nöjd, men självklart så finns ju suget där efter mer så funderar på steg 5.
    Jag skulle utan tvekan välja ett steg med TD04HLXT, eller tom ännu "värre" turbo
    Med det här menar jag inte att man behöver maxa turbon eller motorn, utan man vet att om man vill högre nästa gång så behöver man inte byta turbo igen!
    Du som har en Biopower bil, så finns det utrymme till 370hk, detta med HLXT aggen, det innebär inte att du behöver köra 370hk!

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Byter koppling och turbo då resten är gjort på bilen (allting som ingår i Maptuns steg 5), och nu till mina funderingar och frågor.
    Koppling o turbo byte är ett MÅSTE om du vill upp i dem effekter, har du bytt kolvar i motorn? Det sägs att kolvar bör bytas efter 300hk, peppar peppar så har varken jag och några andra på forumet inte bytt kolvar än o klarat oss bra, någon kör uppemot 370hk utan kolvbyte, det finns MÅNGA aspekter om man ska byta eller inte!

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Hur mycket kommer detta slita på övriga delar i motorn? jag är ingen pedal to the metal kille utan gillar snarare att göra snabba och smidiga omkörningar så min körstil är ju lugn på så sätt.
    Slitaget behöver du inte vara orolig över, sköter du bilen väl och servar/service den normalt så ska det generellt inte slita oerhört mycket mer, det skadar inte att byta olja kanske en 2ggr per år eller runt varje 1000e mil och med en kvalitets olja med rätt klassning! O med din körstil så behöver du inte alls vara orolig vill jag påstå !

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Är det något annat man bör uppgradera i samband med trimmet eller hänger hållbarheten mer på min körstil? (se ovan).
    Som jag påpekade!

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    En väldigt personlig fråga, men hur upplevs en ökning från 250hk till 310hk samt 370Nm till 420Nm? ge en reflektion, är det bortkastade pengar eller kommer jag att märka skillnad?
    Och den viktigaste frågan av alla, den största skillnaden är att bilen orkar dra mycket mer uppe i varv, du har fullt ös ända till varvstoppet, du växlar precis när du når varvstopp vid 6300rpm Och som sagt, satsa på det "värre" agget direkt och, då har du möjligheten att nå 370hk med etanol! Det går säkert att begränsa ner effekten på etanol , så du får ut runt 315-330hk utan att byta ut allt innehåll i motorn, men som sagt det är inget jag bestämmer utan det är Maptun och du som kund som får avgör sådan

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Kopplingen som Maptun erbjuder är en uppgraderad Aero koppling som ska klara 450Nm, vad tror Ni om detta? eller ska man satsa på en SPEC koppling?
    Säkert en jätte fin koppling på alla sätt, men jag hade valt andra lösningar! Har själv en spec koppling steg2+, visserligen mer trög trampad koppling , men det är det värt, känns rejält, som det ska göra när den tål 600nm

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Kan tilläggas att jag inte kommer att trimma bilen mer efter detta utan jag har nått taket för vad jag tycker det är värt.
    Precis, då väljer du rätt från början!

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Alla synpunkter är av intresse så posta på
    Hoppas det löser sig, du kommer bli nöjd o få en snabb bil!

  3. #3

    Re: 9-3 2.0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frå

    Skriv gärna specifikt vilken hårdvara du redan har!!
    Edit: kan du berätta vad du har för hårdvara idag?

  4. #4

    Re: 9-3 2.0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frå

    Här kan du läsa om insugstemperaturer! Jag har även skrivit o jämfört min äldre kylare mot den nya!
    viewtopic.php?f=3&t=324861

    Skriv gärna vad du har för temp! gärna i någon intervall körning,fullt ös 100-200km/h, då intercoolern får jobba o kyla

Liknande ämnen

  1. Steg 1 till en 9-3 1.8t -08 Biopower (B207E)
    Av Streetmachine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-01-01, 02:26
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-08-27, 23:04
  3. Bsr steg 1 till 9-3 biopower aut 2011
    Av d_st02 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 13:24
  4. Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 18:37
  5. Funderingar över steg 3 chip till saab 900ng
    Av e.k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 07:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •