Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..Uppdatering!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    474

    Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..Uppdatering!!

    Är På Gotlan just nu med husavgn och hela kittet.På väg till färjan tändes lampan men tyckte inte att bilen gick annorlunda på nått vis.Men då vi lämnade hemmet så efter bara en mil sa då som vi åkte med att det kom en bränd lukt men den försvannn lika fort..
    Hur som helst var jag in till Mekonomenverkstan i Slite en verkstad som måste vara förebilden till Macken för övrigt..De kolla felkoden och det var nått med tändningen och avbrott och vi misstänker så klart tändkassetten..Hur ser felkoden ut för den?
    De släckte och jag skulle återkomma om den uppstog igen..
    Ja på Fåräfärjan tänds den igen..så nu är frågan jag bör byta kassetten antar men med min tur kostar jag på bilen 3000kr och kanske det är nått annat som är fel..Hur vet jag säkert?
    Är det nån som har en sjysst kassett att sälja?
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  2. #2

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Vad har du för felkod?
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    P1312 eller P1334 är är vanligt att man får vid dålig tändkassett.

    Om du ska köpa ny tändkassett så kan det vara värt att läsa igenom denhär tråden först:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...hp?f=3&t=63479

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Citat Ursprungligen postat av chrill3
    Är På Gotlan just nu med husavgn och hela kittet.På väg till färjan tändes lampan men tyckte inte att bilen gick annorlunda på nått vis.Men då vi lämnade hemmet så efter bara en mil sa då som vi åkte med att det kom en bränd lukt men den försvannn lika fort..
    Hur som helst var jag in till Mekonomenverkstan i Slite en verkstad som måste vara förebilden till Macken för övrigt..De kolla felkoden och det var nått med tändningen och avbrott och vi misstänker så klart tändkassetten..Hur ser felkoden ut för den?
    De släckte och jag skulle återkomma om den uppstog igen..
    Ja på Fåräfärjan tänds den igen..så nu är frågan jag bör byta kassetten antar men med min tur kostar jag på bilen 3000kr och kanske det är nått annat som är fel..Hur vet jag säkert?
    Är det nån som har en sjysst kassett att sälja?
    Om bilen går bra brukar det inte vara kassetten, och många tändkassettsfel ger heller inte en felkod. Den normala felsökningen på tändkassetten är att prova med en annan och se om den går bättre.Som föregående skribent, utan felkod kommer man nog ingen vart. Att släcka felkoden räcker sällan, men det faktum att den inte återkom direkt tyder på ett marginalproblem. Har du någon särskild anledning att misstänka just kassetten?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    883

    Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    1312 1334 kan komma hela tiden eller så kan det gå nån dag emellan och bilen kan gå bra ändå.

    (har själv varit med om detta, lösningen blev en ny TK)


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    474

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Jag minns inte exakt kod tyvärr men tror jag ska dra in imorrn till Slite igen..de hadr en shysst att byta och
    kolla med.....Men har gått nästan 30mil sen lampan släcktes..om felet uppstår under färd tänds lampan.
    direkt då? Som det är nu tänds den dnär jag startar..Frågan är om jag törs köra vidare speciellt med husvagn.. De felkoder ni skrev hur står det på de i beskivningen?Kommer nästan ihåg vad det stog
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    direkt då? Som det är nu tänds den dnär jag startar
    När du slår på tändningen ska motorlampan lysa ett tag. Det är kanske är det du menar?

    Men har gått nästan 30mil sen lampan släcktes
    Det brukar vara så att lampan kommer och går. Ibland kan man köra flera veckor utan att se lampan men du kan vara säker på att det kommer tillbaka förr eller senare.

  8. #8

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    P1312 = Förbränningssignal Cyl. 1+2. Avbrott/Kortslutning B+.
    P1334 = Förbränningssignal Cyl. 3+4. Avbrott/Kortslutning B+.

    Jag har sett dessa felkoder och lösningen var att byta kassetten.
    Bilen gick bra trots felkoderna.
    Signaturlös

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    474

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Nästan säker på att det var 1334..
    Nej jag menade att om man kör bilen och felet uppstår tänds inte lampan direkt då eller tänds den vid första startilfället efter?
    Hur akut är det att byta nu,blir det värre eller dör bilen tillsist.?
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Citat Ursprungligen postat av chrill3
    Nästan säker på att det var 1334..
    Nej jag menade att om man kör bilen och felet uppstår tänds inte lampan direkt då eller tänds den vid första startilfället efter?
    Hur akut är det att byta nu,blir det värre eller dör bilen tillsist.?
    Den kan tändas närsomhelst när du kör.
    Svårt att säga hur akut det är att byta. Jag har varit med om tändkassetter som tvärdött utan att ge någon felkod och jag har varit med om tändkassetter som ger felkod men som verkar gå hur långt som hellst och bilen verkar gå normalt. Det enda som är säkert är att det inte är roligt när tändkassetterna tvärdör för då blir man stående i vägkanten. Då är det bra om man har en reserv i bagaget.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    474

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Har kört lite nu och lampan släcks ibland men tycker mig se ett mönster att när det är torrt och varmtslocknar lampan och tänds när det är fuktigt..Kan det vara så eller inbillar jag mig..?
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    883

    Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Kör du så och logga när den tänds. Kul att se hur länge det går, min bil hade haft samma felkoder från och till i över 6 månader innan jag tog över den. Körde någon vecka innan jag först bytte stift (hjälpte inte) och sedan en ny kassett. Helt plötsligt kom aldrig felkoderna tillbaka

    Mitt och alla andras råd verkar vara att byt och du slipper antagligen se motorlampan eller strunta i att byta och kör tills bilen en dag kanske slutar fungera.


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    474

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Ja nej jag ska ju givetvis byta vad det nu är som är felet..Problemet just nu är ju att jag på semester på Gotland och tänker ta tag i detta då jag kommer hem..

    Tänkte på en till sak då vi åkte till färjan drog den ovanligt mycket bensin med vagnen bakom iofs tuggade vi på i dryga 95 men den brukar inte dra så pass som drygt 1,6..Samband?
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    870
    Medlem#
    7093

    Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Dåliga stift?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    474

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Japp hemma igen..bilen startar bra från camping men i färjekön får jag en känsla och provar starta ich nej det gick inte..Panik barna gråter..Den bara tuggar men tänder inte.Enda vi kommer på är att göra är en norsk resett och då startar den utan CE lampan..och faktiskt kommer jag av båtfan och ända hem..bilen går lite ryckigt vid belastning och låga varv..Nu hemma och då tänds lampan vid start och på nytt startar den inte..
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    870
    Medlem#
    7093

    Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Tändkassetten.. Har hänt mig.
    Jag stannade för att handla. När jag kom ut så var bilen totalt stendöd. (gick runt med inte en tillstymmelse till gnista). Öppnade huven och knackade lite lätt på kassetten och så hoppade den igång.

    På vägen hem började den gå på tre cylindrar till och från.

  17. #17

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Citat Ursprungligen postat av chrill3
    Japp hemma igen..bilen startar bra från camping men i färjekön får jag en känsla och provar starta ich nej det gick inte..Panik barna gråter..Den bara tuggar men tänder inte.Enda vi kommer på är att göra är en norsk resett och då startar den utan CE lampan..och faktiskt kommer jag av båtfan och ända hem..bilen går lite ryckigt vid belastning och låga varv..Nu hemma och då tänds lampan vid start och på nytt startar den inte..
    Har du inte bytt tändkasset ännu?

    Har du otur har du sabbat katten också på grund av det.
    Signaturlös

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    883

    Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..

    Finns Saab och Mekonomen även på Gotland, de borde ha stift och DI


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    474

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..Uppdatering!!

    Ja idag har jag varit och bytt DI kassett på Saab och tack och hejdå!!..Bilen startar inte..
    Är alltså vevaxelgivaren som spökar nu..Frågan är om det varit den hela tiden..?

    En sammanfattning av som hänt så kanske nån kan gnugga geniknölarna..

    Ska alltså till Nynäshamn efter bara en kort stund känner vårt sällskap en skarp bränd lukt och vid första stoppet är motorn varm men tempmätaren visar som den ska..
    Efter nästa stopp i Stockholm lyser CE lampan men bilen startar och går bra hela vägen till hamnen.Där lyfter jag batteripolen och lampan släcks.I Slite på Gotland på dagen tänds lampan igen jag beger mig till Mekonomenverktstan och de släcker lampan,felkoden minns jag inte exakt..
    Sen är lampan släckt i ca 30mil för att sedan tändas igen på Fåröfärjan men bilen startar.
    Så håller den på att slockna och tändas men aldrig under färd utan bara vid startögonblicket.Bilen går lite ryckigt om man kör på lite för hög växel speciellt med husvagn.
    Så för att sedan vägra starta i färjekön i Visby.Vi lyfte även då batteripolen och vänatde en stund.Frågan är om det bara var slumpen att den startade efter det om den blivit kall nog.Sen gick bilen hem lite ryckigt men dock..

    Då är frågan har givaren ställt till detta hela tiden och bara haft turen att det blivit kall nog för att starta.Det jag funderar över är att nån skrev att lampan kunde tändas närsomhelst under färd men den har bara tänds vid start..

    Imorgon ska Saabkillen kolla min gamla kassett för att se hur den är och även byta givaren..
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  20. #20

    Re: Gotlandemesterproblem CE-lampan tänds..Uppdatering!!

    Det kan ju vara så att du har/har haft två fel.

    Felkoderna på tändkassetten, som vi diskuterat, har jag fått vid start och ej under körning, men det kan ju vara tillfälligheter. Bilen har dock gått bra med dessa felkoder, och jag kunde stundom köra åtskilliga mil utan att lampan tändes.

    Dina andra symtom kan ju peka på vevaxelgivaren, och jag har för mig att man inte får felkoder på det typiska vevaxelgivarproblemet.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. ABS lampan tänds ibland
    Av jgranath i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 08:32
  2. batteri lampan tänds
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 19:41
  3. ABS-lampan tänds vid kraftig acc (9k M/98)
    Av Angus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •