Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Laddtryck aero

  1. #1

    Laddtryck aero

    Hämtade en 9-5 aero -00 igår som laddade halva gula skalan på turbomätaren.Provade plugga r-slangen från MV och nu ligger mätare mitt mellan gula o röda på mätaren,är det för lite eller skall den gå in på det röda en bit?Skall montera en laddtrycksmätare som jag har liggandes hemma o se hur mycket den laddar exakt.Visst skall dom ladda ca 1bar original?Sen undrar jag hur man kan se vilken uppdateringsversion man har på vevhus historien.Detta är min första saab så jag har mycke funderingar och frågor.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    252

    Re: Laddtryck aero

    En aero brukar gå in på de röda ca 2-3mm. Du har inte OpenSid så kan se mReq och mAir? Alltså hur mkt luft den vill ha och hur mkt luft den får.
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  3. #3

    Re: Laddtryck aero

    Tyvärr så vet jag inte vad open sid är.Har bara haft audi s4:or och andra vag bilar ,men inte saab ,så detta är min första.Hur kollar jag det?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Laddtryck aero

    OpenSID är något som är vanligt bland hemma-trimmare. Man modifierar programvaran i bilen så att man kan få upp motordata i realtid i färddatorn. Om din bil är original så har du inte den funktionen. Om du misstänker att den kanske är trimmad och vill kolla om du har OpenSID så trycker du + och - på färddatorn samtidigt. Då ska man komma in i OpenSID. Om ingenting händer så har du inte den funktionen.

    Såhär ser det ut:
    http://www.youtube.com/watch?v=lyr7ezhzPc4

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6

    Re: Laddtryck aero

    Hoppas att det inte gör något att jag lånar tråden lite, jag har en 9-3 Viggen som har börjat göra sådär
    Vid gaspådrag så går mätaren endast till mitten på det gula som för TS, men på 2:a växeln så känns det som att hon laddar som hon ska men det är också enda växeln som hon går bra på.... Hjälp?
    /Valpen
    900S -92
    9-3 Viggen cab -00
    9-3 2,0t -99

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Laddtryck aero

    Citat Ursprungligen postat av Valpen87
    Hoppas att det inte gör något att jag lånar tråden lite, jag har en 9-3 Viggen som har börjat göra sådär
    Vid gaspådrag så går mätaren endast till mitten på det gula som för TS, men på 2:a växeln så känns det som att hon laddar som hon ska men det är också enda växeln som hon går bra på.... Hjälp?
    Har du kollat de blå backventilerna? Testat att rycka R-slangen?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6

    Re: Laddtryck aero

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Har du kollat de blå backventilerna? Testat att rycka R-slangen?
    Nej, inget av det, ska åka till bilen imorgon. Vart sitter backventilerna?
    /Valpen
    900S -92
    9-3 Viggen cab -00
    9-3 2,0t -99

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Laddtryck aero

    Citat Ursprungligen postat av Valpen87
    Nej, inget av det, ska åka till bilen imorgon. Vart sitter backventilerna?
    Testa att rycka översta slangen på magnetventilen (R-slangen).
    Om bilen går bättre då så är backventilerna sönder.
    Här är lite mer info: http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=260317

  9. #9

    Re: Laddtryck aero

    Jag kör utan r-slangen till på torsdag,fick beställa ventilerna via vag handlaren.Det kan väl inte hända något allvarligt om jag kör utan den i 2 dagar,eller?Sen så bytte jag backventilen som sitter på ventilkåpan idag,min var nämligen trasig,men jag undrar om den beter sig annorlunda om den är trasig?Bytte den som sagt idag men har ej kört bilen efter det.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Laddtryck aero

    Citat Ursprungligen postat av jolle55
    Jag kör utan r-slangen till på torsdag,fick beställa ventilerna via vag handlaren.Det kan väl inte hända något allvarligt om jag kör utan den i 2 dagar,eller?Sen så bytte jag backventilen som sitter på ventilkåpan idag,min var nämligen trasig,men jag undrar om den beter sig annorlunda om den är trasig?Bytte den som sagt idag men har ej kört bilen efter det.
    Om den vita backventilen är sönder så kommer turbon trycka in luft i vevhusventilationen. Det är inte bra dels för att det blir övertryck i vevhusventilationen och dels för att det försvinner luft som har mätts upp av luftmassamätaren vilket gör att motorn går fett.

    Du lär inte förstöra något genom att köra utan R-slangen men fixa det snarast.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6

    Re: Laddtryck aero

    Väcker denna tråden igen,

    Det var inget fel på mina blåa backventiler, och jag har bytt alla vaccumslangar men har kvar samma problem som innan.
    Så nu frågar jag er kunniga, vart ska jag fortsätta med felsökning? MV? IC? LMM?
    /Valpen
    900S -92
    9-3 Viggen cab -00
    9-3 2,0t -99

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850

    Re: Laddtryck aero

    Kolla tryckslangarna alt provtryck hela trycksystemet!
    Läs ut ev felkoder, alt prova med annan Lmm ..MV..

    Ja du sa det själv
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. laddtryck 9-5 aero -00
    Av kima4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 17:29
  2. Laddtryck på 9-3 aero?
    Av diktatorn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 23:16
  3. Max laddtryck 9-3/9-5 Aero?
    Av Fisse i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 13:03
  4. laddtryck-fel 9k aero '93
    Av Saab-Daniel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •