Behöver veta hur funktionen är på min Hallgivare i min NG900 98a.
Någon som kan ge en utförlig beskrivning steg för steg på hur man gör för att mäta upp och test så att hallgivaren överhuvudtaget fungerar eller ej.
Tack för förhand.
Behöver veta hur funktionen är på min Hallgivare i min NG900 98a.
Någon som kan ge en utförlig beskrivning steg för steg på hur man gör för att mäta upp och test så att hallgivaren överhuvudtaget fungerar eller ej.
Tack för förhand.
Absolut ingen som har koll på detta?
Det står i manualen till Uni-T 107 bilmultimeter, tyvärr skickade jag precis tillbaka min och det kommer en ny på garanti i övermorgon. Man skall koppla ett batteri på nått sätt och sedan mäta med multimetern medan man snurrar på triggerhjulet.
Helst ska du ha ett oscilloskop men antar att det går med en voltmeter också.
På hallgivare har du tre stift, ett plus, en jord och en signal. Drar du runt motorn ska den generera en fyrkantspuls (därav bra med oscilloskop) men om du drar runt motorn sakta borde det gå att mäta skillnaderna med en multimeter. Mäts i volt mellan jord och signal men detta förutsätter att den har strömmatning samtidigt så det bästa är om du kopplar in dig på kabelhärvan.
Ut107 kan mäta saker som frekvens och duty cycle också, det är möjligt att man skulle ha den inställd på frekvensmätning när man mätte.
Nej så här var det: man kopplar på spänning (t.ex ett litet) niovoltsbatteri mellan plus och jord på sensorn, och sedan ohmmäter man mellan signal och jord. När sensorn ligger för ett "hål" då är det oändlig resistans, annars en mycket låg resistans (nån eller några ohm).
Tack så mycket för era svar pojkar.
Ska mäta upp skiten i helgen!