Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Spikningar NG900 2.3 med T5

  1. #1
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Spikningar NG900 2.3 med T5

    Hej alla glada och trevlig sommar!

    Har idag bränt ner till Halmstad för att springa O-ringer aka 5-dagars. Detta innefattar en bil full av packning samt en fullproppad husvagn. Bilen som drar är den i signaturen, en NG900 2.3i som är konverterad till T5 samt E85. Vagnen har en tjänstevikt på 770kg och totalvikt på 950kg. Den verkliga totalvikten landar snarare på 1300kg.

    Vägen ner blev via Örebro - Askersund - Karlsborg - Jönköping - Gislaved - Halmstad. Detta för att slippa motorväg då jag ändå bara ligger på 80-90km/h. Vägen är dock mycket kuperad med många långa backar. Var tyvärr dum nog att ligga och pina henne på 5:an mest hela tiden, och endast peta i 4:an när det behövdes för att inte falla ner under 65-70km/h vilket resulterade i 1,7 liter/mil... Skall ligga på 4:an i princip hela tiden på vägen hem så får vi se vad det ger på förbrukningen.

    Nåväl, vid vissa korsningar och omkörningar från låg fart var det att sparka i 2:a och pressa fullt, och oftast går det prima och bilen sticker iväg riktigt bra! Men om det är motlut samtidigt som man trycker på ordentligt på tvåan så går bilen in i spik-läge vid 4000rpm och släpper sedan inte det läget om man inte lättar på gasen.

    Att testa sig fram genom att ligga med T5 Dashboard eller vad det nu heter, samt BBL, samtidigt som man gör dessa körningar är ju det bästa. Dock kommer inte detta ske då jag inte kommer ha tid, möjlighet eller ork att fixa allt det.

    Någon måste dock ha stött på samma problem med tex en 9000 2.3i som går på E85, och som då förhoppningsvis kan hjälpa mig närmare korrekta bränsle och tändmappar vid full spätta vid väldigt tung belastning. Iof annat insug osv, men det skall inte behöva skilja speciellt mycket vad gäller bränsle och tändning....just nu vill jag bara slippa att spikläget sparkar in mitt i en backe när man skall peta om en slö långtradare

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    För att veta vilka lastpunkter du ligger på när detta händer så är det bara online-tuning som gäller, annars får du på måfå höja bränslecellerna längst till höger i rätt varvtalsområde och prova dig fram.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    För att veta vilka lastpunkter du ligger på när detta händer så är det bara online-tuning som gäller, annars får du på måfå höja bränslecellerna längst till höger i rätt varvtalsområde och prova dig fram.
    Just det jag var rädd för... Får helt enkelt låna en släpvagn med grus av någon så att man får lite belastning Eftersom att jag ändå måste ha en släpvagn med vikt för att testa nya värdena så kan man ju lika gärna dra online-tuning...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Är väl bara att gasa full pelle i det vartalsområdet och bromsa med bromspedalen, checka av lambda och eventuellt öka på lite där det spikar?
    Har insett att min 2,3i E85 också spikar lite på fullast och att den går lite magert också.

    Men jag har lite andra problem som resulterar i att lambda pendlar friskt emellanåt, vet ej vad det beror på. Dålig signal från tex MAP-sensor eller kärvande BTR?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Är det BBL som pendlar eller original?

    Jag upptäckte att E85 varierar väldigt mycket i kvalité mellan pumparna vilket får till följd att adaptionen varierar väldigt mycket mellan tankningarna.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Är det BBL som pendlar eller original?

    Jag upptäckte att E85 varierar väldigt mycket i kvalité mellan pumparna vilket får till följd att adaptionen varierar väldigt mycket mellan tankningarna.

    BBL pendlar, och under samma tank. Kan växla från Lambda 1,15 som jag ligger på under normal "cruice" ner till 0,7 under allt från 2sek till 30sek!

    Jäkla skumt!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Nej men en stadig uppförsbacke och lite press på bromsen så kanske man hittar spikområdet. Funkar det med ordinarie eller måste jag dit med BBL?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Skall du köra autotune så behöver du en BBL. Annars får du göra som jag föreslog att köra och försöka komma ihåg vilka lastpunkter som skall ökas och sedan köra en kontroll igen osv...

    Hur noterar du spikningarna? Är det genom T5Suite eller knackdiod?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Skall du köra autotune så behöver du en BBL. Annars får du göra som jag föreslog att köra och försöka komma ihåg vilka lastpunkter som skall ökas och sedan köra en kontroll igen osv...

    Hur noterar du spikningarna? Är det genom T5Suite eller knackdiod?
    Det blir genom T5suite, har inte monterat spikdiod ännu. Har inte hittat någon lämplig kabelsko att trycka ner i boxens handske.

    Iom att jag för stunden inte har tillgång till svets så blir det bökigt att få till en BBL i dagsläget så får bli att prova sig fram... Men jag skulle som sagt vilja ha en BBL på sikt!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Kabelskor hittas lämpligen i en slaktad T5-handske och petas ut med hjälp av två gem.

    Hur ser adaptionsmapparna ut när du går online? Där kan man ju se hur mycket T5 tycker att den behöver kompensera varje lastpunkt... har dessvärre inte namnet på mappen att titta i för tillfället (sitter med surfplattan istf datorn).
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Kabelskor hittas lämpligen i en slaktad T5-handske och petas ut med hjälp av två gem.

    Hur ser adaptionsmapparna ut när du går online? Där kan man ju se hur mycket T5 tycker att den behöver kompensera varje lastpunkt... har dessvärre inte namnet på mappen att titta i för tillfället (sitter med surfplattan istf datorn).
    Hmm, jag har en Motronic-handske men fick fan inte ut skon...får försöka igen sen!

    Kolla gärna upp bär du kan, dock bor jag i en husvagn hela veckan och skriver det mesta på telefonen. Men då kan jag iaf börja kolla vid tillfälle! Jag har heller ej inte skaffat kommunikationsutrustning ännu så jag ska sikta på att få hjälp med den biten sen, tills det att jag skaffat kablar osv

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Har kopplat upp mig och kört några svängar nu och det är uteslutande på vxl 3 och 4 som hon indikerar spik på. Inträffar nästan alltid vid 5000rpm och -0,05 bar, och det är även där som jag lämnar closed loop. Tändningen står på ca 36 grader och spridarna cirka 60%.

    Nu blir ju frågan hur man på bästa sätt testar sig fram till ett bättre resultat?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Spikningar NG900 2.3 med T5

    Kan nu meddela att problemen är lösta!

    Problemet låg i en alldeles för vass tändning ihop med fel knack-känslighet.

    Känslighetsmappen plockades över från 9000 2.3i och tändningen ställdes slutligen ner med ca 20% från berörda lastpunkter och uppåt. Detta i kombination med viss bränsleökning i open loop och även i knack-mappen som låg lite väl lågt.

    Nu går hon riktigt bra över hela registret och livet leker

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Många spikningar och dålig effekt, ng900 -96
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 19:09
  2. Spikningar med E85?
    Av Andreas O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 20:10
  3. spikningar
    Av mak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 12:07
  4. Spikningar?
    Av SF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •