Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: T8 Specialen död - länge leve! Jakten på T16 börjar...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    T8 Specialen död - länge leve! Jakten på T16 börjar...

    Ja, då är bekräftat att min T8Special inte går att fixa med rimliga medel, i veckan gav efter närmare två månaders småpyssel även Speedparts-verkstan upp, det är för mkt avgaser helt enkelt ur maskin. Stort tack ändå för all tid och alla försök som kostade mig en bråkdel av det verkliga! Lider nog mest med den verkstan i mölndal som bråkade och trulade med bilen och vars julhelg nog var sådär, en kille låg hemma och läste gamla manualer och klurade, utan nån nytta. Öken!

    Nu återstår frågan - vad göra? Bilen är ju jättefräsch, fin klädsel, MKT lite rost och jag har ju bytt massa grejor också. Sitter nya bromsar runt om, nya dämpare, mm småpyssel. Den står här utanför nu och skäms, men jag blir ju tårögd varje gång man ser den. Med 9000 Jubileums-Aero fälgar och lite puts är ju T8Special en mkt vacker vagn, håller ni nog alla med om. Än så länge VÄGRAR jag skrota, men fråga är hur det ser ut om några månader om inget drastiskt händer innan det. Nej, jag har inget garage. Bara ett tak att ställa bilen under. Och där står cabben. Och 9-5an. Inte samtidigt dock, det får bara plats en bil...

    Om nu någon råkar sitta på en T16 motor med komplett elhärva från en og900 som haft katalysator så hör av er vettja. Jag surfar efter projekt att riva en motor ur, det bästa vore ju en baksmälld eller skitrostig og900T16 att lyfta ur hela maskin ifrån med elhärva. Vågar dock inte köpa en äldre maskin, som gått utan Katalysator, är lite osäker på vad det innebär att få en sån motor att lira med katalysator-rening? Nån som har en aning? Det är ju det som är problemet från början, att få en gammal T8 att funka med avgas-kraven. Bevisligen har ju många en T8 från -89 men min vägrar klara kraven.

    Och visst har jag en "riktig" Aero om jag får in en T16 maskin?
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: T8 Specialen död - länge leve! Jakten på T16 börjar...

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab

    Och visst har jag en "riktig" Aero om jag får in en T16 maskin?
    Nä.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: T8 Specialen död - länge leve! Jakten på T16 börjar...

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab

    Och visst har jag en "riktig" Aero om jag får in en T16 maskin?
    Nä.


    Mvh TD04
    Snarare en riktig "Aero".
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    285

    Same Same

    Tjo

    Jag tänkte också sätta i en 16 ventils motor i min T8 Special. Det jar har börjat fundera mer och mer på är om man skulle ta en motor från Ng900 eller og9-3. Skulle ju va skit fint med en 154hk T5 motor, den funkar det ju att besikta med och finns mycket att ta ut ur.

    Nån som gjort nått liknande? Hur är det med fästen framvagn mm, antar att det blir mycket jobb men det kanske det är värt?

    / Micke
    9-3 SS Aero -05
    Kör:9-3 Aero -07 Avställd:og900 Special

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Det som jag tycker verkar vara det bästa i detta läge är att ta en motor från en 900s alt. en hel bil att plocka grejorna från.

    Det är samma motor som lätttryckaren förutom APC:n och IC:n men dom grejorna har du ju redan i bilen...

    Jag har nämligen själv tänkt göra detta på min T8-special när motorn ger upp...

    Det finns många lätttryckare som är risiga och dom flesta är väl 90-93? och har således katalysator.

    Lycka till och glöm allt vad det där med skrotning heter!!!!!!!
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Lite off topic kanske om du redan bestämt dig...

    Men kan du inte tippa i nån sörja som tillfälligt sänker halterna då? Är det k-sprit eller nått som sänker vissa värden?

    Föräldrarna hade en merca förut (en -89 200e), som var stört omöjlig att få igenom besiktingen på grund av avgaskraven. Och nu var det en företagsbil så de bytte tamejfan allting på bilen för att den skulle klara kraven (vet inte hur många gånger den var inlämnad för det). Men stört omöjligt var det i alla fall. Merca-verkstaden hittade inget fel.

    Tog den till slut till den lokala meken, i ren desperation och frågade om han kunde göra nått. Jovisst. Nästa dag var bilen besiktad och godkänd. Nästa år, samma visa. Vi frågade hur han gjorde för att få igenom den och han hade hällt i nått (kommer inte ihåg vad det var), och då gick den igenom.

    Den bilen var inget miljösvin direkt, men den klarade inte gränserna helt enkelt. Alternativet hade varit motorbyte eller skrot på den också.

    (Men du har kanske redan testat detta?)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: T8 Specialen död - länge leve! Jakten på T16 börjar...

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Ja, då är bekräftat att min T8Special inte går att fixa med rimliga medel, i veckan gav efter närmare två månaders småpyssel även Speedparts-verkstan upp, det är för mkt avgaser helt enkelt ur maskin. Stort tack ändå för all tid och alla försök som kostade mig en bråkdel av det verkliga! Lider nog mest med den verkstan i mölndal som bråkade och trulade med bilen och vars julhelg nog var sådär, en kille låg hemma och läste gamla manualer och klurade, utan nån nytta. Öken!

    Nu återstår frågan - vad göra? Bilen är ju jättefräsch, fin klädsel, MKT lite rost och jag har ju bytt massa grejor också. Sitter nya bromsar runt om, nya dämpare, mm småpyssel. Den står här utanför nu och skäms, men jag blir ju tårögd varje gång man ser den. Med 9000 Jubileums-Aero fälgar och lite puts är ju T8Special en mkt vacker vagn, håller ni nog alla med om. Än så länge VÄGRAR jag skrota, men fråga är hur det ser ut om några månader om inget drastiskt händer innan det. Nej, jag har inget garage. Bara ett tak att ställa bilen under. Och där står cabben. Och 9-5an. Inte samtidigt dock, det får bara plats en bil...

    Om nu någon råkar sitta på en T16 motor med komplett elhärva från en og900 som haft katalysator så hör av er vettja. Jag surfar efter projekt att riva en motor ur, det bästa vore ju en baksmälld eller skitrostig og900T16 att lyfta ur hela maskin ifrån med elhärva. Vågar dock inte köpa en äldre maskin, som gått utan Katalysator, är lite osäker på vad det innebär att få en sån motor att lira med katalysator-rening? Nån som har en aning? Det är ju det som är problemet från början, att få en gammal T8 att funka med avgas-kraven. Bevisligen har ju många en T8 från -89 men min vägrar klara kraven.

    Och visst har jag en "riktig" Aero om jag får in en T16 maskin?
    Lyfter en gammal tråd...

    Vad hände med T8:an sen?

    Min bil har haft höga avgasvärdena ändå sen den var ny, hoppas innerligt att den inte börjar krångla

    MVH Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Se där ja, det var en gammal tråd!

    Min T8 Special lever numera på Härryda-skroten! Men som tröst så kan jag säga att garaget är fullt av roliga delar, polarn fick en fin och fräsch inredning till sin "aero" (900S) och så himla fräsch var inte T8an under kjolar och i länkarmar.... Mkt rost.... Men trist ändå.

    Skam den som ger sig dock - kolla signaturen nedan - nu har jag en Aero original från 88 som jag skall ha som rullande renovering! Mkt lite rost, ägd i 8 år av en dam i Trollhättan! Hämtade hem den nyligen därifrån. 26000 mil, men det känns inte i den. Går mkt fint och tyst, mkt lite rost. Det finns såklart, men det finns potential. Har ju mkt grejor från Specialen också, bra att ha. Kommer bil en "original" bil så när som på sänkfjädrar och lite trim. Bilder kommer kanske....
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32
  2. Jakten på 12:an
    Av Jonas 2606 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •