Ja, då är bekräftat att min T8Special inte går att fixa med rimliga medel, i veckan gav efter närmare två månaders småpyssel även Speedparts-verkstan upp, det är för mkt avgaser helt enkelt ur maskin. Stort tack ändå för all tid och alla försök som kostade mig en bråkdel av det verkliga! Lider nog mest med den verkstan i mölndal som bråkade och trulade med bilen och vars julhelg nog var sådär, en kille låg hemma och läste gamla manualer och klurade, utan nån nytta. Öken!
Nu återstår frågan - vad göra? Bilen är ju jättefräsch, fin klädsel, MKT lite rost och jag har ju bytt massa grejor också. Sitter nya bromsar runt om, nya dämpare, mm småpyssel. Den står här utanför nu och skäms, men jag blir ju tårögd varje gång man ser den. Med 9000 Jubileums-Aero fälgar och lite puts är ju T8Special en mkt vacker vagn, håller ni nog alla med om. Än så länge VÄGRAR jag skrota, men fråga är hur det ser ut om några månader om inget drastiskt händer innan det. Nej, jag har inget garage. Bara ett tak att ställa bilen under. Och där står cabben. Och 9-5an. Inte samtidigt dock, det får bara plats en bil...
Om nu någon råkar sitta på en T16 motor med komplett elhärva från en og900 som haft katalysator så hör av er vettja. Jag surfar efter projekt att riva en motor ur, det bästa vore ju en baksmälld eller skitrostig og900T16 att lyfta ur hela maskin ifrån med elhärva. Vågar dock inte köpa en äldre maskin, som gått utan Katalysator, är lite osäker på vad det innebär att få en sån motor att lira med katalysator-rening? Nån som har en aning? Det är ju det som är problemet från början, att få en gammal T8 att funka med avgas-kraven. Bevisligen har ju många en T8 från -89 men min vägrar klara kraven.
Och visst har jag en "riktig" Aero om jag får in en T16 maskin?