Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9000 aero -91

  1. #1

    9000 aero -91

    Hej!
    Jag skapar en ny tråd om min bil då den gamla har blivit lite outdated.

    Jag har alltså problem med min turbo. Den laddar fullt men bilen går inte som en skållad råtta, som de annars brukar göra. Jag har bytt mv, BTR, tändstift, di, slangar, gasspjällsensor, lmm, turbo, mm.

    Jag har kollat glt och det ligger bra och turbon laddar upp till det röda men där rycker det och spottar. Jag tänker att det kanske kan vara bränslepumpen, lambdan eller tryckvakten. Vart sitter tryckvakten förresten, under ratten?

    Jag har läst ut felkoder också. De pekar på lambdan både körandes och på tomgång. Det finns även en felkod som säger läckage vid insug men jag har gjort det klassiska startgas-testet och det verkar vara tätt. Kanske är en gammal kod som ligger där.

    Jag har två huvudsakliga frågor. Om jag byter bränslepump vilken/vilka kan jag använda och vart sitter tryckvakten på min bil?

    Jag har en tredje fråga också. Den förra ägaren har tagit ut ac:n, kan det påverka tomgången?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 327

    Re: 9000 aero -91

    Vad beträffar delar som passar o inte passar kan jag tipsa om speedparts.se och meca.se. Två webbutiker som båda har funktionen att man enkelt kan se vilka delar som passar vilka bilar. Speedparts e tom SAAB-specialist men det vet du säkert redan...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3

    Re: 9000 aero -91

    Jo, de sidorna är ju bra men jag undrar mest om jag går på skroten. Kan man ta en bränslepump från vilken 9000 som helst eller skiljer det mellan turbo och sugis?

    Sen glömde jag nämna innan. Om jag drar säkringen till apc:n så släcks ce-lampan om jag kör lugnt. Men om jag trycker fullt lyser den igen för att släckas igen när jag kör lungt. Den lyser konstant med apc-säkringen isatt. Även tomgången blir bättre. Kan det kanske vara apc-boxen då? Kan man kolla den på nåt sätt?

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 327

    Re: 9000 aero -91

    Citat Ursprungligen postat av Skrotfors
    Jo, de sidorna är ju bra men jag undrar mest om jag går på skroten. Kan man ta en bränslepump från vilken 9000 som helst eller skiljer det mellan turbo och sugis?

    Sen glömde jag nämna innan. Om jag drar säkringen till apc:n så släcks ce-lampan om jag kör lugnt. Men om jag trycker fullt lyser den igen för att släckas igen när jag kör lungt. Den lyser konstant med apc-säkringen isatt. Även tomgången blir bättre. Kan det kanske vara apc-boxen då? Kan man kolla den på nåt sätt?

    Skiljer ej från sugis o snurrbo vad jag vet. Har ingen Aero men en 2.3 lättryckare och när pumpen packade ihop klippte jag upp plåten under baksätet på en gammal 900 från 96 o tog pumpen ifrån den. När sen den packade ihop köpte jag en piratkopia på biltema som funkar kalas. Nu kommer folk säga både bu o bä ang. biltemas pumpar men för mej har den funkat ypperligt! Har du bytt bränslepump ngn gång på en Saab?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5

    Re: 9000 aero -91

    Ja, man kan säga vad man vill om biltemas grejer. Min erfarenhet är att vissa saker är skit och andra grejer är riktigt bra. Men det är alltid en liten chansning.

    Ja, jag har bytt bensinpump på både 9000 och ng900. På 9000 var det hur enkelt som helst men på 900:an fick jag plocka ner hela tanken. :S

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182

    Re: 9000 aero -91

    Pumpen som sitter inuti armaturen bör vara en Walbro, den pumpen sitter på de flesta (alla?) saabar från 1990 fram tills 9-3 SS dök upp typ. Finns med 6mm och 8mm anslutning. En ny Walbro-pump kostar typ 700kr på Skruvat senast jag kollade.

    Min 900 S -90 hade en 8mm pump, trots att Speedparts (om de nu inte har ändrat) skrev att det skulle vara 6mm.

    Jag hade köpt en ny i vilket fall som helst, men kan vara bäst att plocka ur den gamla armaturen och ta isär den och kolla vilken pump du verkligen har innan du beställer en. Sätter du dit en ny så vet du att den (bör...) gå bra många tusen mil innan den dör

    Vissa bilskrotar tar ut ganska mycket för gamla tankarmaturer också... inte omöjligt att du får ge en femhundring för en beg armatur med pump som rullat 30 000mil.

    Jag bytte pump i förebyggande, GANSKA mycket jobbigare (och dyrare) om den går sönder när man är ute och åker och det händer såklart alltid när man är typ 30mil hemifrån. Pappa har åkt 9000 sen 1991 ungefär, två bränslepumpshaverier på de två bilar han haft under de åren. Båda gångerna typ 30mil hemifrån....

    MVH

  7. #7

    Re: 9000 aero -91

    Ville bara informera om att det var bränslepumpen som var felet!
    Tack till alla som svarat!

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 00:15
  2. Super Aero och Aero fälgar till 9000
    Av Nicco5859 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 01:31
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •