Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: *LÖST* Trögstartad 9-3 ss Aero

  1. #1

    *LÖST* Trögstartad 9-3 ss Aero

    Lösning:
    Köpte ett nytt batteri och då försvann alla problemen, bilen startar direkt och allt fungerar prima!

    Hej!

    I ca 2 veckor nu så har min bil blivit riktigt trögstartad, det är en 9-3 ss Aero 05.
    När jag startar bilen så vill den inte hoppa igång direkt som den gjort förut, utan får kämpa och beter sig som om det vore -20 grader ute.
    ?startmotorn? går 4-5 gånger innan den hoppar igång och när den väl har startat så står alla mätarna stilla.
    Mätarna börjar röra på sig efter 3-4 sekunder, dvs bensinmätare, hastighetsmätare och varvmätare.

    Eftersom det inte har blivit sämre under dessa 2 veckor så verkar det inte vara batteriet..

    Har googlat som en idiot och det enda liknande jag kunde hitta var att bränslefiltret ställde till det. ?

    Har någon av er experter en ide på vad det kan vara eller har haft liknande problem ?


    Tack på förhand!

    Joel

  2. #2

    Re: Trögstartad 9-3 ss Aero

    Såg nu att ett bränslefilter kostar ~160kr, är det någon idé att byta?
    Eller det kanske inte alls är rätt "symptom" för att det ska vara bränslefiltret ?

    Läste att bränslepumpen byts var 6000mil på servicen, så den KAN ju ha slaggat igen, min har gått straxt över 9000 mil nu.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Trögstartad 9-3 ss Aero

    Citat Ursprungligen postat av jemtegrannen
    Såg nu att ett bränslefilter kostar ~160kr, är det någon idé att byta?
    Eller det kanske inte alls är rätt "symptom" för att det ska vara bränslefiltret ?

    Läste att bränslepumpen byts var 6000mil på servicen, så den KAN ju ha slaggat igen, min har gått straxt över 9000 mil nu.

    Bränslepumpen byts inte på service, den byts när den går sönder.

    Filtret byts dock varje 6000 mil.

    Din symptom har nog inget med bränsle att göra.

    Kolla hur din + Kabel ser ut som går ner till startmotorn, brukar ärja ganska bra.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4

    Re: Trögstartad 9-3 ss Aero

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av jemtegrannen
    Såg nu att ett bränslefilter kostar ~160kr, är det någon idé att byta?
    Eller det kanske inte alls är rätt "symptom" för att det ska vara bränslefiltret ?

    Läste att bränslepumpen byts var 6000mil på servicen, så den KAN ju ha slaggat igen, min har gått straxt över 9000 mil nu.

    Bränslepumpen byts inte på service, den byts när den går sönder.

    Filtret byts dock varje 6000 mil.

    Din symptom har nog inget med bränsle att göra.

    Kolla hur din + Kabel ser ut som går ner till startmotorn, brukar ärja ganska bra.
    Oj blev lite fel där, menade såklart bränsleFiltret

    Ska kolla när jag kommer hem, lustiga är ju att den startar direkt när man har startat den en gång och sedan stänger av den och på igen..
    men ska kika
    tack

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Trögstartad 9-3 ss Aero

    Jag hade nog provat byta batteri ändå... bara för att utesluta och det är lätt, typ.

    Annars som sagt dålig kontakt, kanske vid startmotor eller rent av en batteripol som sitter löst? Mät upp laddspänningen när bilen är igång också, om du har en multimeter (annars köper du en för typ 100kr på Biltema eller liknande)

    MVH

  6. #6

    Re: Trögstartad 9-3 ss Aero

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Jag hade nog provat byta batteri ändå... bara för att utesluta och det är lätt, typ.

    Annars som sagt dålig kontakt, kanske vid startmotor eller rent av en batteripol som sitter löst? Mät upp laddspänningen när bilen är igång också, om du har en multimeter (annars köper du en för typ 100kr på Biltema eller liknande)

    MVH
    Hmm.. har ju inget att testa med tyvärr.. kollade på batteriet igår och pelerna verkar sitta som de ska. Skulle ju kunna testa att ta bort dem och sätta tillbaka igen.

    Multimeter finns ju, ska jag mäta när bilen har vart igång eller när den har vart avstängd eller kanske när den ÄR igång?
    Vad ska mätningen visa, har för mig att det är 70A orginal? så det då vara 70A konstant eller +- något?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljud framvagn + fel airbag OG9-3
    Av turbo4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •