Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Nybliven saab ägare

  1. #1

    Nybliven saab ägare

    Hallo allihopa.Har köpt en saab 9-5 aero kombi 2000 som jag köpte med vissa defekter.Bilen ryker till bara ibland när man startar den.Kan det vara turbon som håller på att fara på den? Skall kolla upp vevhusventilationen på den om den är uppgraderad.Kan man renovera turbon själv,finns ju billiga repsatser på ebay i usa.Vilken olja skall man köra i en aero?Läste att originaloljan på saab är billig ,skall jag köpa den?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Nybliven saab ägare

    Utav erfarenhet så behöver det inte vara turbon som får bilen att ryka. Vad är det för färg på röken?
    Om den är mer åt det vita hållet så kan den likagärna ta in vatten i cylindrarna, troligtvis genom toppen i så fall.
    Om röken är blåfärgad så är det olja, och då är väl turbon inte helt omöjligt. Jag skulle renovera min turbo, hittade repsats från turbomek här i Sverige. Men för 500kr till fick jag en bättre begagnad turbo, så jag sket i att reparera den gamla. Däremot rev en kompis ned den jag hade.
    Men det är lite jobb att få isär den, du kommer behöva ganska mycket verktyg. Svårast var det att hitta en nyckel som passar på turbinaxelns insugssida. Du kommer också behöva gas för att värma den.

Liknande ämnen

  1. nybliven ägare av SAAB 9-3
    Av danz i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 11:01
  2. Nybliven Saab-ägare
    Av zerem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 07:36
  3. Nybliven Saab ägare!
    Av ClaesD i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-31, 16:28
  4. Nybliven Saab ägare !
    Av ticcie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 23:24
  5. Nybliven Saab Ägare
    Av Pekki i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •