Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65

    Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Skulle köpa olja hos Saab-handlaren idag, dags för oljebyte i motorn, 1.000 mil sedan förra bytet.

    Han frågade då vilken olja jag körde på nu, viktigt att man byter till samma sort sa han.
    Den skulle dra mycket olja de närmsta 3- 4 bytena om man bytte sort.

    Eftersom jag nyligen köpt bilen har jag ingen aning om vad för olja som finns i motorn.
    Verkstan som gjorde senaste bytet har semesterstängt ett antal veckor till.

    Stämmer det verkligen att Saaben är så känslig på olja?
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Saabar är känsliga för olja ja. Tidiga bilar (inklusive din 2001) hade en underdimensionerad vevhusventilation som gjorde att bilarna ofta råkade ut för oil sludge. Om du inte vet om vevhusventilationen är uppgraderad bör du kolla upp det. Läs mer om problemet här: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml/

    Oljetillverkarna har krav på sig att olja av samma typ och viskositet ska gå att blanda med andra fabrikat. Vi som är lite försiktiga gör dock inte det eftersom det aldrig är optimalt. Om du är osäker så tycker jag du väljer en olja som du vet du får tag på i framtiden och så byter du till den, kör lite med bilen och sen gör du ett oljebyte till. Detta kallas att man "sköljer" motorn. På detta sätt blir du av med det mesta av den gamla okända oljan.

    Till din 9-5'a ska du endast köra helsyntet. Viskositeten ska vara något av följande:
    0W30
    0W40
    5W30
    5W40

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Oil sludge problemet har jag läst om tidigare så det skall jag kolla.
    Tyvärr fick jag inga bilder på sidan du länkade till men jag har sett det på annat håll.

    Vad menar du med att "köra lite" med bilen för att skölja motorn, är det 10, 50 eller 500 mil?
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Det är väl lite upp till dig hur långt du väljer att köra. Tanken är att gamla oljerester ska blanda sig med nya oljan så du kan tappa ut det. Det blandar sig ganska snabbt. En runda till affären duger säkert!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    335

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    jag skulle kört en 50mil för ny olja tvättar väl motorn bättre?
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Jag tycker du ska skippa oljor som börjar med 0W ,utan ta en 5W-30 eller 5W-40 av känt märke och syntet.Det viktigaste för Saabmotorerna är att de HAR olja.Har sett för många som kommer in på service med en ½-1 liter kvar i motorn, när de kommer in för att byta en lampa tex."Jag fyllde ju på för ett år sen,är den tom redan" hörde en som sa.Jag kollar alltid oljan på Saabarna oavsett vad de kommer in för.
    Tyvärr är det samma visa med VAG bilar.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Jag tycker du ska skippa oljor som börjar med 0W ,utan ta en 5W-30 eller 5W-40 av känt märke och syntet.Det viktigaste för Saabmotorerna är att de HAR olja.Har sett för många som kommer in på service med en ½-1 liter kvar i motorn, när de kommer in för att byta en lampa tex."Jag fyllde ju på för ett år sen,är den tom redan" hörde en som sa.Jag kollar alltid oljan på Saabarna oavsett vad de kommer in för.
    Tyvärr är det samma visa med VAG bilar.
    Varför skippa 0w?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Det viktigaste för Saabmotorerna är att de HAR olja.Har sett för många som kommer in på service med en ½-1 liter kvar i motorn, när de kommer in för att byta en lampa tex."Jag fyllde ju på för ett år sen,är den tom redan" hörde en som sa.Jag kollar alltid oljan på Saabarna oavsett vad de kommer in för.
    Tyvärr är det samma visa med VAG bilar.
    Kör man SAAB så tycker jag man ska kolla oljan lika ofta som man tankar.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Enligt Mobil och Castrol så är de oljorna på väg bort ur sortimentet och det för att det är fler nackdelar med 0W än 5W.Flera biltillverkare har ändrat sina krav från 0W till 5W.
    För ett år sen använde vi Castrol 0W-40 Edge sport till kanske hälften av de bilar som servades, nu aldrig utan det är Magnatec 5W-40 C3 som går till många bilar.
    Det viktigaste är klassningen är rätt till rätt motor, viskositeten är inte så noga.Äldre bilar spelar inte det heller så stor roll med klassningen heller.
    Dieselbilar med partikelfilter är det noga vad man har för olja i så det är rätt klassning.
    Det här med delsyntet/halvsyntet är stor skillnad vad får.Kravet är att den måste innehålla minst 5% syntet i mineraloljan.Castrol och Mobil har ca.50/50 ,billigare oljor mindre syntet. Du får vad du betalar när du köper olja, det står kanske oljan möter kraven men med det menas att den innehåller alla ingredienser men kanske inte rätt mängd.
    Här kan du se vilken Castrololja du ska ha,sen kan du välja ett annat märke sen.

    http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074499
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  10. #10

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Jag tycker att din SAAB-handlare överdriver. Det är väldigt lätt att hitta rätt olja till din bil, kravet är att den ska uppfylla Dexos2.

    Ska du köpa Castrol är det denna olja du ska ha:
    http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7070313

    Efter att jag fick den i min bil, tidigare hade jag GM Dexos2, så sjönk oljeförbrukningen ganska så mycket.
    Signaturlös

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    0w är väl alltid bättre än 5w, givet att alla andra egenskaper för oljan är samma?

    Tolkar jag dig rätt om jag förstår det som att man i oljor med väldigt breda viskositets-intervall, säg 0w-40, fått göra avkall på andra egenskaper?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    0w är väl alltid bättre än 5w, givet att alla andra egenskaper för oljan är samma?

    Tolkar jag dig rätt om jag förstår det som att man i oljor med väldigt breda viskositets-intervall, säg 0w-40, fått göra avkall på andra egenskaper?
    Det krävs additiver för att uppnå så stabil viskositet över breda temperaturområden. Det är möjligt att dessa additiver påverkar andra egenskaper negativt men detta är första gången jag hör talas om det.

    En additiv kan ge både bra och dåliga egenskaper på samma gång.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Ännu en oljetråd, oljebyte på 9-5 -01

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    0w är väl alltid bättre än 5w, givet att alla andra egenskaper för oljan är samma?

    Tolkar jag dig rätt om jag förstår det som att man i oljor med väldigt breda viskositets-intervall, säg 0w-40, fått göra avkall på andra egenskaper?
    Så länge motorn har en temp på -10 så är den bättre,därefter ingen skillnad mer än att den kanske drar lite mer olja.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

Liknande ämnen

  1. Huvudvärk efter att ha läst vxl-oljetråd : QS 2105 vs QS-QL
    Av Anders_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-12-10, 10:47
  2. [LÖST] Verktyg för oljebyte NG900
    Av RSC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 18:54
  3. Oljebyte 9-3SS
    Av Driller i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 11:06
  4. Dax för oljebyte...
    Av Njapp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 13:55
  5. Oljebyte!
    Av frebee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •