Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    30

    Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Hej, jo det är så att på min kombi 95a -99 så tar bara frambromsarna och inte bakbromsarna. När jag hissar i bak så tar viserligen bromsarna men inte när man kör. Skivorna var rostiga ibak och ifram var beläggen helt slut. Sitter det nån reduseringsventil någonstans? Vad kan problemet vara?


    MvH

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Om oken är ok så brukar faktiskt skivorna bak kunna rosta på en bil som används lite minde och man inte bromsar ordentligt. (mjuk körning)

    Skivorna bak var rostiga på min 9-5 kombi när jag köpte den, den kördes inte så ofta och antagligen lung å fin körning.

    Nu när jag har kört en månad med lite mer insperarad körning imellanåt och verkligen använt bromsarna så är den mesta av rosten borta , bromsarna tar mycket bättre nu också än vid köpet
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  3. #3

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    När tog du senast bort klossarna och gjorde rent?
    Det ska göras vid varje service.
    Signaturlös

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    30

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Kan tillägga att kolvarna går fint fram och tillbax ( uppsmörjda också ) Bromsbeläggen är bytta runt om och nya skivor bak.

  5. #5

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Jag tror inte att det finns nån reduceringsventil.
    Hur vet du att bromsarna inte tar då, nedslag på besiktningen?
    Signaturlös

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    30

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Jag såg att bromsarna inte tog eftersom skivorna ibak var rostiga och beläggen i fram var helt ned slitna. Och nu när jag bytt skivor och belägg i bak och när någon kör bilen och bromsar nyper den enbart i fram och ingenting i bak.

  7. #7

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Att beläggen fram är utslitna har inget med bakbromsarna att göra. Rostiga skivor bak är inget ovanligt, minst en tvärnit i veckan behövs för att hålla dom rena. Jag tror att du letar fel som inte finns.
    Signaturlös

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    30

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Tar inte bakbromsarna går allt på frambromsarna. Såklart skivor blir lite rostiga men dom ska inte vara rostiga överallt. Det ska finnas ett bromsspår från beläggen om dom funkar schysst, nu var det bubbel rost överallt på skivorna.

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Att beläggen fram är utslitna har inget med bakbromsarna att göra. Rostiga skivor bak är inget ovanligt, minst en tvärnit i veckan behövs för att hålla dom rena. Jag tror att du letar fel som inte finns.
    Äh, det där är ju inte sant. Jag tror inte att hela världens bilägare tvärnitar med sina bilar minst en gång i veckan. Jag gör det då inte, och jag har inga rostiga skivor.
    Normalt körning någon gång i veckan, eller ännu mindre ofta räcker.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Att beläggen fram är utslitna har inget med bakbromsarna att göra. Rostiga skivor bak är inget ovanligt, minst en tvärnit i veckan behövs för att hålla dom rena. Jag tror att du letar fel som inte finns.
    Äh, det där är ju inte sant. Jag tror inte att hela världens bilägare tvärnitar med sina bilar minst en gång i veckan. Jag gör det då inte, och jag har inga rostiga skivor.
    Normalt körning någon gång i veckan, eller ännu mindre ofta räcker.
    Så vitt jag vet kör inte hela värdens bilägare en 9-5:a med fasta ok bak. Jag däremot har haft en och det var lögn i helvete att hålla bakskivorna rena från rost. Finns väl troligen en anledning till varför dom snabbt byttes mot flytande ok.
    Signaturlös

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Äh, det där är ju inte sant. Jag tror inte att hela världens bilägare tvärnitar med sina bilar minst en gång i veckan. Jag gör det då inte, och jag har inga rostiga skivor.
    Normalt körning någon gång i veckan, eller ännu mindre ofta räcker.
    Så vitt jag vet kör inte hela värdens bilägare en 9-5:a med fasta ok bak. Jag däremot har haft en och det var lögn i helvete att hålla bakskivorna rena från rost. Finns väl troligen en anledning till varför dom snabbt byttes mot flytande ok.
    Är de fasta oken så pass kassa att de knappt tar vilket leder till rost? Det låter ju rent ut sagt farligt.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12

    Re: Frambromsarna tar bara ,kombi 95 -99

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Så vitt jag vet kör inte hela värdens bilägare en 9-5:a med fasta ok bak. Jag däremot har haft en och det var lögn i helvete att hålla bakskivorna rena från rost. Finns väl troligen en anledning till varför dom snabbt byttes mot flytande ok.
    Är de fasta oken så pass kassa att de knappt tar vilket leder till rost? Det låter ju rent ut sagt farligt.
    Dom tar nog så det räcker när det behövs, jag upplevde dom aldrig som farliga.

    Nu vet jag inte med säkerhet att TS har fasta ok, jag tog det bara för givet. Dom byttes till flytande under 1999.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Lufta bakbromsar utan att ha monterat frambromsarna?
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:20
  2. Bilen bara stanade/Jag har en Saab 95 kombi 2.0t 2000
    Av packo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •