Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Har gjort en snabb sökning men inte hittat någon info om detta...

    Har funderat på om det skulle finnas någon möjlighet att fimpa DI-kassetten och istället köra med typ Boschs tändspolar på respektive tändstift och då använda tändpulserna som finns i handsken till DI-kassetten till dessa istället.

    Jag vet att funktionen att detektera spikningar kommer att försvinna eftersom detta görs genom att mäta joniseringsspänningen över tändstiften mha tändkassetten, men detta skulle ju bara innebära att T5 skulle spela i samma liga som Nira, Vems etc som inte heller kan känna av spikningar på det sättet så det skulle jag kunna leva med. Det stora hindret som jag kan se det är vid startan av motorn där T5 skickar gnista på flera tändstift samtidigt och genom att känna av vilken cylinder som tänt mha joniseringsmätningen över tändstiften kan klara sig utan andra givare än vevaxelgivaren för att komma rätt med tändningen...

    Har jag gjort någon tankevurpa?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Hur kommer motostsrytsystemet uppträda om det förväntar sig att knackskydd finns men detta saknas? Hur mycket information skickas mellan kassett och övrigt styrsystem som inte kommer kunna skickas om du inte har kassetten på plats?
    /Johan

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Exakt varför skulle du vilja göra det? För att stoppa T5 på en annan motor än B2X4? I så fall skulle jag nog mer satsa på att plocka isär DI-kassetten och splitta upp den i 4 separata spolar.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Jag tänker på den dagen då officiella DI-kassetter med orignalspecen inte längre finns tillgängliga... Det har ju redan idag kommit falska kassetter till både Biltema och Mekonomen.

    Men visst - en viss tanke på att sätta Trionic på andra motorer lurar även i bakgrunden.

    Knackavkänningen går ju att stänga av med T5Suite om man vill det.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Nån sorts förbräningssignal behöver väl Trionic för att bestämma tändföljden.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Hmm ingen dum tanke, frågan är om man kan använda enheten(IDM) som används på T8 och köra lösa spolar.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Vad är IDM för något och vilken funktion har den på T8?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    IDM har som funktion att sköta joniseringssignalerna via tändspolarna på T8, samma sak som är integrerad i tändkassetterna.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    IDM har som funktion att sköta joniseringssignalerna via tändspolarna på T8, samma sak som är integrerad i tändkassetterna.
    Hoppla!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Jag har för mig att den heter CDM (combustion detection module).

    Den finns dessutom i två utföranden. En analog och en digital. Har för mig att den digitala ersattes av den analoga redan MY 04.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Beror om man pratar Saab språk eller Opelspråk. Saab finns inte längre så därför blev det IDM.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Skiljer sig utsignalen från IDM/CDM-modulen mellan den analoga och digitala varianten? Är det bara MY 2003 som gäller så begränsar det ju utbudet ganska kraftigt...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Jag har för mig att det är just utsignalen/kommunikationen mellan CDM och T8 som skiljer.

    Exakt när de bytte modell kanske man kan se i EPC via motornummer eller chassinummergräns.

  14. #14

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Man kan montera en DI-kassett på annan 4-cyl motor, kassetten monteras i närheten av motoren och så drar man tändkablar till stiften. Det har iaf blivit gjort på og900 T8 och Volvos rödblock.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av Sonett72
    Man kan montera en DI-kassett på annan 4-cyl motor, kassetten monteras i närheten av motoren och så drar man tändkablar till stiften. Det har iaf blivit gjort på og900 T8 och Volvos rödblock.
    Ja det är känt sedan tidigare, men jag är intresserad av att veta om det går att komma runt DI-kassetten helt. På så sätt så skulle det vara enklare att montera T5 på vilken 4-cylindrig motor som helst.

    Har en Super Seven med Fords Pinto-motor som skulle må bra av ett lite modernare sprut och istället för att gå via Megasquirt för några tusenlappar så kunde jag kanske använda en T5-box för några hundralappar...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

Liknande ämnen

  1. Tändspolar till min 200 Hk Evinrude utbordare
    Av byggarn i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 18:21
  2. Alternativa frontspoilrar till 9-5 Aero '02 ?
    Av EuphoniC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 07:48
  3. Alternativa dörrlister till en 9000cse..
    Av Pepsi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 07:03
  4. Alternativa dimljus till 9-5 -99
    Av Swamp i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •