Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vilken vinterbil ska man ha?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Vilken vinterbil ska man ha?

    Hej

    Eftersom jag nu ordnat med vinterförvaring till 9-5'an så är det dags att ordna fram en vinterbil. Nu är frågan är vad man skall ha? Tankarna går som följer:

    1. Saab 9-3 med B204 motor eller 9000 M/96 ->och max 16000 mil.
    2. Saab 9-3 M/00 -> och max 16000 mil.
    3. Opel Astra M/00 med AC och Max 16000.

    Kraven är manuellväxellåda, "rostfri" och max 25000:- innan eventuellt prut.

    Nu är frågan vad man kan förvänta sig och hur man skall tänka. Saab 9000 är den enda Saab jag inte ägt själv (föräldarna har haft två) ännu men är lite av en "dröm-Saab", frågan är hur det är med rost och stöldskydd (bor ju i Stockholm så det är viktigt).

    Saab 9-3 före B205 är en bil jag känner väl och kan tänka mig igen.

    Saab 9-3 med B205 (T7) är man ju spontant livrädd för balans/kamaxelkedjan och turbo ras. I övrigt kommer det förhoppningsvis vara mindre rost än på 98/99'orna. Bytte balans-/kedja på min 9-5 Aero M/02 och det var inte gratis enligt "följesedeln". Något som i så fall gör att man måste skrota bilen.

    Opel känns som en maskinellt stabil bil och rost skyddet verkar ju skapligt på dom lite nyare bilarna. Opel's stora fördel är att det drar lite och borde vara lite billigare att köpa och äga.

    Nu behöver jag lite tips och allmän hjälp med mina val. Det kanske finns fler alternativ, men kraven är i så fall krocksäkerhet och driftsäkerhet, alltså går 20-25000-miös bilar bort.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Jag har provat og900, ng900 och 9000 på vintern

    Sämsta av dem var ng900 och bästa 9000. Kör just nu en 9000 CSE 97a som rullat 15 000 mil med 150 hk. Är riktigt nöjd med den. Tung och bra på vintern. Snittar 0,75 i bensin.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    73

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Hej!
    Har också åkt lite 9000 på vintern, bra vinterbil med ett litet undantag (på mina bilar i alla fall). Det som drabbade mig då och då var att c-låset frös, och dörrarna frös fast. Ganska irriterande, och om det är en bil att använda bara på vintern du är ute efter så är det ett väldigt stort minus.

    Har aldrig upplevt dessa bekymmer på 9-5 eller 9-3 (har haft / har flera st). Så för min del så skulle 9000 gå bort.

    Varför inte en 9-5 linear 2002 eller nyare? De börjar komma ner i pris. Vet att det inte var detta du frågade efter, ville bara ge en ny vinkel!

    Mvh Jesper
    Saab 9-5 2007 Aero SC
    Saab 9-3 2006 1.8t SC

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Volvo 2/7/900 serien.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Og900i - lågmilad, med originalfjädrar och bra dubbdäck. Hyfsade rostfria ex dyker upp titt som tätt om du inte bryr dig om färg och utrustningsnivå. En 2,1i16 är riktig pigg, krånglar lite och går som en pansarvagn i snön. 9000 är ju fina också men i mina ögon helvetes mkt mer problem med dom än med 900.
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    En dum fråga kanske men den bilen du tänkte ställa undan är nog en av dom bästa vinterbilarna du kan ha?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Tänkte likadant; ska man frakta ungar till träning på vintern, kanske med behov av lite lastutrymme, så måste väl en 9-5:a vara idealisk. Skulle väl möjligtvis vara om man är rädd om sin Griffin.

    Håller med TurboCab att en og900 kan vara ett trevligt alternativ; fast å andra sidan, de få kvarvarande exemplar som är under 15000 mil är det nästan synd att kuska runt med på vintern (men är de riktigt fina lär de nog inte gå för under 20' kr, undantaget kanske är 900i.)

    Men mycket talar för en Saab.

    (Eftersom vinterförvaring tycks vara ordnad, så kanske denna tråd inte är aktuell längre?)

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Vad är tanken med vinterbilen?

    Bus/lekbil eller frakta familjen?

    Jag hade köpt nåt med bakhjulsdrift om det vore för lek och är det för familjen hade jag struntat i vinterbil och kört med 9-5an, är ju inte mycket värde i dem dessvärre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Hej igen

    Jo som många tycker så har jag en riktigt bra vinterbil (den bästa?). Den har ESP och är en beviserligen säker konstruktion (TLX801 du är saknad). Men eftersom det inte verkar bli några nya Saabar ännu på ett tag, så måste denna vårdas om möjligt bättre än min gamla Aero. Så därför måste jag bespara den slask/salt och framför allt våtvarma omslag. Körning varannan var tredje dag och sen in i varmgaraget.

    Volvo 2/7/9 går bort eftersom dessa är bakhjulsdrivna och blir riktigt opålitliga när snösträngar skall passeras osv i motorvägsfart. Visst det är kul när man är på humör och är väl förberedd men inget alternativ när man skall köra långt. Alltså är det bara 850 och V40 som i så fall gäller.

    Saab OG900 är kanonfina bilar men dom är för gamla och krocksäkerheten är inte lika bra som in 9000 och 9-3. Men spårsäkra som få och billiga och underhålla om man hittar ett rostfritt exemplar.

    Min undringar gäller främst ovan listade bilar. När det gäller 9000 tänker jag främst på stöldrisken. Hur är det om dom är utrustade med VSS och en riktig rattkrycka. Känns som att risken för stöld är det största minuset på 9000. Dessutom har den ju inte fabriksmonterad stereo normalt sett vilket är ett ytterligare minus. Men det är en stabilkonstruktion och klart rymligare än OG9-3 och Astran.

    När det gäller 9-3'an så letar jag efter B204 motorer främst, pga driftsäkerheten gällande balans-/kamkedjan. B205-bilarna är nog snålare men det rör sig om max 500mil/år så det känns som sekundärt. MEN skulle bensinpriset skena så gör väl T7-systemet och möjligheten till E85-konvertering att dessa maskiner är klart attraktiva. Frågan är om man kan lyssna sig till ett friskt exemplar med bra servicebok eller om man måste mäta upp kamkedjan?

    Nu har jag kikat runt en del på Blocket och det finns faktiskt ganska många fina 9-3'or med 2,0i-motorn. Frågan är man skulle kunna våga sig på en sån? Jag antar att den är något billigare att försäkra om man skall ha en halvförsäkring t ex.

    Opel Astra kombi med 1,6l-motorn med AC står på listan eftersom Promotor också fixar Opel och jag tycker det verkar vara en vettig A till B bil. AC är ett krav även fast det är en vinterbil eftersom man vill ha lite komfort när solen ligger på i slutet av mars.. Eller den dag den skall säljas.

    Som lök på laxen men tanke på att jag kikar på en bil utan ESP så kommer jag att välja dubbfriavinterdäck (typ Nokian R/RSi eller likande) eftersom jag bor i STHLM och rör mig på Söder ibland, dessutom är jag inte "beroende" av bilen för mitt levebröd så blir det isgata så blir det tunnelbana eller så stannar man hemma helt enkelt.

    Är jag ute och cyklar och ska egentligen bara rostskyddsbehandla 9-5'an istället?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Allt som slits på en bil av att köra med den går också att byta eller reparera. Kör med din 9-5:a, du.

    Om du nödvändigtvis vill ha en annan bil på vintern är 9000 bäst av de uppräknade, bäst utrymme, bäst vägegenskaper på vinterväg. Jag hade en A50 som vinterkompis förrförra vintern, som var "riktig vinter". Körde till jobbet varje dag på dubbfria däck (egentligen dubbade men dubben var helt väck på framhjulen, fanns några bak), en 220-mils tripp upp till Gällivare på trettonhelgen med släpvagn och skoter, en tripp till Sälen, fyra vuxna plus packning och en snowboard i bakluckan, i decimeterdjup nysnö på ditvägen och minus 29 på vägen hem.
    Fraktade en byggställning, aluminium 7-meters med fällt baksäte en gång.

    Sprucken spolartank och avgasfäste var enda problemet förutom ROSTen.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Hej igen

    Vad är en Saab M/98-00 med lilla turbomotorn alt 2.0i värda med max 16000mil på mätaren? DI.se säger 18000:- hos en handlare Många säljare vill ha uppåt 25-30000 för bilare med diverse skavanker (trasig AC, repiga framrutor osv). Provade en som kunde bli min för 17000:- med dåliga vinterdäck, lite rost i bakskärmarna och multiremen var inte bytt trots mer än 11-12000mil på mätaren. Vad säger ni?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  12. #12

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Köp en äldre 9-5 isåfall. Handen på hjärtat är det väldigt gamla och ganska så tråkiga bilar (som definitivt tappar i värde) som du letar efter. Underhållskostnaden även för en gammal bil i drift skall inte underskattas.

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Lägg dom pengarna du hade tänkt lägga på en andrabil inkl underhållskostnader på din
    9-5 istället så kommer din 9-5 vara både fin , beredd på vintern säker och väl omhändertagen.

    Lämna in 9-5an på lackskydd och rostskyddsbehandling och ta väl hand om den så kommer den klara vintrarna galant , och bra kommer du åka också.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Vilken vinterbil ska man ha?

    Vilka bilhandlare har försökt lura dig då?
    Kollar man 9-5 rent generell o även 9-3 finns det inte många i länet eller angränsande över 20 lax. 12-15000 får man ge för en sån. I snitt.

    Sen såg ja nån som trodde han skulle få 30000 för en ng900-97 som gått 4600 mil.
    Den va ute från mitten på maj o står fortfarande på den firman i strängnäs.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Min nya vinterbil. 9-3sc xwd Hirsch
    Av airflowfredde i forum Foto & film
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 16:21
  2. Tips på vinterbil
    Av Glader9991 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 18:04
  3. Vinterbil 0 -10 000
    Av Nille83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 17:15
  4. Köpt vinterbil
    Av Break out i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 18:18
  5. Köpt vinterbil...
    Av rabies i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •