Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Topplockspackning 9000 2.3T-93:a trasig???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    15

    Topplockspackning 9000 2.3T-93:a trasig???

    Har en 9000 2.3T-93:a och när jag kolla i expansionskärlet var vattnet helt grumligt och lite oljigt, och när jag kolla oljestickan så var det en sörja med vitt gegg blandat med oljan på stickan. Är det topplockspackningen som gått eller?

    Går det göra något akuthjälp så man kan använda bilen ett tag till som den är,
    eller måste man byta topplockspackning och tappa ur hela motorn o kyl osv...
    - Vad kostar det isåfall ca-kr? och är det svårt o mycket jobb eller???

    Tacksam för snabbt svar!

    mvh "Big-Mag"

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: Topplockspackning 9000 2.3T-93:a trasig???

    Hej,

    Det är väldigt troligt att toppackning har gått ja.

    Nej, det går inte att göra någon "akuthjälp" då riskerar du att förstöra mer.

    Hur bra är du på att skruva? Om du känner att du klarar det själv så inskaffa en Haynes manual
    och följ instr hur man tar av topp och byter packning.Att skruva som nybörjare är som att laga mat, följ receptet och det blir bra!

    Några tips på vägen, ta ett kompprov innan du gör något, alltid bra att veta samt att du förmodligen ser vilken cylinder dom packningen har gett sig.
    Demontera enligt manual
    När toppen är av, rengör ytan på blocket från gamla packningsrester,jag brukar ha en dammsugare samtidigt så faller ingen skräp ner i loppen. Rengör slutligen ytan med ex thinner.

    Du bör lämna iväg toppen för planriktning annars är risken att det inte blir tätt och du får göra om alltihop. Snåla INTE med svåra saker!
    Montera därefter enligt manual.
    Googla på "maskinbearbetning / topplock i din närregion så finns det säkert någon.
    Detta är ett basic jobb för en sådan verkstad.
    Du bör komma undan med under 5000:- för hela kalaset, om du skruvar själv dvs.
    Om du inte hittar någon så kan du skicka toppen till mig så kan jag plana den.
    Dock inte förrän i slutet av aug för jag har semester.
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Topplockspackning 9000 2.3T-93:a trasig???

    Själv var jag "snål" när jag en gång i tiden bytte t-packning på min 9000 -87 turbo. Skruvade av topppen i ett stycke med grenrör och turbo kvar på toppen (ville inte jäklas med pinnbultarna i avgasgrenröret som inte bara är svåra att komma åt, utan ofta är så rostiga att de går av så man får ta fram grispitten och jucka ur dem - blir så mkt skrik för så lite ull då, och grisen tittar surt på en i flera veckor efteråt... ). Tror faktiskt att jag lät insugsgrenröret hänga med toppen ur också. Eftersom motorn inte gått varm och skadan i packningen var minimal, så nöjde jag mig med att göra en simpel planmätning med ett rakt vattpass som låg helt plant. Ny t-packning plus att jag kostade på mig packning till turbons oljeretur. Totalkostnaden blev ca 450 kr vill jag minnas. Körde åtminstone 5.000 mil efter det (tills jag tröttnade på att drivaxeln ville hoppa ur i tid och otid), och det var inga problem med t-packningen när bilen pensionerades, trots 1,4 bar.

    Jag ska inte säga att jag rekommenderar att skita i att jämnhetsplana, men jag tror att det ibland kan vara onödigt, och har man samma tur som jag hade så handlar det om så gott som gratisreparation ifall man skruvar själv.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Topplockspackning trasig
    Av Sigvard69 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 11:32
  2. Saab 9000 Topplockspackning trasig?
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 09:07
  3. trasig topplockspackning
    Av permartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 00:54
  4. trasig topplockspackning??
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 19:55
  5. Topplockspackning trasig ?
    Av wolf66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •