Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

  1. #1
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458

    En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    Dom som känner mig vet att jag kör bil med automatlåda eftersom min högerarm är obrukbar. Visst är det skönt i vissa lägen. I t.ex kökörning är det helt oslagbart. Men i grund och botten är jag en "manuell" typ av person. Jag vill själv ha kontroll över saker och ting.

    Många gånger har jag lekt med tanken på en växlingsrobot. Alltså en manuell låda fast med någon form av mekanik och automatik som sköter växlingarna. VAG:s DSG-låda är ju ett exempel på en sådan och den lådan är jag väldigt förtjust i. Dock skulle man i mitt fall egentligen inte behöva göra allting som DSG-lådan gör. Den har ju även automatisk kopplingsfunktion med dubbla kopplingar. Något som jag egentligen inte behöver eftersom vänsterfoten fungerar alldels utmärkt. Då skulle man även slippa hela problematiken med att bestämma när växlingar ska ske. Med en fungerande manuell koppling så kan den användas som signal för att tala om när det skall växlas, och automatiken skulle bara behöva bestämma vilken växel som det ska växlas till. Upp eller ner. Back kan man styra manuellt.

    Med detta som förutsättningar, så skulle styrningen egentligen bara behöva styra växellänkaget i två riktningar och inget mera. Om jag inte missat något. Själv är jag ganska kunnig i mikrokontrollerstyrning och elektronik, men saknar en del erfarenheter just i övergången till mekanikdelen.

    Nu är detta, som jag skrev, mest en filosofisk diskussion. Att leka med tanken. Skulle det vara möjligt att göra något sånt? Vad säger expertpanelen?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211

    Re: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    Tja, själva växellänkaget är ju tämligen enkelt till sin utformning, men du har ju en kombinerad rörelse av vridning och skjut/dra för att välja olika växlar. I ditt fall kan man ju tänka sig att bilen skulle behöva någon form av "anpassning" med avseende på ditt handikapp, men å andra sidan tror jag nog de flesta tycker att automat är "gott nock" i sådana fall. Du är nog lite av ett undantag där.
    Dock skulle jag vara mycket förvånad om det _inte_ gick att lösa Det som kan bli lite svårt är väl att en "växlingsrobot" skulle ju vara lite smått okänslig för att lägga i växlarna. Det är ju inte alltid man vill panga i växlarna som om det gällde livet, utan ibland är det ju bra nog med att smeka i växlarna. Då krävs lite mer pyssel för att få till en robot som kan både ock, och då kanske det behövs pneumatik för att få det bra? Tja, intressant koncept, men troligen för en begränsad publik, så du får nog räkna med att göra jobbet själv, vad gäller utveckling

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    En sekventiell låda borde förenkla byggandet efter dina ösnkemål, då "borde" det räcka med en dubbelpaddel eller blinkersspak för vänsterhanden som man styr upp/ned med, och sedan någon mekanisk styrning som utför instruktionen, tex 0,5s efter att kopplingspedalen har tryckts ner. "Borde" även gå att få så att lådan kan växla flera steg åt gången.
    /Johan

  4. #4
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    Borde ju inte vara så särskilt svårt att få till det mekaniska på en vanlig H-låda heller, borde ju räcka med tre kolvar, för att styra det hela. En sekventiell låda får man ju räkna kostar mellan 100-300K beroende på modell och tillverkare.

    Om man ställer den kolven som ska röra i sidled där 5:an ligger som 0-läge. Sätter en skena så att kolven inte kan gå längre än till det läget där 1-2 ligger och sedan har en kolv som trycker fram en extra styrskena så att kolven bara kan gå till läget där 3-4 ligger.

    Sen en kolv som har 0-läge på neutral och sedan går fram eller bak beroende på vilken växel som sitter fast på "växelspak" eller hur man nu bygger det

    Hastigheten och kraften borde ju gå att styra med en vanlig strypventil och en liten fördröjnings tank om det behövs, så kan man ju också styra race/vanlig körning.

    Sen kanske det behövs en extra kolv som flyttar allt till backläget.

    Elektroniken för att styra detta kan ju inte heller vara så avancerad

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458

    Re: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    GULSAAB> Jo, det var väl något sånt jag själv funderat över. Jag antar att du pratar om tryckluft i det fallet. Tanken var väl en låda för 9-3SS isåfall och då skall den ju ha wirestyrning från början. Men å andra sidan så behöver man ju egentligen inget länkage ö.h.t utan det skulle ju helst verka direkt på lådans manöverarmar. Som en lite box att sätta istället för wireinfästningen i lådan. Alternativt, om det är enklare ur platssynvinkel, behålla wire-uppsättningen men dra iväg dom någonstans där det finns mer plats för cylinderarrangemanget.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 933

    Re: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    Jag skulle löst detta med servomotorer istället för tryckluft eftersom det då är mycket enklare att både justera positionerna och växlingshastigheten. Bara all via programmet justera unika positioner för varje växelläge och kanske ha 3 olika accelerationsramper för rörelserna - allt justerbart via en operatörspanel i instrumentbrädan.

    Hur tänkte du dig att växlingarna skulle gå till - två knappar på ratten med upp och ner eller typ paddlar?

    http://www.allmotion.se/produkter.asp?p ... 28&lng=swe
    http://www.allmotion.se/produkter.asp?p ... 28&lng=swe
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458

    Re: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    Som jag skrev i första inlägget, att med en manuell koppling så har man ju växlingstillfället givet om automatiken bara kan räkna ut vilken växel den ska växla till. Och det senare är ju det enkelt i dom allra flesta fallen. Sedan skulle man ju kunna komplettera det med knappar/paddlar om man vill det.

    Annars tycker jag egentligen servolösningen låter bättre, precis som du säger. Bättre kontroll på både lägen och rörelsehastighet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 933

    Re: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    Jag skulle tro att logiken för att avgöra om man vill växla upp eller ner är minst sagt avancerad - hur skall systemet veta om ifall du vill växla ner för att köra om en lastbil eller växla upp för att köra bränslesnålt...

    I min värld kommer det behövas en hel massa logik för att ens klara av vanlig gubb-körning med motorbroms etc och då är vi inte ens i närheten av inspirerad vardagskörning och framför allt inte bankörning!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458

    Re: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    Jo, men då tycker jag vi är inne på de mer avancerade varianterna, trots allt. Ska du växla ner för att motorbromsa så måste det troligen indikeras manuellt. Samma sak med omkörningsnerväxling. Det som jag räknar som mera "enkel" körning är vanlig uppväxling/nedväxling vid start och stopp. Då är det ganska självklart vilket håll det ska växla på. Men att sätta knappar/paddlar eller t.o.m en fotkontakt för vald typ av växling, ser jag som det minsta problemet i sammanhanget.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 302
    Medlem#
    1887

    Re: En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar

    Kika på BMWs smg lådor (ZF med hydraulpaket) som monterats sedan -93. (brasklapp på om e36 M3 var den första med smg, men jag tror det.)
    De "uråldriga" lådorna använder gissningsvis den enklaste tekniken man kan uppbringa med acceptabel funktion.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

Liknande ämnen

  1. Bollman goes oldschool! Numera en diskussion om SSK!
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 10:16
  2. Ändrat till: Hemsida, Forum - Diskussion pågår
    Av tornros i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 14:57
  3. Lite ändrörs diskussion =)
    Av Tajger i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 12:05
  4. Diskussion: Storlek på IC...
    Av VIKINGMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 14:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •