Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vem är bäst på att mappa T7 i södra Sverige?

  1. #1

    Vem är bäst på att mappa T7 i södra Sverige?

    Hejsan pöjker,

    hvem är bäst till at mappa t7 till ca 500 hk i södra sverige?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm/Tumba
    Inlägg
    114

    Re: Mappa t7

    Vem som helst med t7 suite

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    510

    Re: Mappa t7

    Svårt att säga.
    Vem är bäst på att tillverka däck, programvaror, mätutrustning osv.

    Det är inte så enkelt att säga vem som är bäst då det handlar om olika saker, Körbarhet, karaktärer på program och möjlighet till anpassning osv.

    Men nordictuning eller maptun är väll erkänt bra på programvaror och mappning.
    Men det finns säkert fler som gör bra jobb också.

    Finns säkerligen fler som är duktiga i både malmö, göteborg och stockholm. Men vem som är bäst är det nog INGEN som kan säga helt säkert.

    Tänk på att det kan vara bar att kunna få hjälp om det skulle strula och det är det som sållar "agnarna från vetet". Maptun och nordic är båda måna om kunder osv så de har en del brutala byggen på sitt samvete.


    //Krozz
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Mappa t7

    Citat Ursprungligen postat av NIKKELICIOUS
    Vem som helst med t7 suite
    Hade det varit ett vanligt steg 1 så hade jag hållit med.
    Nu är det frågan om 500hk och det är inte vardagsmat med Trionic7.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    510

    Re: Mappa t7

    Citat Ursprungligen postat av NIKKELICIOUS
    Vem som helst med t7 suite
    Om man vill ha en snabb resa med 50hk visst. Men risken är att det blir små fel i programeringen med förödande kostnader som följd.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Mappa t7

    Det är ju väldigt MÅNGA timmar som skall ner på ett riktigt bra program.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Mappa t7

    Citat Ursprungligen postat av Duke of Cruel
    Hejsan pöjker,

    hvem är bäst till at mappa t7 till ca 500 hk i södra sverige?
    Vilka spridare,btr tryck och vilken setup är det på motorn? Trycksatt LMM eller sugande?

  8. #8

    Re: Mappa t7

    3,5 bar grundtryck, 800 cc spridare, sugenda lmm, 2,3 med kolv och stak ca 2,4l, hemportad topp med ventilar, 10mm ventillyft, gtx28, kina ic.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Mappa t7

    800cc?? lågohmiga eller menar du 875cc Siemens Dekka.
    Sugande LMM kan bli svårt upp till 500Hk, flödesstoppet med gallret kvar ligger runt 460Hk.
    Bara BF98 då antar jag, på E85 räcker det inte till 500Hk med marginal med 875cc spridare, och framförallt inte om du ska varva mer än 7000rpm.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Mappa t7

    Sedan eftersom du ändrat cylindervolymen så förändrar det tändningen en del, så man får göra helt nya tändmappar.

  11. #11

    Re: Mappa t7

    Hur rekommanderar du at jag lösar lmm problemet? Skulla ju gerna varva rundt 8000 också.

    Spridarnar är från usa och är högohms 810cc vid 3,5 bar.

    Havde tänkt på E85 men kör ju för låg komp till at utnytta det höga oktan tal, skulla också göra um bränslesystemet för det högre bränsleförbruk.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Mappa t7

    Jag hade monterat LMM på trycksidan istället.

    Hur lågt kompressionsförhållande har du? 8,8:1 och uppåt fungerar bra med E85, lägre än så blir nog svårt med kallstart, krävs troligen värmning av bränslet.

    Dom spridarna fungerar bra om du håller dig till BF98. E85 krävs 1000cc eller större om du ska ha marginal till 500HK med E85.

  13. #13

    Re: Mappa t7

    Kanska bra at plana ner toppen så kompen går upp i 9.8 eller där umkring. Men är ju min första saab motor så har inte så mycket koll på dom.

    Spridarnar flöder ju mär än 950cc v 1,5 bar i ladd, så där är bränsle til mycket mär en pumpen kan levera.

    Har taget ner t7 suite, så prøver at grund mappa själv. Men då måsta motorn i bilen först

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Vem är bäst på att mappa T7 i södra Sverige?

    Bränslet kommer att ta slut runt 480Hk och ca 4-5000rpm med E85 och 3.8bars bränsletryck, det kan jag lova, har mappar ett par sådana Saab motorer både B235 och B234or.

    9.8:1 går bra, men inte nödvändigt, ska du ändå höja kompet, så satsa på 10,5:1 eller liknande istället. Men då blir det endast E85 och inget annat.

  15. #15

    Re: Vem är bäst på att mappa T7 i södra Sverige?

    Hejsan igen,

    Havde också tænkt kun at köra e85, har också fåett tag i en 340l pump til tanken. Och har fået tag i en bra 9000. Går det at tage t7 härva över i en 9000 ellar er det bättra att bruke t5?

    Den t7 suite jag har taget ner, funker inte. Non som har ett link till en som fungerar? Min t5 suite fungerar bra

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Vem är bäst på att mappa T7 i södra Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av Duke of Cruel
    Hejsan igen,

    Havde också tænkt kun at köra e85, har också fåett tag i en 340l pump til tanken. Och har fået tag i en bra 9000. Går det at tage t7 härva över i en 9000 ellar er det bättra att bruke t5?

    Den t7 suite jag har taget ner, funker inte. Non som har ett link till en som fungerar? Min t5 suite fungerar bra
    Att flytta över T7 till en 9000 är väl inte omöjligt men jag tror inte det kan vara värt jobbet.

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Vem är bäst på att mappa T7 i södra Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Duke of Cruel
    Hejsan igen,

    Havde också tænkt kun at köra e85, har också fåett tag i en 340l pump til tanken. Och har fået tag i en bra 9000. Går det at tage t7 härva över i en 9000 ellar er det bättra att bruke t5?

    Den t7 suite jag har taget ner, funker inte. Non som har ett link till en som fungerar? Min t5 suite fungerar bra
    Att flytta över T7 till en 9000 är väl inte omöjligt men jag tror inte det kan vara värt jobbet.
    Nej det låter verkligen som onödigt jobb då T5 trots allt är ganska komplett för den som håller sig på en rimlig trimnivå.
    Man kan ju mappa för E85 i T5 också, dock så kan man mig veterligen inte få till en BioPower-funktion.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18

    Re: Vem är bäst på att mappa T7 i södra Sverige?

    Okay, jag blir på t5. Kommer bli ren e85 maskin.

    Non som vet um det går at plana ner toppen til 10,5 komp uten problem med ventil/kolv?

    Startar med at mappa til 1,5 bar på 9,3 komp och ser hur mycket pulver jag får. Har fåett ett bra uppstarts mapp til e85 och t5 som jag börjer på.

    Är det nok at sätta i en stålhylsa i lådan för att den kan holla för 600 nm? Non som vet?

  19. #19

    Re: Vem är bäst på att mappa T7 i södra Sverige?

    Tycker at motorn går ok med 1,5bar på toppvarv. Första låda er helt färdig nu, kun 1, 2 och 5 fungerar. Så nu kommar jag bygga låda om jag inte kan hitta en förstarkt til en billig peng.

Liknande ämnen

  1. Bra saabverkstad södra Stockholm ??
    Av leriksso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 21:03
  2. Bra plåtverkstad södra stockholm?
    Av CFATE2008 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 19:13
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 18:10
  4. Bilskrot i södra Sverige
    Av Per J 1051 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 18:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •