Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Vad göra med folk som kör utan körkort.

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: Vad göra med folk som kör utan körkort.

    Har en grannfamilj där jag bor (mindre villa-område) med två halvdana bilar. Pappan var ute och åkte med sina två små barn till dagis i ett par dagar i sträck för att han är så jäkla slö och inte orkar gå med barnen den lilla biten. Bilen var både obesiktad, oförsäkrad samt avställd
    När vi konfronterade hans fru vid lämpligt tillfälle (det är hon som bestämmer i den familjen näml.) sa hon bara: "han skulle nog bara provköra bilen lite efter lite lagningar"
    "Pyttsan" sa jag. "Han får åka till och från verkstad samt till besiktning med bilen, det är allt". Men då ska bilen också vara påställd samt försäkrad sa jag till henne.
    Sen körde de faktiskt inte mera med bilen. De skrotade den faktiskt.

    Så det kan löna sig att säga åt folk ibland
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Vad göra med folk som kör utan körkort.

    Det här med folk som kör runt med avställda oförsäkrade bilar verkar vara ett ganska stort problem. Har hänt flera gånger häromkring att jag kollat upp reg numret på nån bil man sett stått parkerad vid sidan om vägen och de är alltid avställda i vissa fall sedan flera år.

    När det gäller den här personen skulle jag nog kanske gå efter varför han förlorade körkortet från början, är anledningen drog relaterad så kan det nog vara en ide att ringa.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Vad göra med folk som kör utan körkort.

    Om man känner att man vill göra något föreslår jag att man istället för att ropa på polis konfronterar människan och säger: Jag tycker inte det är bra att du gör som du gör, finns det något jag kan hjälpa dig med så att du kan sluta? Kanske är något relativt enkelt hinder man kan hjälpa till att undanröja, men man vet inte innan man frågat.

    Då är man en stor människa samtidigt som man kortsluter hela "tjallar"-dilemmat.

    Polisiära insatser tycker jag skall vara reserverade för situationer när någon annan människa faktiskt drabbas av det som sker.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Vad göra med folk som kör utan körkort.

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Om man känner att man vill göra något föreslår jag att man istället för att ropa på polis konfronterar människan och säger: Jag tycker inte det är bra att du gör som du gör, finns det något jag kan hjälpa dig med så att du kan sluta? Kanske är något relativt enkelt hinder man kan hjälpa till att undanröja, men man vet inte innan man frågat.

    Då är man en stor människa samtidigt som man kortsluter hela "tjallar"-dilemmat.

    Polisiära insatser tycker jag skall vara reserverade för situationer när någon annan människa faktiskt drabbas av det som sker.
    Alltid knepigt att diskutera moral. Nästan vad man än tycker så hamnar man i besserwisserfacket och "jag är bättre än du"
    Kanske det är därför vi har lagar och förordningar som en hjälp på vägen?
    Problemet med denne man är väl tämligen digitalt? Fel eller rätt.
    Man ska ha körkort, man ska ha fordonet försäkrat etc.
    "Han kör ju så bra så han behöver inget KK", vad skulle det resultera i?
    Han parasiterar dessutom på oss andra iom sin vägran att försäkra, TFF (som VI betalar till) är ju inte gratis.
    Allt detta visar ju att mannen ifråga saknar både omdöme och ansvarskänsla.
    Omdömeslösheten inskränker sig nog knappast enbart till dessa "detaljer".
    Är det såna vi vill ha i trafiken?

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Vad göra med folk som kör utan körkort.

    Det är ju lite av ett problem i sverige med dom som ligger lägst på pengar listan.

    Nu menar jag inte bara dom som super upp sina pengar utan även andra vanliga människor som kanske köpte ett hus på tex 90-talet och när det gick åt helvete fick sälja huset och endå ha 1 miljon kvar i skulder efteråt.

    Dessa sitter och har ingen chans att komma ikapp och kronofogden jagar dom på allt dom tjänar.

    Varför ska denna personen betala skatt / försäkring på sin bil när det enda dom får är böter som endå bara läggs till på deras höga berg hos kronofogden ?
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Vad göra med folk som kör utan körkort.

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Alltid knepigt att diskutera moral. Nästan vad man än tycker så hamnar man i besserwisserfacket och "jag är bättre än du"
    Kanske det är därför vi har lagar och förordningar som en hjälp på vägen?
    Problemet med denne man är väl tämligen digitalt? Fel eller rätt.
    Man ska ha körkort, man ska ha fordonet försäkrat etc.
    "Han kör ju så bra så han behöver inget KK", vad skulle det resultera i?
    Han parasiterar dessutom på oss andra iom sin vägran att försäkra, TFF (som VI betalar till) är ju inte gratis.
    Allt detta visar ju att mannen ifråga saknar både omdöme och ansvarskänsla.
    Omdömeslösheten inskränker sig nog knappast enbart till dessa "detaljer".
    Är det såna vi vill ha i trafiken?
    Nu drar du långtgående slutsatser gällande en människas karaktär från ganska vaga indicier. Han har ju ett jobb, eller hur? Då kan man ju inte vara helt väck.

    Om man är lite vaken under de åren man vandrar omkring här på jorden så inser man att lagar och förordningar ändras med tid och rum, inte så lämpligt att alltid se allt i svart och vitt då om man inte har ett väloljat gångjärn på sin kappa.

    Leva och låta leva säger jag. Missköter han sig i trafiken kommer han förr eller senare att få äta upp det ändå. Risken att oskyldiga drabbas är inte mer överhängande än när random 18-åring är ute och kör med sitt nytagna körkort. FÖRUTSATT nykterhet.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Vad göra med folk som kör utan körkort.

    Skulle DU fortfarande resonera på samma vis om han i onyktert tillstånd, utan körkort, med en oförsäkrad bil kör på/ihjäl någon i din närhet?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Liknande ämnen

  1. Körkort
    Av jessica_ i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 17:28
  2. äga bil+ försäkring utan att ha körkort, går d?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 17:12
  3. Montera bort AC-kompressor utan att göra systemet trycklöst?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 23:08
  4. Uppdatera ljud i 9000 cs utan att göra åverkan på bilen
    Av Johan_2335 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 10:10
  5. Utan körkort :(
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •