Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bekymmer med Lamdasond

  1. #1

    Bekymmer med Lamdasond

    Hej hej hallå dagbo..... Nej detdär kändes väldigt fel.

    Vi börjar med lite "snabba fakta" om bilen.
    SAAB 9-5 2.3T (Aero)
    Etanolkonverterad och vässad till ca 310hk 420nm.
    3tum blabla bla. 630Dekaspridare ojojoj Sahlinbyggd och pippigul (vem orkar bry sig?)

    SÅ, nu till Problemet:
    Bilen är då som sagt etanolkonverterad och har funkat klockrent fram tills i för någon dag sedan då jag vart tvungen att tanka bensin då någon bestämmt sig för att sabba etanolpumpen. Efter endast några mil börjar bilen spotta och hacka, dock endast då man försöker hålla jämn fart, under accelration går den som den skall (ingen CE-lampa). Jag tar mig dit jag skall och hem igen. Idag när man skall till jobbet finns inte minsta liv i motorn.

    Börja läs här

    Gah orka mera drama ... kort sagt.. felkoden (Fortfarande ingen CE lampa) i Open Sid säger att lamdasond 1 är död/no activity/low activity. Vilket har lett till att tändstiften fullständigt sotat igen. Nya (läs bättre begagnade) tändstift får bilen att starta och gå hyffsat. Vi byter även lambdasond till även den bättre begagnad (dåligt med ställen som säljer delar man vill ha som har öppet efter 20:00). Jag får fortfarande samma felkod(vi nollställde efter bytet). Kan det verkligen vara så att båda sonderna är döda? eller kan det vara något annat som spökar?.
    När man startar open sid i min bil och tittar på lambdans värde så får man 2 värden. "0" eller "2500" aldrig något däremelllan.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    335

    Re: Bekymmer med Lamdasond

    körde du bilen lite varm eller väntade tills förvärmningen kom igång på sonden.. den står på 0 tills den kommer igång att reglera.

    jag hade exakt samma fel. stiften totalt igensotade. men när ja bytte sonden (köpte en från skroten 400:-) å stiften så var problemet veck..

    vad var det för sond du satte dit? 4 kablar?
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

  3. #3

    Bekymmer med Lamdasond

    När åbäket väl behagade starta så åkte vi en vända och det stod antingen som jag sa på "0" eller "2500" även när bilen blivit varm. Det var en lambda med 4 trådar. Dock skall jag villigt erkänna att jag ej mätt om den får någon spänning, får la göra det och återkomma med uppdatering. OM den inte får det kan man anta kabelbrott? Eller finns det något annat som brukar/kan spöka?

Liknande ämnen

  1. Lamdasond
    Av gösse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 16:59
  2. lamdasond
    Av mikael_lundin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 00:05
  3. Lamdasond.
    Av elof_von_gos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •