Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Batteribyte redan!!!!!?????

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    46

    Batteribyte redan!!!!!?????

    Ursäkta en novis men köpte förra sommaren min 9-3a SC Aero V6 2009 med drygt 6000 mil på mätaren och den har varit kanon. Har nu gått drygt 8000. Några smågrejor bara (indikation för låg oljenivå på motorväg i Halland några gånger och dålig bromsverkan just efter start ibland) annars helnöjd. Mellanservice nyligen gjord hos ANA i Trollhättan. Ännu roligare efter Maptun steg 1 givetvis. Men nyligen helt utan förvarning så gick den inte att starta! Lampor tänds, inga fel i display men startmotorn går inte runt utan allt blinkar och klickar bara. Detta efter en helg med larmet på. Har stått oanvänd längre än så tidigare utan problem. Med hjälp av startkablar gick den igång fint. Har sedan kört utan problem men hände igen idag. Startade först (skulle bara flytta några meter) och sedan stod den några timmar utan larm eller något igång. Sedan samma sak igen, vrider på nyckeln, displayen ok, lampor lyser så det verkar vara ström men startmotorn går inte runt utan det bara blinkar på instrumentbrädan. På själva batteriet finns en form för indikator och den är grön och fin men som sagt förmodar att det verkar vara dags för ett nytt batteri. Andra bilar jag haft tidigare har batterierna hållt längre. Och man får tydligen ingen förvarning med moderna bilar som att startmotorn snurrar långsammare eller liknande. Här var det bara kört.

    Ber om ursäkt för att det blev lite långt....
    - Laser Red 9-3 Aero V6 SC Aut. - 2009. Maptun steg 1
    - Vit 9-5 2.0t SC Biopower - 2010. Maptun steg 1

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Sv: Batteribyte redan!!!!!?????

    Ja det kan mycket möjligt vara dags att byta. Förmodligen en cell som gått åt skogen. På moderna bilar är ett friskt batteri ett måste för fullgod funktion.
    Kolla först anslutningarna till batteriet,lösa/spruckna etc. innan du springer och köper nytt batt.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  3. #3

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Prova också att med en tångampere-meter (som kan visa 10 mA i upplösning - tex biltema 15288 för 649:- strunta i den billigare för 449:- då den mäter som lägst 100 mA upplösning, vilket är oanvändbart här när man jagar tjuvström) runt kablarna från batteriet och se att det inte tjuvdrar ström i allt för stor omfattning - dock kanske du får vänta i 15 minuter eller så om elektroniken tar tid på sig att gå ned till sleep-läge - detta är olika på olika bilmodeller och märken.

    en sak som också bör kollas och kan ge oehörda konstiga fel om den har problem - är jordkabeln/jordflätan mellan batteriet och startmotorn/motorn - det behöver inte synas alls på dess utsida att den är totalt upprutten invändigt...

    kolla också generatorsladden mellan batteriet och generator så att den inte är dålig. har sladden högt spänningsfall när motorn går så kan det resultera att batteriet hålls dåligt laddat och är det så under lång tid (> 48 timmar) så sulfatiseras det mer eller mindre fort beroende på hur djupt ned det är urladdat - men ligger man på sista 10% av kapaciteten så kan batteriet sulfatiseras på några veckor.

    en generell regel är att urladdningsnivån ej skall vara under 50% längre tider då under den nivå så accelererar sulfatiseringen väldigt fort.

    i regel brukar MF-batteriets 'kula i fönster' försvinna när laddningsgraden går under 50% - dock med många timmar till dags fördröjning.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Diskussionen har varit uppe tidigare och det är ett känt faktum att SAAB-bilarna är elaka mot batteriet och att livslängden i många fall är under 3 år.

    Jag har själv haft tre olika 9-5or som jag fått byta batterier på trots att bilarna varit max 3 år gamla.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Batteribyte redan!!!!!?????

    Fick du ordning på den plötsliga indikationen av låg oljenivå? Vad berodde det på? Har samma bekymmer på min, SAAB har ingen aning.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  6. #6

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Lutar väll mest åt en död cell, den gröna "indikatorn" visar bara 1 av alla celler, så batteriet kan vara trasigt trots att den visar grönt, så du vet

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Jag bytte originalbatteriet på min 9-3 V6 -07 strax efter 5000 mil För mig var felet uppenbart, då batteriet börjat läcka!
    (Det här var för drygt ett år sedan, strax efter ena främre hjullagret gett upp före 5000 mil!)
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    573

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Min bil har gått knappt 14000 mil och är inne på sitt tredje batteri.

    Så många SAAB-ägare har knappast så ofta problem med tjuvström. SAAB:ar äter batterier, så enkelt är det. Varför det är så överlåter jag till någon annan att spekulera kring.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  9. #9

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Beror på hur bilen används. Om batteriet inte får chans att ladda upp sig ordentligt p.g.a. korta körsträckor och bilen står oanvänd många dagar i sträck så sulfatiseras batteriet. Ladda upp batteriet med elektronisk laddare (t.ex. CTEK) var 14:e dag så håller bilbatteriet 10 år...
    --- Chips é gott gott ---

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Våran 9-3:a gav det upp efter 3 år, och 3700 mil.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    46

    Batteribyte redan!!!!!?????

    Efter alla goda råd och tips så köpte jag ett nytt batteri och sedan har allt varit frid och fröjd så det var tydligen dags att byta batteri trots allt.
    Har mest stått still pga körning med annan bil (med nedfällbart tak) med larmet på men som sagt inga problem alls.
    - Laser Red 9-3 Aero V6 SC Aut. - 2009. Maptun steg 1
    - Vit 9-5 2.0t SC Biopower - 2010. Maptun steg 1

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    46

    Batteribyte redan!!!!!?????

    Mätte med voltmeter batteriet på 9-5:an då jag tycker att startmotorn snurrar lite trögare än tidigare. Visade 11,94 volt. Detta efter längre körning (cirka 22 mil). Kan man misstänka att batteriet är på väg att ge upp? Bilen startar än så länge utan problem men 11,94 är väl inte något "bra" värde? Kan tilläggas att batteriet aldrig är bytt utan det är original. Bilen har gått 13900 mil.

    Tacksam för tips.
    - Laser Red 9-3 Aero V6 SC Aut. - 2009. Maptun steg 1
    - Vit 9-5 2.0t SC Biopower - 2010. Maptun steg 1

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Är det 7år så får det väl anses vara bra. 11,9v är inte så bra. Generatorns laddning är inte alltid 100%:ig, eller snarare den är väl aldrig 100%:ig. Så om batteriet börjar bli dåligt märks det ofta nu när det börjar bli lite kallare. Har du provat att ladda upp det med en riktig laddare, typ Ctek?

    Denna stapel över laddningstillstånd är bra att ha som referens:
    http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och- ... atterierna

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Bland det första jag gör när jag köper en bil brukar vara att skicka i ett bra batteri!

    9-3'an går för närvarande med ett Optima Yellowtop och 9-5'an har ett Tudor TA770.

    9-5'an är uppe i 4 vintrar och närmare 7000 mil på sitt Tudor nu, och det visar inga som helst tendenser på att börja ledsna. Kan inte påstå att det har behandlats särskilt snällt heller faktiskt, många kallstarter och korta körsträckor. Det är faktiskt första gången jag köper något annat än Optima, och måste säga att Tudor har överraskat.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Ja man ska nog undvika köpa det billigaste batteriet man kan hitta till våra SAABar, lägg några hundra lappar extra och få ett kraftigare batteri.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Batteribyte redan!!!!!?????

    Efter en sommar med cab så hade både bruksbilens bakbromsar rostat och batteriet råkade jag urladda 2ggr genom att glömma förbrukare på, jag tycker det är lite trögare än vanligt så får se i vinter.

    Bilen i fråga en 2002 OG9-3 som bara gått 25.000 mil... självklart originalbatteriet från fabrik...

    Käkar batterier? Jag tror mest på detta att det inte hinner laddas upp eller bilen står länge med tomt batteri...

    Kanske ska jag ta in batteriet i cabben och ladda ett par gånger under vintern???
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Redan fel på grafiken???
    Av Canada2000 i forum Off Topic
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 19:40
  2. Kamkedjebyte redan vid 13000
    Av tannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 22:38
  3. WTF? redan levererad NG9-3 SC
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 19:22
  4. Koppla in IC som redan finns där?
    Av Macke J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •