Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem att montera drivknut på axeln

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    161

    Problem att montera drivknut på axeln

    Skall byta damask som gått sönder på både vänster och höger.

    Har tagit ut bägge axlarna och har efter mycket möda lyckats få loss den ena drivknuten. Verkar som låsringen måste ligga perfekt när man tvingar isär den med
    tång och sedan verkar det som den inre delen av knuten kärvat fast på splinen. Då blir det svårt att lyckas få låsringen rätt och samtidigt knacka på drivknuten för att få den att släppa.

    Har även fixat en enklare avdragare, monterat axeln i skruvstädet och ett ok som tar stöd mot skruvstädet och axelmuttern för att kunna dra i knuten. Lika förbannat så får jag den inte att släppa.

    Någon som har tips på hur man lyckas. Trodde att knuten skulle glida fint på splinen eftersom den alltid varit infettad ?

    Har även provat på två andra axlar med drivknutar. Samma resultat. Alltså 3 st axlar som vägrar släppa drivknuten. Skall det vara så jä..a svårt?
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 467

    Re: Få loss yttre drivknut till og 900 Hjälp !

    Ibland kan det vara för nödj..ligt, gäller inte bara Saab.
    Har råkat ut för detta många gånger. Men för att spara tid och svordomar brukar jag lossa tripoden, (inre knutkorset), gjort ren axeln och trätt på yttre damasken den vägen.

    - Vid knutbyte, då man inte behöver vara rädd om knuten, har det varit vinkelslipen som fått jobba.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    161

    Re: Få loss yttre drivknut till og 900 Hjälp !

    Nog är det jävligt så det räcker. Efter 3-4 timmar har jag nu fått av 3 av 4 knutar. På den ena rörde sig den inre delen på splinen lite fram och tillbaka mellan ändlägena som låsringen medger. En halv mm kanske. Men som väl alla vet har man bara den minsta rörelse så är man på gång. Lyckades få låsringen på rätt plats och kunde dra knuten en bit sedan var det bara att slå med hammare och koppar rör tills den var loss.

    Den 3:e löstes med ett något udda alternativ som kanske kan vara intressant för någon annan. Börja med att kontrollera att låsringen kan rör sig fritt fram och tillbaka i spåret. Om inte försök att knacka på knuten åt ena eller andra hållet så att ev. press på ringen försvinner. Böj den ena änden på låsringen fram och tillbaka med en sidavbitare tills den går av. Se till att den inte blir något kvar av böjen. Ev. kan man slå ned sista delen av böjen försiktigt med ett smalt dorn. Om den är plan nu så kan den löpa runt. Nu kan den änden försvinna in i spåret. Genom att dra i den andra änden och samtidigt böja den lite mot tripoiden så går det att få den förbi kanten på knutens inre ring . Sedan är det bara att dra den vidare runt axeln tills hela ringen har släpp. Bör kanske att detta är lite riskabelt eftersom ett misslyckande lämnar en misshandlad låsring i spåret och knuten måste vinkelslip hanteras från axeln. Testade detta på en axel som jag bedömde som möjlig att offra.

    Återstår knut nr 4. Får vänta till imorgon. Sedan är det bara att se vilka knutar som är så pass bra att det är värt att montera nya damasker och sedan in i bilen.

    God natt//Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182

    Re: Få loss yttre drivknut till og 900 Hjälp !

    De gånger jag har bytt knutar/damasker har jag spänt fast knuten i skruvstycke med tripoden uppåt. Samtidigt som jag håller på med en låsringstång för att få låsringen i rätt läge så drar jag hela tiden axeln rakt upp. Det har funkat bra hittils för mig.

    Spänn inte fast knuten i den gängade eller splinade delen bara... Skruva på drivknutsmuttern och spänn fast i (om du har ABS) eller så kan man spänna i "kanten" där ABS-ringen brukar sitta om man inte har ABS.

    Drivknutsfett är faaaa.. det söligaste som finns...

    MVH

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    161

    Re: Få loss yttre drivknut till og 900 KLART så här gjorde j

    Nu är det klart. skam den som ger sig.

    Även 4:e knuten fixades genom att få bort låsringen. Ett knepigt jobb som kräver noggranhet och tålamod. Har dock funkat för mig två ggr nu. När väl låsringen är borta så vet man ju att man kan driva den inre delen av knuten av axeln. Den satt hårt som attan men axeln hårt fixerad i skruvstädet och ett skydd av koppar närmast den inre delen av knuten så gick det att knacka av knuten med distingta slag, bit för bit. Förvånad att de sitter så hårt. Gäller i stort sett alla fyra axlarna jag demonterat. Sist jag gjorde detta jobb vill jag minnas att allt gled av utan problem. Läste i en annan tråd här att det skulle förekomma att man "limmat" med Loctite. Det verkar långsökt men det verkar verkligen som det är presspassning på den inre ringen och axeln. Det betyder att jag måste pressa eller slå på knuten vid återmonteringen. Nogrann rengöring verkar inte påverka, det är trögt som f-n. Någon som vet om man verkligen limmat i vissa fall. På en äldre axel jag har så glider ringen hur fint som helt på axeln utan att kännas glapp.

    Således mina tips efter många timmars trixande:

    Om Du kan få den inre ringen i drivknuten att röra sig satsa på att få låsringen precis så mycket öppen att knuten kan "klättra" förbi låsringen. Dra av knuten med avdragare eller knacka ut den med lämpligt mellanlägg av koppar/mässing för att inte skada. Jag gjorde en avdragare av tre bitare 2"X3" virke, skruvade ihop ett u-format ok, borrade ett 34 mm hål i mitten. Axeln monteras i skrustädet. avdragaren monteras med" benen mot skruvstädet som mothåll. Montera en kraftig bricka och axelmuttern och sätt igång att dra. Ev. kan man behöva montera en tving på träbitarna närmast skruvstädet så att de inte öppnar när man får lite tryck på grejorna.


    Om det inte finns minsta tecken till rörlighet hos den inre delen av knuten, satsa på att få ut låsringen. När den väl är borta kan Du dra eller knacka utan att behöva krångla med att ringen ligger perfekt i läge. Funkar inte det är vinkelkapen sista utvägen, om axeln är värd arbetet.

    Så har man lärt sig något nytt. Mycket mer finns att lära !!!!

    Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    161

    Re: Få loss yttre drivknut till og 900 KLART så här gjorde j

    Tja efter lite upphåll var det dags att sätta ihop två knutar med nytt fett. Det var som framgår av tråden svårt som f-n att få isär 4 stycken drivxlar. Nu trodde jag i min enfald att väl rengjorda så skulle knuten kunna pressas allt knackas lätt på axeln tills låsringen hoppade i sitt spår, men tjii.

    Den inre sexkantiga delen av knuten som med sina invändiga splines skall löpa på axeltappen, glider inte ett dugg. Kan sätta upp axeln i skruvstäd och knacka på den inre delen med visst våld. För att få av den igen behövs avdragare. Jag ville testa hur mycket presspassningn det var innan jag försökte med en färdigmonterad komplett infettad knut. Jag tror att det skall gå att slå på knuten från knutens utsida men då överför kraften till knuten inre del via kulorna och kulbanorna. Det känns inte rätt att man skall behöva så mycket våld. Sist jag gjorde det här så minns jag inte att det var något problem. Samma gäller mer eller mindre för alla 4 axlar där jag monterat av knutarna.

    Testar man knutens inre del på knutens yttre splines så löper den hur fint som helst.
    I någon tråd pratas det om Loctite och rester av det. Jag kan inte se att det finns någonting i splinsspåren som gör att det går så trögt.


    Tacksam för tips och erfarenheter

    Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

Liknande ämnen

  1. Hur plocka bort axeln i ett spjällhus? og9-3 -00 (T7)
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 20:52
  2. HUR montera ihop inre drivknut? 9-3SS 2008
    Av Schollin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 14:16
  3. SAAb 93 - luftfördelnings axeln sitter fast?!
    Av djow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 17:46
  4. Konstigt problem (drivknut?)
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •