Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur ska man göra med servicen??

  1. #1

    Hur ska man göra med servicen??

    Hej
    Har en Saab 9-5 -09 biopower som rullat 15000mil
    Eftersom bilen varit företagsbil så har den rullat långa sträckor under 3år
    Den är fullservad men har funderat om man skulle börja serva den själv, vad tror ni?? Hur gör ni själva?
    För visst är det så att det inte finns några garantier eller goodwill kvar på min bil?

    Min serviceplan skulle isåfall se ut på samma sätt som hos Saabverkstad
    Byta alla filter, olja m.m och spara kvitton på inhandlat material för att sedan sätta in i en pärm för att visa upp till nästa eventuella köpare av bilen.

    Eftersom det är en biopower så är serviceintervallen 1500mil men är det någon som skulle kunna klarlägga för mig vad som byts vid varje service? Har sökt på nätet men inte hittat något om det.

    Tacksam för svar.

  2. #2

    Re: Hur ska man göra med servicen??

    Citat Ursprungligen postat av danne_gn
    Hej
    Har en Saab 9-5 -09 biopower som rullat 15000mil
    Eftersom bilen varit företagsbil så har den rullat långa sträckor under 3år
    Den är fullservad men har funderat om man skulle börja serva den själv, vad tror ni?? Hur gör ni själva?
    För visst är det så att det inte finns några garantier eller goodwill kvar på min bil?

    Min serviceplan skulle isåfall se ut på samma sätt som hos Saabverkstad
    Byta alla filter, olja m.m och spara kvitton på inhandlat material för att sedan sätta in i en pärm för att visa upp till nästa eventuella köpare av bilen.

    Eftersom det är en biopower så är serviceintervallen 1500mil men är det någon som skulle kunna klarlägga för mig vad som byts vid varje service? Har sökt på nätet men inte hittat något om det.

    Tacksam för svar.
    Tycker du resonerar helt rätt. Speciellt om du planerar att ha kvar bilen några. Men visst en och annan köpare kommer säkerligen att bli skeptisk och dra öronen åt sig om bilen är självservad. Den är ju trots allt rätt ny, men planerar du att behålla den flera år spelar ju inte det så stor roll. Visst kan man spara kvitton på olja, stift, filter osv, men det garanterar ju knappast att sakerna hamnat i just din bil....

    Annars är det väl oljan som ska bytas vid varje 1500 mil, stift varje 3000 mil. Luftfilter tror jag det är 6000 mil intervaller på (om man inte kör mycket grusväg och dyl), kupeluftfilter samma sak. Bränsefilter tror jag ligger på 11.000 mil, då även drivrem med alla löphjul byts. Kylarvätska och bromsvätska vartannat år. Oljan i växellådan tror jag inte det finns något bytesintervall, men både den manuella liksom automaten mår nog rätt bra av service de med. Bara se till att använda rätt olja bara.

    På tal om olja förresten - Mobil 1 New Life kan man köpa billigt från Tyskland från mobile.de. Kanonbra tycker jag, då den är lite halvsvår att hitta ute i butik. I alla fall här...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44

    Re: Hur ska man göra med servicen??

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    ...På tal om olja förresten - Mobil 1 New Life kan man köpa billigt från Tyskland från mobile.de. Kanonbra tycker jag, då den är lite halvsvår att hitta ute i butik. I alla fall här...
    Mobil 1 New Life 0W/40 är det vad jag förstår till 9-3 2.0t (170hk) 2003:a också?
    Det måste vara www.mobiloil.de du menar, dock så är det svårt att hitta återförsäljare därifrån, är det inte någon webshop du beställer ifrån?
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

  4. #4

    Re: Hur ska man göra med servicen??

    Citat Ursprungligen postat av xious
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    ...På tal om olja förresten - Mobil 1 New Life kan man köpa billigt från Tyskland från mobile.de. Kanonbra tycker jag, då den är lite halvsvår att hitta ute i butik. I alla fall här...
    Mobil 1 New Life 0W/40 är det vad jag förstår till 9-3 2.0t (170hk) 2003:a också?
    Det måste vara http://www.mobiloil.de du menar, dock så är det svårt att hitta återförsäljare därifrån, är det inte någon webshop du beställer ifrån?
    Sorry, måste fått hjärnsläpp när jag skrev in länken.
    Rätt ska vara mapodo.de.
    Jag har handlat två gånger därifrån och det har fungerat jättebra. Leverans direkt hem till dörren. Det tillkommer ju en del frakt, men beställer man hem 12 liter på en gång blir priset helt okej. T7-motorn som sitter i alla 9-5:or (fyrcylindriga bensinare) är ju lite halvkinkiga rörande rätt oljekvalitet, som anges enligt normen GM-LLA-025 och det är rätt få helsyntetiska oljor som klarar det.
    Mobile 0/40 tycks ha väldigt gott rykte i alla fall. Tror denna olja fylldes från fabrik, innan GM började snåla och tog fram sin egna olja med samma kvalitetsnorm, men den är ju bara en 0/30 olja....
    Är inte helt hemma på vad som rekommenderas till ng 9-3.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  5. #5

    Re: Hur ska man göra med servicen??

    Tacksam för bra svar. Ska ta mig en funderare på det här med egenservice.
    Byta olja filter m.m har jag inga problem med att göra själv, det har jag gjort ett flertal gånger men när det kommer till byte av drivrem och löphjul och andra mer (för mig) avancerade grejer kommer jag nog lämna in den.

    Tycker det borde ligga en egenservice tråd i FAQ.

  6. #6

    Re: Hur ska man göra med servicen??

    Någon som kan beskriva vad som ingår i 15000mil servicen?
    9-5 2009 BioPower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527

    Re: Hur ska man göra med servicen??

    Citat Ursprungligen postat av danne_gn
    Någon som kan beskriva vad som ingår i 15000mil servicen?
    9-5 2009 BioPower
    Det som ska bytas är:
    Olja
    Oljefilter
    Kupefilter
    Tändstift
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Hur ska man göra med servicen??

    Citat Ursprungligen postat av gropis
    Citat Ursprungligen postat av danne_gn
    Någon som kan beskriva vad som ingår i 15000mil servicen?
    9-5 2009 BioPower
    Det som ska bytas är:
    Olja
    Oljefilter
    Kupefilter
    Tändstift
    Sedan tillkommer byte av bromsvätska och kylarvätska med regelbundna intervaller eftersom korrosionsskyddet förbrukas. (T.ex. kylare som går sönder i lödningarna är vad som brukar ske annars.)
    Jag skulle vilja påpeka att det finns en hel del kontrollpunkter också. Avgas, bromsar t.ex. samt en hel del som en erfaren mek tar i förbifarten som att något låter konstigt eller ingår i erfarenhetsmässigt tillagda saker som att kolla ALLA slangar och backventiler i vevhusventilationen. Finns en och annan bil som havererat pga av icke existerande vevhusventilation.
    Själv gör jag ibland egna reparationer samt "förbättringar", men servicen låter jag en mek jag har förtroende för göra. Och han hittar nästan alltid någon liten sak jag missat. Och bilens tillförlitlighet är;helt klart i nybilsklass. Problemet är "bara" att hitta den där meken som känner ansvar för att bilen fungerar när han är klar...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Hur ska man göra med servicen??

    Tomatlådan ska ha ny olja vid 12000 mil vid normal körning. Lådorna i blåljus- och taxibilar ska ha ny olja vid 6000 mil.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

Liknande ämnen

  1. Kan jag vänta lite med servicen?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 16:33
  2. På väg till servicen dog bilen!
    Av Bojjarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 16:44
  3. Hur beräknas servicen på 9-3ss/sc
    Av Tjonge i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 21:46
  4. 13000mil:a servicen på en 9000 2.3 ltt, cse -96?
    Av Martini i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-26, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •